پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
تبریز، برند کتابخانه‌ای ایران/ افتتاح دومین کتابخانه بزرگ آذربایجان‌شرقی

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی تبریز از شهر تبریز را برند کتابخانه‌ای کشور عنوان کرد و افزود: همانطور که می‌دانید، کتابخانه تربیت در سال ۱۳۰۰ در تبریز افتتاح شده است و قدیمی‌ترین کتابخانه ایران محسوب می‌شود. همچنین کتابخانه مرکزی تبریز با مساحت ۱۴ هزار متر مربعی، بزرگترین کتابخانه ایران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آذربایجان‌شرقی، شهرام خدایی در نشست خبری بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از افتتاح دومین کتابخانه بزرگ استان در شهر جدید سهند در مساحتی بالغ بر سه هزار متر مربع همزمان با دهه فجر امسال خبر داد.
 
وی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی تبریز با مساحت ۱۴ هزار متر مربعی، بزرگترین کتابخانه ایران محسوب می‌شود و از نظر دارا بودن تعداد نسخ خطی نسبت به سایر استان‌ها امتیاز دارد، گفت: تلاش می‌کنیم، تعداد ساختمان‌های این مجموعه در آینده افزایش یابد، تا افراد بیشتری بتوانند از فرصت کتاب‌خوانی و مطالعه بهره‌مند شوند.
 
خدایی با بیان اینکه دومین کتابخانه بزرگ استان با بیش از سه هزار مترمربع زیربنا در شهر جدید سهند در دست تکمیل است، افزود: امید است تا پایان هفته کتاب یا دهه مبارک فجر مورد بهره‌برداری قرار گیرد چراکه این کتابخانه در سال ۹۹ که آخرین سال این قرن است، بزرگترین پروژه فرهنگی کشور خواهد بود.
 
خدایی در ادامه، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از 24 تا 30 آبان، به‌تشریح فعالیت‌های این اداره کل در این هفته پرداخت و از برگزاری نشست و همایش روز کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت مجازی و پخش از شبکه چهار سیما، نشست صمیمی با کتابداران استان، برگزاری همایش کتابداران استان با استاندار آذربایجان‌شرقی به‌صورت مجازی و با رعایت شیوه‌نامه‌‌های بهداشتی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های هفته کتاب خبر داد.

وی با اشاره بر اینکه کتابخانه و قرائت‌خانه‌ها ازجمله مراکز تجمع است و از این‌رو از اسفند‌ماه سال ۹۸ مقرر شد تا تشکیل این تجمعات پیشگیری شود گفت: درنخستین روز‌های شیوع ویروس کرونا، با ظرفیت ۵۰ درصد در کتابخانه‌ها خدمات ارائه شد اما با شیوع  کرونا این روند به حالت مجازی درآمد و در حال حاضر جریان معرفی کتاب، چکیده کتاب توسط ۱۵۰ کتابخانه استان در فضای مجازی انجام می‌گیرد.
 
راه‌اندازی کتابخانه سیار بهتر از ساخت کتابخانه در روستاها
خدایی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۵ کتابخانه نهادی و ۳۴ کتابخانه مشارکتی در استان وجود دارد بیان کرد: به ۱۱۵ کتابخانه دیگر نیاز داریم، چراکه کتاب و کتابخانه می‌تواند با تحکیم خانواده‌ به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند و امیدواریم به‌زودی افتتاح دویست‌امین کتابخانه استان را جشن بگیریم.
 
خدایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۸ کتابخانه روستایی در استان داریم، افزود: آخرین کتابخانه روستایی در روستای شیرامین در سال ۹۸ افتتاح شده‌است، البته تمهیداتی برای روستاهای استان در نظر گرفته شده‌است تا از طریق سه دستگاه کتابخانه سیار بتوان موضوع ترویج کتابخوانی را در روستاهای استان که تعدادشان زیاد است، جریان داد.   
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: البته پیشنهاد داده‌ایم تا به جای ساخت کتابخانه‌های روستایی از دستگاه‌های سیار استفاده کنیم که قطعا برای سال‌های آینده این پروژه را پیگیری خواهیم کرد.
 
وی گفت: آذربایجان‌شرقی در امر کتابداری و کتابخانه‌ای جزو پنج استان برتر و برخوردار کشور به شمار می‌رود.
 
اهدای کتاب افتخار آذربایجانی‌ها
خدایی، اهدای کتاب را یکی از افتخارات استان دانست و افزود: از دهه‌های ۲۰ و ۳۰ فرهنگ اهدای کتاب در تبریز جاری بوده و هست.
 
وی بیان کرد: موضوع اهدای کتاب و وقف کتاب با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی مطرح شد و ایشان نیز از تریبون نماز جمعه، بارها براین موضوع تکرار کرده‌است.  حتی خود امام جمعه تبریز، یک‌هزار و۶۲۳ جلد کتاب با قیمت بیش از ۸۰ میلیون تومان در چند مرحله اهدا کرده است.
 
خدایی اظهار کرد: در کتابخانه‌های استان بیش از سه میلیون جلد کتاب وجود دارد، یعنی کمتر از یک کتاب برای هر فرد، با این حال چشم‌انداز ما رسیدن به مرز بیش از چهار میلیون جلد کتاب است تا هر آذربایجانی حداقل یک جلد کتاب داشته باشد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، ابراز امیدواری کرد: با جذب اهداگران و کتاب‌هایی که مردم نیاز ندارند تا پایان سال تعداد کتاب‌های استان، ۱۰۰ هزار جلد افزایش یابد.
 
خدایی، کتاب را محصول مکتوب اندیشه بشری دانست و گفت: اگر انسانی بخواهد، اندیشه خود را ماندگار کند باید این اندیشه را در قالب کتاب جاودان سازد.
 
وی با اشاره به گسترش فضای مجازی بیان کرد: با رشد دنیای دیجیتال ارزش و جایگاه کتاب هیچ‌گاه از بین نمی‌رود و چاپ کتاب، همچنان در کشورهای پیشرفته بیشتر می‌شود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه سرانه مطالعه کتاب به چند سازمان و نهاد از‌جمله ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان‌ها مربوط می‌شود، گفت: سرانه مطالعه ارزیابی شده سال گذشته، ۲۳ دقیقه در طول شبانه‌روز است که این رقم برای کشور ما خوب نیست؛ اما رشد چند درصدی نسبت به سال‌های گذشته دیده می‌شود.
 
خدایی با اشاره به پروژه‌های متنوع ساخت کتابخانه در استان افزود: این کتابخانه‌ها از سوی سازمان‌های مختلف ازجمله راه و شهرسازی و خیرین در حال ساخت است که برخی از آن‌ها جزو همان مصوبات سال‌های گذشته است.
 
وی از ساخت کتابخانه‌های خیّرساز در شهرستان بناب از طرف شرکت آرد اطهر، ساخت کتابخانه‌ای در  ملکان توسط مهندس حمیدیه و کتابخانه‌ای در محله مارالان تبریز توسط پروفسور سعادت‌جو خبر داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها