چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کتاب «رده‌شناسی زبان فارسی» در مطالعات زبان‌شناسی جایگاه رفیعی دارد/ جشنواره نقد «تفکر» را در جامعه علمی ترویج می‌کند

محمد راسخ مهند، شایسته تقدیر بخش «زبان‌شناسی» دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، گفت: سعی کردم نشان دهم کتاب «رده شناسی زبان‌های ایران» که حاصل زحمات چندین ساله مؤلف است دارای چه جایگاه رفیعی در مطالعات زبان‌شناسی در سطح جهان است.

محمد راسخ مهند در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اثر شایسته تقدیر خود در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب عنوان کرد: نقد من بر کتاب «رده شناسی زبان‌های ایران» بوده؛ این کتاب نوشته دکتر محمد دبیرمقدم استاد دانشگاه علامه طباطبایی و معاون پژوهشی فرهنگستان زبان فارسی است که در آن حدود 13 زبان ایرانی را، به لحاظ روش‌شناختی و ویژگی‌های صرفی و نحوی مورد ارزیابی قرار داده است.

وی با اشاره به محتوای نقد خود بر این کتاب گفت: من در نقد خودم ابتدا سعی کردم نشان دهم این کتاب که حاصل زحمات چندین ساله مؤلف است دارای چه جایگاه رفیعی در مطالعات زبان‌شناسی در سطح جهان است و در ادامه تلاش کردم تا نقاط قوت و احیاناً نقاطی که می‌توانست بهتر باشد را برای دانشجویان رشته زبان‌شناسی و افراد علاقه‌مند روشن کنم.

این نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه در نقد خود به جایگاه زبان‌شناسی زبان‌های ایرانی در مطالعات علم زبان‌شناسی دنیا پرداخته، گفت: زبان‌های ایرانی جزو معدود زبان‌هایی هستند که از آن سند مکتوب وجود دارد. زبان‌های ایرانی بسیار گوناگون و دارای تنوع زبانی فراوانی است و آن گونه که در میان تمام زبان‌شناسان دنیا مصطلح است، ایران بهشت زبان‌شناسان است.

راسخ مهند افزود: مطالعه زبان به معنی شناساندن و حفظ زبان است و معتقدم که کتاب «رده شناسی زبان‌های ایران» از بهترین کارهای انجام شده در این موضوع بوده که من در نقد خودم سعی کردم اهمیت و جایگاه آن را برای پژوهشگران و علاقه‌مندان نمایان کنم.

وی همچنین جشنواره نقد را مروج «تفکر» در جامعه علمی عنوان کرد و گفت: من از سال‌ها پیش با این جشنواره آشنا بودم. این جشنواره نشان می‌دهد که اگر چیزی نوشته می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و همچنین کسانی که نقد می‌نویسند نیز دیده می‌شوند.

این نویسنده درباره جدیدترین آثار در دست تألیف خود گفت: در حال حاضر در حال نوشتن کتابی در باره نحو زبان فارسی بر پایه زبان‌شناسی نقش‌گرا هستم. همچنین به تازگی کتابی با عنوان «زبان آدم» را ترجمه کردم که در آینده‌ای نزدیک از سوی نشر آگه منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها