یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
علم «سیاست» بومي شدنی نیست/ یادداشت رضا فاضل

رضا فاضل، جامعه‌شناس، نويسنده و مترجم معتقد است: اگر سياست را به عنوان يك «علم» بپذيريم، بومي‌سازي آن معنايي ندارد. علم نمي‌تواند يك موضوع محلي و بومي باشد كه به يك محدوده خاص جغرافيايي محدود شود.

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)- دكتر رضا فاضل: اگر ما سياست را به عنوان يك علم بدانيم، بومي‌سازي آن منطقي به نظر نمي‌رسد؛ چراكه علم نمي‌تواند يك امر محلي و بومي باشد، بلكه علم پدیده‌ای جهان‌شمول و عام است و آن را نمي‌توان به يك محدوده خاص جغرافيايي يا محيط زيستي محدود كرد. 

در توضيح اين مطلب مي‌توان گفت، همان‌طور كه ما مي‌گوييم آب متشكل از ‌H2O است و ساختار آب در هيچ جاي جهان تغيير نمي‌كند، در مورد علوم ديگر هم همين قاعده صدق مي‌كند. بنابراين اگر علوم انساني هم قرار باشد اسم علم را بر آن بگذاريم نمي‌تواند از اين قاعده مستثني باشد زيرا علوم انساني مبتني بر چارچوب‌هاي خاص خود است. 

بنابراين علم جايگاه خاص خودش را دارد و داراي چارچوب‌هاي خاص خود است. چارچوب‌ها را نمي‌توان يك امر عام در نظر گرفت و نبايد تصور كرد كه علم را مي‌توان در مرزهاي يك كشور محصور و محدود كرد. از طرف ديگر، تحليل‌هاي علوم انساني مبتني بر چارچوب‌هاي نظري عامي است كه همه جا صدق مي‌كند؛ مثلا وقتي جامعه را تعريف مي‌كنيم، تعريف جامعه در همه جا يكي است يا  زماني‌كه مي‌خواهيم تاريخ كشور خودمان را بنويسيم و تحليل كنيم، بايد چارچوب‌هاي نظري آن را براي تحليل گذشته در نظر بگیریم. بنابراين،  وقتي وارد عرصه علمي مي‌شويم هم با تعاريف و هم چارچوب‌هاي نظري عام سرو كار داريم. 

مساله ديگري كه بايد در نظر گرفت اين است كه علم براي حل مسايل جهاني است و بايد برای حل مشكلات، رفع نيازها و مسايل داخلي و بومي مورد استفاده قرار مي‌گيرد نه اين‌كه ما با تصور اين‌كه علمي را بومي كنيم، بر مشكلاتمان فايق شويم.

درباره رضا فاضل: 

رضا فاضل، داراي مدرك دكترا در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه علوم و تحقیقات است. وی بیش از 25 کتاب تالیفی و ترجمه شده در کارنامه علمی خود دارد. وي هم‌اكنون عضو هيات علمي دانشگاه آزاد واحد تهران مركز است.

«روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی (نظری - عملی)»، «مبانی جامعه‌شناسی»، «نظریه‌های جامعه‌شناسی محض و کاربردی»، «نظریه‌پردازان بزرگ فرهنگ»، «جامعه‌شناسی تاریخی - تطبیقی جهان سوم»، «میعاد با راما»، «روش‌های پژوهش در علوم اجتماعی»، «جهانی شدن آموزش عالی»، «دانشگاه، سازمانی امروزین» و «شکاف جهانی، سیر شکل‌گیری جهان سوم» برخی آثار ترجمه شده وی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها