چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
طاقچه یک بستر قانونی برای عرضه کتاب به‌صورت الکترونیک است

محمد صدوقی، مدیر پروژه «طاقچه؛ نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی شهر» درباره برگزیده شدن در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: نرم‌افزار طاقچه، یک بستر قانونی را برای عرضه کتاب ناشران به‌صورت الکترونیک فراهم کرده است.

محمد صدوقی، ناشر برگزیده بخش الکترونیک بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: ارتباط مستقیم و موضوعیتی که اپلیکیشن طاقچه با کتاب داشت، دسترسی موضوعی آسان به کتاب‌ها، خوانش روان، طراحی فونت نازنین به‌طوری که چشم را اذیت نکند، فهرست هوشمند مطالب کتاب، طراحی زیبای Reader نرم‌افزار، قابلیت نصب روی سیستم‌عامل‌های اندروید و ios، ظاهر و دکور غرفه، امکانات فراهم شده و نوع برخورد با مشتریان از جمله مهم‌ترین عواملی است که در انتخاب طاقچه به‌عنوان ناشر برگزیده دخیل بودند.
 
وی افزود: نرم‌افزار طاقچه، یک بستر قانونی برای عرضه کتاب به‌صورت الکترونیک فراهم کرده، به این صورت که فایل کتاب را قانونی و در قالب قرارداد از ناشران دریافت می‌کند و پس از تبدیل روی طاقچه قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند کتاب را به راحتی و ارزانتر از کتاب کاغذی، با امکانات خوبی مطالعه کنند.
 
صدوقی در ادامه گفت: نرم‌افزار طاقچه در هفته کتاب سال 93 همزمان با همایش نشر الکترونیک، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران رونمایی شد. تاکنون نزدیک به 800 عنوان کتاب از 75 ناشر روی طاقچه قرار گرفته است. حدود 60 هزار نفر نیز تا امروز این نرم‌افزار را نصب کرده و از امکانات آن استفاده می‌کنند.
 
مدیر پروژه طاقچه با اشاره به این‌که همه کارهای این نرم‌افزار توسط برنامه‌نویسان داخلی انجام شده و دائما از سوی تیم فنی به‌روز می‌شود، تصریح کرد: محدودیتی در عرضه موضوعی کتاب نداریم. بیشتر کتاب‌هایی که تاکنون روی طاقچه گذاشته شده، در حوزه‌های عمومی و دانشگاهی بوده است. طاقچه علاوه بر کتاب، مجله و روزنامه هم عرضه می‌کند.
 
وی ادامه داد: ثالث، چشمه، جامی، هیرمند، سروش، سوره مهر، بوتیمار، بشری، روایت فتح و عماد فردا از جمله ناشران همکار ما در این پروژه هستند. با مرکز نشر دانشگاهی و سازمان مدیریت صنعتی نیز قراردادهایی به امضا رسیده، ولی هنوز محتوایی در اختیار ما قرار نگرفته است. در نمایشگاه کتاب امسال نیز با ناشران زیادی برای امضای قرارداد صحبت کردیم.
 
ناشر برگزیده بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: قراردادهایی که با ناشران بسته می‌شود بسیار منصفانه و به‌صورت غیرانحصاری است و بیشترین سود به ناشر می‌رسد. ناشران در طاقچه به پنل آنلاین برای مشاهده وضعیت فروش و گزارش‌گیری از فروش کتاب‌هایشان دسترسی دارند. 
 
صدوقی در ادامه درباره مزیت‌های نشر الکترونیک در مقایسه با کتاب چاپی گفت: با نشر الکترونیک، کتاب و کتابخانه همیشه همراه ماست و در هر زمانی می‌توان با هزینه کمتری کتاب خواند. تغییر فونت و تنظیم فاصله خطوط، حمل هزاران کتاب روی تلفن همراه و کمک به حفظ محیط زیست از دیگر مزیت‌های نشر الکترونیک است.

مدیر پروژه طاقچه در پایان درباره کیفیت برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران گفت: کیفیت برگزاری نمایشگاه نسبت به دوره قبل پیشرفت کرده بود اما کماکان در زمینه اطلاع‌رسانی و در برخی موارد جانمایی‌ها مشکلاتی وجود داشت. مسئولان بخش دیجیتال سعی کردند بهترین امکانات را برای برگزاری مناسب نمایشگاه فراهم کنند، ولی به عملیات ساخت‌و‌ساز در مصلی، بخش دیجیتال به دو قسمت مجزا تقسیم شده بود که کمی مراجعان را دچار سردرگمی می‌شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها