شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مدیر نشر «نص»: فعالیت در صنعت نشر مانند کاشت درخت گردو است/ انتشار کتاب استاندارد با کمک دانشجویان

محمدحسین زارع، مدیر مسئول نشر «نص» با اشاره به ویژ‌گی‌های ناشر دانشگاهی گفت: کار در حوزه نشر مانند کاشت درخت گردو است و ناشر باید با صبر و به‌کارگیری تخصص خود کار کند. ‌

 زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت فعالیت این مرکز نشر در 11 ماه گذشته اظهار کرد:‌ 45 عنوان کتاب شامل 12 چاپ نخست و 33 تجدیدچاپی آمار نشر «نص» در 11 ماه گذشته است و این در حالی است که در این مدت شاهد کاهش فروش کتاب‌های تخصصی و دانشگاهی بوده‌‌ایم. وضعیت اقتصادی و به تبع آن تمایل به خرید اشتراکی، نسخه‌‌های پی‌دی اف و کپی از کتاب افزایش پیدا کرده است.
 
وی درباره دیدگاه ناشران عمومی نسبت به نشر دانشگاهی در وضعیت فعلی افزود: در یک نگاه مقایسه‌ای میزان فروش ناشران حوزه عمومی نسبت به ناشران تخصصی و دانشگاهی از روند نزولی شدید‌تری برخوردار بوده است. البته در مجموع وضعیت اقتصاد کشور مطلوب نیست؛ بنابراین صنف‌های وابسته به نشر مانند لیتوگراف‌ها و کاغذ فروشان نیز دچار مشکلات مالی شده‌اند.       
 
مدیرمسئول نشر «نص» درباره راهکار‌های بهبود وضعیت نشر اظهار کرد: کارهای زیادی می‌توان برای ایجاد رونق در حوزه نشر انجام داد. بسیاری از افراد با وجود علاقه به مطالعه توان خرید ندارند. خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری نمایشگاه‌های استانی و تقویت کتابخانه‌ها می‌تواند در ایجاد رونق بازار نشر عمومی و دانشگاهی موثر باشد.
 
عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در ادامه با انتقاد از شیوه خرید ارشاد از ناشران افزود: به نظر می‌رسد نوعی اعمال سلیقه در خرید‌های وزارت ارشاد وجود دارد این در حالی است که نگاه تخصصی نیز در این جریان وجود ندارد استفاده از تخصص کتابداران در بهبود این وضعیت موثر است.

زارع درباره همکاری مشترک «نص» با دانشجویان گفت:‌ «نص» همکاری خوبی با دانشجوی مولف دارد و چند کتاب این نشر  در دوه‌های مختلف جشنواره کتاب سال دانشجویی به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شده‌اند. «نص» همچنین به‌عنوان ناشر حامی دانشجو شناخته شده است.
 
 این ناشر حوزه فنی و مهندسی درباره دیدگاه  منفی برخی ناشران نسبت به تالیفات دانشجویی ادامه داد: برای انتشار کتاب دانشجو یک داوری علمی در انتشارات زیر نظر متخصصان صورت می‌گیرد. اگر اشکال یا ضعف علمی در محتوا، یا مطالب در حد جزوه درسی تدوین شده باشد با مشارکت دانشجو کتاب را به صورت استاندارد منتشر می‌کنیم.    
 
وی افزود: گاهی برای انتشار استاندارد یک کتاب دانشجویی یک سال زمان صرف می‌کنیم و طی جلسات متعدد با متخصصان و مولف، کتاب را برای ورود به بازار آماده می‌کنیم.
 
زارع در ادامه گفت: رضایت مخاطب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بنده به‌عنوان ناشر دانشگاهی است به دنبال این هستم کتاب 10 تا 20 هزار تومانی که به دست مخاطب می‌رسد با کیفیت باشد تا مایه حسرتش نشود.
 
زارع درباره معیار‌های یک ناشر موفق دانشگاهی اظهار کرد: صبر و حوصله و نگاه دراز مدت به کار نشر از ویژگی‌های یک ناشر موفق دانشگاهی است.
 
وی با تأکید بر لزوم صبر در کار نشر ادامه داد: همیشه به همکارانم کار نشر را به کاشت درخت گردو تشبیه می‌کنم چراکه درخت گردو بعد از سال‌ها به بار می‌نشیند. ناشران جوان باید بدانند که بسیاری از ناشران کار خود را با 200 نفر آغاز کردند اما بعد از سال‌ها صبوری فقط دو نفر باقی مانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها