یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
استاندار فارس به شهرداری‌ها برای تسویه سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌ها تذکر داد

استاندار فارس ضمن تاکید بر همکاری و مشارکت صنایع بزرگ برای تکمیل ساختمان کتابخانه‌های عمومی استان، به شهرداری‌ها در موضوع اختصاص سهم نیم‌درصد درآمدهایشان به کتابخانه‌های عمومی تذکر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس، بعد از ظهر امروز (5 تیرماه) به ریاست عنایت رحیمی استاندار فارس و با حضور مدیران کل آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، دفتر امور اجتماعی و دفتر امور فنی استانداری، کتابخانه‌های عمومی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس و اعضای حقیقی این انجمن برگزار شد.
 
عنایت‌الله رحیمی در این جلسه با بیان اینکه فارس را در زمینه‌های مختلف همواره استانی فرهنگی می‌نامیم، عنوان کرد: بر اساس انصاف و واقعیت نیز این موضوع در سطوح جهانی، ملی و منطقه‌ای از ویژگی‌های برجسته استان محسوب می‌شود که در حوزه‌های مختلفی همچون ادبیات، مشاهیر و... نمود دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه نیازمند پاس‌داشت و توسعه این دارایی گران‌بها و بازمانده از گذشتگان‌ هستیم، افزود: کتابخانه، مسجد و حسینیه، اندیشکده‌ها و آموزشگاه‌ها مظهر کالبدی فرهنگ هستند که نباید به آنها بی توجه باشیم؛ چراکه در این صورت پاسخ مناسبی برای آیندگان نخواهیم داشت.
 
استاندار فارس به قانون اختصاص سهم نیم‌درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: هدف قانون‌گذار از در نظر گرفتن این سهم توسعه و عمران کتابخانه‌ها بوده است.
 
رحیمی با اشاره به اینکه در جلسات پیشین انجمن کتابخانه‌های عمومی استان مصوب شده بود شهرداری‌‌ها باید با اختصاص دستگاه کارتخوان، سهم کتابخانه‌ها از هر پروانه صادر شده را پرداخت کنند، یادآور شد: در همان مصوبه تاکید شده در صورت رعایت نشدن این موضع توسط شهرداری‌ها علاوه بر پیگیری برای کسر سهم کتابخانه‌ها، مرکز این سرپیچی به عنوان تخلف اداری به مرجع بازرسی معرفی شود.
 
وی گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای ساخت، تکمیل و تجهیز کتابخانه‌های عمومی امسال بیش از ۱۶ میلیارد تومان است که امیدواریم با تخصیص مناسب آن بتوانیم طرح‌های نیمه تمام استان را به سرانجام برسانیم.
 
استاندار فارس افزود: با توجه به وجود ۳۱ طرح نیمه‌تمام کتابخانه‌ای در استان براساس برنامه‌ریزی‌ها، اعتبارات امسال به کتابخانه‌هایی که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند اختصاص می‌یابد.
 
وی در این جلسه به اجباری شدن پرداخت نیم‌درصد از درآمد حاصل از پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری‌ها به انجمن کتابخانه‌های عمومی خبرداد و افزود: شهرداری‌ها موظف هستند این مبلغ را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی واریز تا در زمینه‌ ساخت، تکمیل و تجهیز کتابخانه‌ها هزینه شود.
 
رحیمی هم‌چنین از اعضا انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خواست طی هماهنگی با معاونت اقتصادی استانداری جلساتی مشترک با صاحبان صنایع درنقاط مختلف استان برگزار کرده و برای مشارکت آنها در ساخت پروژه‌های کتابخانه‌ای در منطقه مورد نظر برنامه‌ریزی کنند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این دیدار با یادآوری اینکه انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس در سال گذشته انجمن برتر شناخته شد، به بررسی مصوبات جلسه پیشین پرداخت  و با اشاره به پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد: 31 پروژه کتابخانه‌ای در استان فارس در دست ساخت است؛ از این میان، 9 پروژه زیرنظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، 9 پروژه تحت نظر اداره کل راه و  شهرسازی فارس و 13 پروژه با مجری‌گری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس که بیشتر آن‌ها پروژه‌های خیرساز هستند در حال انجام است.
 
مشکل زمین کتابخانه مرکزی شیراز پابرجاست
منوچهری به روند کتابخانه مرکزی شیراز نیز اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه مطالعات اولیه ساخت کتابخانه و طراحی نقشه آن مطابق با استاندارهای نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام شده، اما هنوز مشکل حقوقی زمین تعیین شده برای کتابخانه مرکزی و صدور مجوزهای مربوط به بحث‌های فنی زمین همچون تراکم از سوی شهرداری شیراز به نتیجه نرسیده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه به بحث بودجه انجمن کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود 107 انجمن کتابخانه‌ای، پیشنهاد می‌شود اختیار بررسی و تصویب بودجه پیشنهادی انجمن‌های کتابخانه‌ای در شهرستان‌های فارس به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، تفویض شود.
 
حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در ادامه این دیدار با اشاره به بودجه کتابخانه‌های عنوان کرد: در سال جاری  برای ۱۷ پروژه احداثی و ۱۱ پروزه تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی اعتبار ۱۶ میلیارد در نظر گرفته شده است که این در سال گذشته  ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ بوده که تنها ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان این بوده تخصیص یافته است.
 
همچنین در ادامه، صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عنوان کرد: تا پایان سال سه پروژه کتابخانه‌های دهستان‌های سیاخ دارنگون و کفترک شهرستان شیراز و کتابخانه شهر داراب تکمیل و برای بهره‌برداری به اداره کل کتابخانه‌های عمومی تحویل داده می‌شود.
 
فرهاد اسماعیلی مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این نشست با اشاره به کتابخانه عمومی روستای قلات شیراز درخصوص بررسی مشکلات ایجاد شده در راه افتتاح کتابخانه و حل مشکل واگذاری این ملک به کتابخانه‌های عمومی قول مساعد داد.
 
یادآور می‌شود: در این دیدار با موافقت و دستور استاندار فارس، بررسی و تصویب بودجه‌های پیشنهادی انجمن‌های شهرستان‌های فارس به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس تفویض شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها