پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
از «گلوله‌های داغ» تا «قدم عاشقی» در موکب کتاب «ایبنا»

به‌مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مجموعه کتاب‌هایی با محوریت اربعین حسینی و پیاده‌روی اربعین را برای مطالعه علاقه‌مندان در این ایام معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ویروس کرونا در کمتر از 9 ماه تقریبا همه فعالیت‌های بزرگ در جهان را تحت تاثیر خود قرار داد؛ از جمله آنها کنگره عظیم و میلیونی پیاده‌روی اربعین. تهدید‌های این ویروس سبب شد اربعین امسال حال و هوای متفاوتی پیدا کند و برای جلوگیری از شیوع کرونا پیاده‌روی به سنت سال‌های گذشته برگزار نشود و علاقه‌مندان و عاشقان اباعبدالله، از دور به ایشان سلام کنند.

البته فرصت پیش‌آمده، برای مطالعه درباره پیاده‌روی اربعین که در یک دهه گذشته رونق گرفته، بسیار مغتنم است و در همین راستا خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در قالب یک بسته مطالعاتی، برخی از کتاب‌هایی که به این موضوع اشاره کرده‌اند، برای مطالعه به مخاطبان معرفی می‌کند.

«سر بر خاک دهکده»
کتاب «سر بر خاک دهکده» روایت سفر فائضه غفار حدادی با چهار بادیگارد قدبلندش از پیاده‌روی اربعین است؛ زنی که روزی به دهکده «خاک بر سر» سفر کرده حالا به دهکده‌ای سفر می‌کند که دوست دارد سر بر خاکش بگذارد؛ دهکده‌ای که شهردارش همان علمدار کربلا است.

نویسنده از سفری می‌نویسد که سراسر رحمت و جذبه است. رحمتی واسعه از سفره ارباب که در عالم پهن شده و جاذبه ای مغناطیسی که کل عالم را به خود مجذوب کرده است.

 
گزیده‌ای از کتاب:
«مگر یک شهر چقدر ظرفیت دارد؟ نکند این سیل جمعیت که لابد از صبح همین شکلی بوده، از این طرف شهر وارد می‌شود و به همین حالت از آن طرف شهرخارج می‌شود؟ شاید هم این چند روز شهر گشاد می‌شود و جا باز می‌کند؟ بعید هم نیست! شاید این ایام، امام حسین کربلا را می‌سپارد به علمدارش. شهردار که او باشد، دیگر همه چیز ممکن است. شهر اندازه یک کشور، کش می‌آید و بعد که همه را بغل کرد، فشارشان می‌دهد. آن قدر به هم نزدیک‌شان می‌کند که دل‌هایشان به هم گیر کند. اخبار و احوال‌شان در هم گره بخورد. از غریبگی مسافت‌های دور و دراز دربیایند و مثل مردم یک دهکده به هم نزدیک شوند. دهکده‌ای که انگار زادگاهشان بوده و خانه پدری را هنوز هم دلشان نیامده بفروشند و هر سال اربعین میعادگاهی است که همه رفته‌ها و هویت گم کرده‌ها برمی‌گردند به وطنشان. به هویتشان. به خاکشان. خاکی که برایشان مقدس است.»

«سفر به حوالی عشق»
این کتاب روایتی است از سفر زیارتی مجید محبوبی همراه با دوستانی از اهل قلم به عتبات عالیات. در «سفر به حوالی عشق»، نویسنده از حال‌وهوای کشور عراق و شهرهایی که در آن قدم نهاده است، تصویرسازی می‌کند.

 
برشی از کتاب:
«سید وسط صحن می‌ایستد و اشاره می‌کند به جایی در بیرون از صحن. می‌گوید: «آنجا خرابه‌های کوفه است!» و من تا آخرش می‌خوانم. همان جایی که بعد از وقایع عاشورا، حضرت زینب (س) و اُسرا را در آنجا نگه داشته‌اند. جای متروکی است و جز آثاری که با خاک یکسان شده، چیزی دیده نمی‌شود. اما حس و حال و نگاه‌های من به جایی که سید عباس نشان داده، مرا به آن روزها می‌برد.»
 
«امتداد پیاده‌روی اربعین»
مجموعه شش جلدی «سر آغاز» الگوی مفهومی پیاده‌روی اربعین از نگاه مقام معظم رهبری است که به ماموریت اصلی حرکت جهانی پیاده‌روی اربعین اشاره می‌کند. در هر جلد از این کتاب‌ها سعی شده است که به واکاوی مأموریت‌های مهم پیارده‌روی اربعین و همچنین توسعه مفهوم کامل حادثه اربعین پرداخته شود.

 
با توجه به گسترش فعالیت‌های سخت‌افزاری اربعین الگوی مفهومی پیاده‌روی اربعین از نگاه مقام معظم رهبری نقشه جامع جهت استفاده حداکثری از ظرفیت پیاده روی عظیم اربعین است و معظم له برای پیاده روی اربعین ۵ مأموریت اصلی را تعیین نموده‌اند که عبارتند از وحدت، احیای حادثه کربلا، مبارزه حق علیه باطل، حادثه پیاده‌روی اربعین و الگوسازی که هر کدام در یک جلد گرد آوری شده است.
 
این کتاب توسط سید محمد صادقی آرمان به ماموریت چهارم یعنی حادثه پیاده‌روی پرداخته است.

«از این ستون به آن ستون»
محمدرضا وحید‌زاده، زائری است که حاصل تجربه‌های تلخ و شیرین و غریب و آشنای خود را از چندین سفر پربرکت پیاده‌روی اربعین گرد آورده و با نقلشان در قالب خاطراتی پرحلاوت، آن‌ها را با مخاطبان خود سهیم شده است. مخاطب در این کتاب، ضمن موقعیت‌های مختلف و در خلال صحنه‌های گوناگون، همسفر راوی کتاب می‌شود و گام به گام با او، آنچه را در منازل مختلف این سفرها بر نویسندۀ کتاب رفته، به تماشا می‌نشیند.
 
 
نکتۀ جالب توجه در این اثر موقعیت‌های مخلتف راوی در این خرده روایت‌هاست. او گاه در مقام خادم و گاهی در مقام مهمان، گاه در نقش مسئول کاروان و گاهی در موقعیت فعال فرهنگی، گاه به عنوان ناظر و گاهی در جایگاه موضوع روایت‌ها حضور دارد و این‌گونه زاویه‌های دید، بر شیرینی این خاطرات برای مخاطبان اثر افزوده است.

«گلوله‌های داغ»
کتاب «گلوله‌های داغ» شامل خرده روایت‌های طلبه‌ای است که با خواهرزاده ناتوان ذهنی‌اش همسفر راه کربلا می‌شود و این همسفر عجیب شخصیّت منحصر به فردی است که در طول سفر ماجراهایی طنزآمیزی را خلق می‌کند.
 
 
رضا کشمیری در این اثر در کنار روایت شیرین‌اش از پیاده‌روی اربعین به روایت دلدادگی زائران و خادمان حضرت امام حسین پرداخته است.
 
 بخشی از کتاب:
«بعضی مواقع واقعا دست خودش نبود و کارهای عجیبی می‌کرد. بعد از آن جریان قلقلک زیر بغل زن مردم در مشهد خیلی به او هشدار داده بودم که حواسش باشد. اما یکبار دیگر موقع نماز در حال سجده دستش را جلو برده بود و کف پای نفر جلوی را قلقلک داده بود. کاش فقط قلقلک می‌داد، آنچنان می‌خاراند که پوست را زخم می‌کرد».

«قدم عاشقی؛ حرکت کاروانی اربعین-امتداد عاشورا تا ظهور»
این کتاب تالیف محمدرضا عابدینی است که ماحصل سخنرانی‌های استاد محمدرضا عابدینی به مناسبت اربعین حسینی در 3 گفتار منتشر شده است.
 
گفتار اول (اربعین و ظهور حق در طول تاریخ) دربردارنده نگاه تاریخی – تمدنی به جریان نبرد حق و باطل و نقش انبیا الهی در تاریخ انسانی و تبیین جایگاه حماسه عاشورا و توجه انبیا و اولی الهی به آن، به عنوان گلوگاه تاریخ در این سیر و نسبت‌یابی اربعین به عنوان فعلیت و امتداد ظرفیت‌های عاشورا برای مقدمه سازی ظهور است.
 
 
گفتار دوم (اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور) این مبنا را با نگاهی عینی و مصداقی و با تدبر و تجربه اندیشی در متن حماسه پیاده روی اربعین همراه می‌سازد و تلاش می‌کند با نگاهی تحلیلی و مصداقی به نهضت اربعین ظرفیت آن را به عنوان یک الگوی اجتماعی و تمدنی تحلیل کرده و در نهایت به آسیب‌شناسی اربعین بپردازد.
 
در گفتار سوم (شرح زیارت نامه اربعین) تلاش شده است، به زیارت اربعین به عنوان فصل اخیر و کمالی غایی زائر نگاه شده و شرحی هر چند مختصر بر متن زیارت نامه اربعین، با این مبنا اراده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها