شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
​بهرامی: جایزه شعر خبرنگاران ویترینی برای شاعران جوان است/ نامزدهای دهمین دوره جایزه شعر خبرنگاران انتخاب شدند

علیرضا بهرامی، دبیر و برگزارکننده دهمین دوره جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران گفت که این جایزه با هدف معرفی شاعران جوان و کتاب‌های برتر منتشر شده، فعالیت می‌کند و ویترینی برای شاعران جوان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جایزه شعر خبرنگاران هرساله در روزهای پایانی سال، برگزیدگان خود را در سه سطح «کتاب سال»، «ویژه» (شاعران بدون کتاب) و «تجلیل از یک عمر فعالیت شعری» به جامعه ادبی معرفی می‌کند.

علیرضا بهرامی، در توضیح دهمین دوره این جایزه اظهار کرد: خوشحالم که بعد از تلاش‌های فراوان، دهمین دوره جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران روزهای پایانی خود را طی می‌کند و در روزهای آینده برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

وی ادامه داد: این جایزه ارتباطی به خبرنگاران شاعر ندارد. در واقع این جایزه برای تمامی اقشار جامعه است و تنها داوری‌های آن توسط خبرنگاران و اهالی رسانه انجام می‌شود.

دبیر دهمین جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران در توضیح اهداف این جایزه گفت:‌ جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران با هدف معرفی شاعران جوان و کتاب‌های برتر منتشر شده فعالیت می‌کند و خوشبختانه در سال‌های گذشته توانسته جایگاه خوبی را در بین اهل ادب پیدا کند. بدون شک این جایزه ویترینی برای شاعران جوان است.

وی ادامه داد: به خاطر دارم که در نخستین دوره این جایزه، غلامرضا بروسان به عنوان ناشر- مؤلف شرکت کرده بود اما پس از برگزیده شدن و معرفی به جامعه ادبی، چندین ناشر از شعرهای او استقبال کردند و حاضر شدند کتاب‌های وی را منتشر کنند. این اتفاق، به این معناست که این جایزه دیده می‌شود و کسانی که در حوزه شعر حرفی برای گفتن دارند اما شعرهایشان دیده نشده، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

بهرامی با اشاره به داوری دهمین دوره جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران اظهار کرد:‌ هرساله حدود دوهزار کتاب شعر منتشر می‌شود اما ما تعداد محدودی از این کتاب‌ها را داوری می‌کنیم چراکه برخی ناشران تمایلی به حضور در این جایزه ندارند و برخی کتاب‌های ارسالی نیز از کیفیت لازم برای شرکت در مسابقه برخوردار نیستند. در این دوره و پس از بررسی اولیه، ۶۰ عنوان کتاب در بخش کتاب سال و ۵۵ اثر در بخش ویژه به مرحله نهایی رسیدند.

وی افزود: در بخش کتاب سال و پس از بررسی‌های نهایی، کتاب‌های «زمستان بلاتکلیف ما»، سروده محمدعلی سپانلو، «منظومه‌ بازگشت و اشعار دیگر»، سروده محمدشمس لنگرودی، «مثل جوهر در آب»، سروده عباس صفاری، «خدایا مرا ببخش، حالا نه»، سروده علی عبدالرضایی، «پذیرفتن» سروده گروس عبدالملکیان، «نیمرخ آهو»، سروده هرمز علیپور و «غمزیستی» سروده لیلا کردبچه به‌عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شدند. همچنین آثار برگزیده بخش ویژه نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.

دبیر دهمین دوره جایزه شعر خبرنگاران در پایان گفت: متاسفانه به دلیل برخی برخوردهای نامناسب، جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران از دوره دوم به صورت خصوصی برگزار شد چراکه عده‌ای در تلاش بودند که این مراسم برگزار نشود. البته مکان برگزاری یک سالن عمومی بوده و فقط اخبار اختتامیه رسانه‌ای نمی‌شد اما در این دوره به پیشنهاد کانون ادبیات قرار شد که مراسم اختتامیه اطلاع‌رسانی شود و امیدوارم که اتفاق خاصی رخ ندهد.

آیین اختتامیه دهمین دوره‌ جایزه‌ کتاب سال شعر «خبرنگاران»، جمعه ۲۱ اسفندماه از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در محل کانون ادبیات ایران، با تجلیل از یکی از شاعران پیشکسوت و با حضور شاعرانی از نسل‌های مختلف، برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها