پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
مولف و فعال محیط زیست تجلیل شد

در اختتامیه «دومین جشنواره ملی داستان آب» که روز سه‌شنبه، 31 تیرماه در اصفهان برگزار شد؛ چند تن از فعالان عرصه محیط زیست ؛ ازجمله حسن مقیمی مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) در اصفهان، در اختتامیه «دومین جشنواره ملی داستان آب» که روز سه‌شنبه، 31 تیرماه 1399 به صورت مجازی برگزار شد؛ چند تن از بزرگان عرصه محیط زیست مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند. یکی از این تجلیل‌ها از حسن مقیمی، عکاس، فعال، کتاب‌نویس و پیش‌کسوت عرصه محیط زیست صورت پذیرفت.

در متن این تجلیل آمده است: «مثل خیلی از پسربچه‌های شش یا هفت ساله‌ی دیگر می‌خواست پزشک بشود. بعدترها که قد کشید و بزرگ‌تر شد، دلش خواست استاد دانشگاه بشود. اما زندگی، خواب دیگری برایش دیده بود. کارش را با يک دوربين روسي «آنالوگ» شروع کرد. جست‌وجوی نامش در اینترنت، مرد دوربین به‌دستی را نشان می‌دهد با نگاهی جستجوگر و قد بلند و کشیده. آرام و با طمأنینه حرف می‌زند. حسن مقیمی روزنامه‌نگار و فعال محیط ‌زیست متولد شهر اراک و ساکن اصفهان. اولش مستند اجتماعی از زندگی و فرهنگ اقوام و عشایر زاگرس مرکزی و بعد عکاسی از حیات وحش ایران. بیش از بیست نمایشگاه انفرادی و تعداد بیشتری نمایشگاه جمعی و انتشار چندین کتاب مصور در زمینه تنوع زیستی کشور از جمله فعالیت‌های ایشان است.»
 

 
از کتاب‌های مقیمی می‌توان به «اطلس سیمای طبیعی استان یزد»، «اطلس سیمای طبیعی و گردشگری استان فارس»، «اطلس سیمای طبیعی استان مرکزی»، «سیمای طبیعی و گردشگری استان اصفهان»، «معرفی مناطق حفاظت شده استان اصفهان» و «در همسایگی آسمان» اشاره کرد.
 
در این مراسم با اشاره به سوابق این فعال عرصه محیط زیست، عنوان شد:

«وی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، دبیر تاریخ و علوم اجتماعی شد اما مرتب باید سفر می‌کرد. برای همین تقاضای مرخصی بی حقوق کرد اما قبول نشد؛ پس کلاً دبیری را رها کرد. مقیمی هفت استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، مرکزی و خوزستان را کامل دیده و ثبت کرده است و برای شش استان اطلس سیمای طبیعی درآورده.
 
25 سال با جیپ‌اش، روز و شب برای عکس‌برداری از طبیعت، دیدن آهوها و پرندگان و گونه‌های نادر به دل حیات‌وحش می‌زند، عکس می‌گیرد، می‌نویسد و ثبت می‌کند. در عکس‌هایش خویشاوندی‌اش با طبیعت حس می‌شود. درکی عمیق از فهم اقلیم، تاریخ، مردم‌شناسی و کوه و دشت و کویر این مرزوبوم دارد. عقیده دارد طبیعت همیشه انسان را غافلگیر می‌کند و همیشه نکته‌ای تازه برای ثبتی نو به ما پیشکش می‌کند.»
 
سعید مقیمی که سال‌هاست در اصفهان سکونت دارد، در حاشیه این مراسم با اشاره به یکی از کتاب‌هایش به خبرنگار ایبنا گفت: علاقه ویژه من به اصفهان موجب اقامت دائمی‌ام در این شهر شده و الفت با زاینده رود نیز سبب‌ساز انجام سفرهای زیادی به سرتاسر مسیر رودخانه از سراب تا پایاب شده‌است که نهایتاً به همراهی استاد فرهیخته جناب حشمت‌اله انتخابی توفیق انتشار کتاب «پابه‌پای زاینده رود» نیز فراهم آمد.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها