پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
خسروپناه: خاطرات شاپور زندنیا را «ایران فرزند» بخوانید/ ناسیونالیسم انقلابی از حزب سومکا تا تیمور بختیار

محمدحسین خسروپناه، پژوهشگر حوزه سیاست کتاب «ایران فرزند، خاطرات شاپور زندنیا» را برای مطالعه آخرهفته پیشنهاد داد و گفت: به دلیل داده‌ها و اطلاعات اندک در رابطه با موضوع، این کتاب را برای خواندن مناسب است.

محمدحسین خسروپناه، پژوهشگر حوزه سیاست کتاب «ایران فرزند، خاطرات شاپورزندنیا» را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد داد و به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب از نوع خاطرات است و راوی جنبه‌هایی از وقایع، رویدادها و تحولاتی از طیف جناح راست افراطی کشور در دوره پهلوی دوم است که در برهه‌ای زندگی شخصی و مشاهداتش را شرح داده است.
 
وی افزود: پیشنهاد مطالعه کتاب «ایران فرزند، خاطرات شاپورزندنیا» به این دلیل است که در این رابطه داده‌ها، اطلاعات و کتاب‌های منتشر شده بسیار اندک است.
 
کتاب «ایران فرزند؛ خاطرات امیرشاپور زندنیا» با تیتر فرعی ناسیونالیسم انقلابی از حزب سومکا تا ماجرای تیمور بختیار به کوشش کاوه بیات به بیان مبانی نظری و جنبه‌های سازمانی نوع دیگری از ناسیونالیسم در ایران می‌پردازد.
 
کتاب در 9 عنوان «گام‌های نخست»، «ناسیونالیست‌های انقلابی»، «حزب سومکا»، «بعد از 28 مرداد»، «ماجرای تیمسار قرنی»، «شرکت نفت»، «تلاش‌های تیموربختیار»، «زندان قزل‌قلعه» و «آزادی» تنظیم شده است.
 
کاوه بیات در «مقدمه» کتاب درباره نحوه جمع‌آوری خاطرات زندنیا می‌نویسد: «در اوایل دهه 1370 با امیرشاپور زندنیا آشنا شدم، البته نام او را پیش‌تر نیز شنیده بودم. در چارچوب دوره‌هایی که او با گروهی از دوستان خود (از جمله دوست مشترک بهرام نورانی) داشت، این آشنایی به دوستی تبدیل شد و از روی لطف پذیرفت هفته‌ای یک روز به دیدار او بروم و شرح زندگانی خود را به صورتی اساسی‌تر از جوانب جسته و گریخته‌ای که در آن دوره‌های دوستانه بدان اشاره می‌شد، بیان کند. این کار حدود پانزده جلسه به طول انجامید و در مجموع به یک گفت‌وگوی چهارده ساعته منجر شد که در پانزده نوار کاست ضبط شده است.»
 
کتاب «ایران فرزند؛ خاطرات امیرشاپور زندنیا» با تیتر فرعی ناسیونالیسم انقلابی از حزب سومکا تا ماجرای تیمور بختیار به کوشش کاوه بیات در 384 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و به بهای 28 هزار تومان از سوی نشر نامک روانه بازار کتاب شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها