دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
نگاه آموزش‌و‌پرورش مانع از خلاقیت دانش‌آموزان می‌شود

اسدالله شعبانی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، معتقد است نگاه کهنه و بسته آموزش و پرورش در خانواده‌ها هم نفوذ کرده و ذهنیت خانواده‌ها آموزش‌محور شده است و برای پرورش استعداد و خلاقیت کودکانشان از آثار ادبی خوب و باکیفیت استفاده نمی‌کنند.

اسدالله شعبانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به مناسبت هفته کتاب، درباره نقش خانواده‌ها در میزان گرایش کودکان و نوجوانان به کتابخوانی گفت: در جامعه ما خانواده‌هایی که طبقه متوسط جامعه را تشکیل می‌دهند، توجه بیشتری به حقوق فرزندانشان دارند و علاقه‌مند به تهیه کتاب‌‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان و تشویق آنها به مطالعه هستند.
 
این شاعر و نویسنده ادامه داد: با توجه به اینکه معمولا والدین برای کودکان‌شان کتاب تهیه می‌کنند، نقش مهمی در میزان گرایش بچه‌ها به کتاب‌خوانی دارند. اما باید توجه کنند کتاب‌های خوب، باکیفیت و مناسب گروه سنی آنها را انتخاب کنند تا آنها با خواندن کتاب‌های بی‌کیفیت و نامناسب از کتابخوانی دلزده نشوند.
 
شاعر «آواز توکا» افزود: اما متاسفانه شناخت خانواده‌ها نسبت به کتاب‌ها کم است و امروزه معمولا خانواده‌ها برای تهیه کتاب‌ به فهرست‌هایی مراجعه‌ می‌کنند که از سوی نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش منتشر می‌شود، این مساله سبب می‌شود نگاه کهنه و بسته آموزش و پرورش در خانواده‌ها هم نفوذ کند و مانع از رشد و پرورش استعداد و خلاقیت کودکان شود.
 
به گفته شعبانی، در نظام بسته آموزش و پرورش مسائل تعلیم و تربیت به شکلی کهنه، کلاسیک و فرمالیته‌ ارائه می‌شود و دانش‌آموزان را نمره‌محور و مدرک‌گرا بار آورده است و این نگاه کهنه را به خانواده‌ها هم قالب کرده و ذهنیت خانواده‌ها آموزش‌محور شده است و مانع از این می‌شود که خانواده‌ها برای پرورش ذهن، فکر و خلاقیت کودکانشان از آثار خوب و باکیفیت موجود استفاده کنند.
 
شاعر «رنگین کمان کودکان» در ادامه بیان کرد: بر این اساس و پدیدآورندگان آثار باید در زمینه تولید آثار ادبی باکیفیت که سبب شکوفایی استعداد و تقویت قدرت خلاقیت بچه‌ها می‌شود تلاش کنند و ذهنیت پرورش محور داشته باشند. کودکان و نوجوانان نیاز دارند زندگی کنند و آموزش صرف نمی‌تواند موجب پیشرفت آنها شود.
 
شعبانی همچنین به استقبال کم مخاطبان از کتاب اشاره کرد و گفت: ذهنیت آموزش‌محور حاکم بر مردم سبب شده استقبال زیادی از آثار تولیدی نکنند، از طرفی به دلیل مشکلاتی که در سیستم توزیع وجود دارد در اغلب موارد کتاب‌های خوب به دست مخاطبان نمی‌رسد یا تجدید چاپ نمی‌شود و آنچه که به دست مخاطبان می‌رسد اغلب شامل کتاب‌های کم کیفیت و بازاری است که آنها را دلزده می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها