دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
توسعه کتابخانه سیار روستایی در پیچ و خم تامین اعتبارات/ کتابداران مشکلات معیشتی دارند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در حالی که تعداد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تنها یک سوم از نیاز استان است راه‌اندازی کتابخانه سیار به عنوان یک راهکار برای تزریق خدمات فرهنگی حوزه کتاب به مناطق محروم امروز با مشکل تامین خودرو در استان نیمه‌کاره باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از قزوین، براساس استانداردهای موجود به ازای هر 2 هزار و 500 نفر جمعیت به یک باب کتابخانه نیاز است این در حالی است که با محاسبه استانداردها و وضعیت موجود در استان قزوین تنها یک سوم از نیاز استان به کتابخانه تامین شده است.

این در شرایطی است که به گفته فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اگرچه لزوم افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی در قزوین جدی است اما مشکلات اعتباری توان ساخت کتابخانه جدید را از این اداره کل گرفته است. این در شرایطی است که به گفته بسیاری از مسئولین استانی امروز نواحی منفصل شهری، روستاها و برخی از مناطق جنوب شهر با آسیب‌های اجتماعی زیادی مواجه هستند که با توسعه خدمات فرهنگی و آموزشی نظیر کتابخانه می‌توان به این مشکلات در استان رسیدگی کرد.

امروز حالا با همه مشکلات اعتباری موجود یک کتابخانه سیار روستایی با همراهی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین برای خدمت رسانی به مناطق الموت دایر شده است، کتابخانه‌ای که به یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های فرهنگی در منطقه الموت تبدیل شده و عضویت تعداد زیادی از ساکنین این مناطق شاهدی بر این مدعاست.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ظهر شنبه در دیدار با لطف الله سیاهکلی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با اشاره به مشکلات اعتباری کتابخانه‌ها؛ مشکلات معیشتی کتابداران و نیاز به توسعه کتابخانه‌های سیار روستایی اظهار داشت: امروز اعتباراتی که در استان برای کتابخانه‌ها در نظر گرفته می‌شود حتی نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های تامین انرژی و نگهداری کتابخانه‌های ما باشد.

وی بیان کرد: این در حالی است که در شرایط کنونی تعداد کتابخانه‌های ما به تناسب جمعیت استان تقریبا یک سوم نیاز موجود است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزود: براساس استانداردها به ازای هر 2 هزار و 500 نفر جمعیت نیازمند یک باب کتابخانه هستیم که با این حساب باید در استان بیش از 120 باب کتابخانه وجود داشته باشد این درحالی است که امروز تنها 37 باب کتابخانه نهادی و تعدادی کتابخانه مشارکتی داریم.

محمد بیگی گفت: پروژه ساخت کتابخانه مرکزی قزوین با نیاز جدی به این کتابخانه در استان نیز به دلیل مشکلات اعتباری حتی آغاز به کار نشده است و سالهاست در قالب یک زمین باقی مانه است.

وی خاطرنشان کرد: قانون محل درآمد مشخصی برای کتابخانه‌ها پیش بینی کرده است که نیم درصد از درآمد شهرداری هاست اما متاسفانه شاهد این هستیم که اجرایی نمی شود و همین امروز شهرداری قزوین بدهی زیادی به مجموعه کتابخانه ها دارد که در صورت وصول این بدهی حتی برای ساخت کتابخانه مرکزی قزوین نیز مشکلی نخواهیم داشت.

مشکلات معیشتی کتابداران، کمبود کتابخانه و عدم تحقق اعتبارات نیم درصدی شهرداری‌ها پازل مشکلات کتابخانه‌ها در قزوین
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: امروز مسائل اقتصادی و معیشتی بر سایر فعالیت‌های کتابخانه‌ها نیز سایه انداخته است و ما با تمام توان در تلاشیم تا اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد و حتی در زمان شیوع بیماری کرونا تلاش کردیم تا فعالیت های کتابخوانی به صورت مجازی پیگیری شود تا سرانه مطالعه و اقبال به کتابخوانی در بین مردم قزوین کاهش پیدا نکند.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: در حوزه کتابخانه‌ها العان هم بحث مسائل معیشتی  کتابداران در کتابخانه‌ها مطرح است  و هم مسئله نگهداری و هزینه های انرژی در کتابخانه ها که به دلیل محاسبه تجاری بسیار بالاست و پرداخت آن برای کتابخانه‌ها بسیار دشوار است.

سهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها محقق نمی‌شود
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: براساس قانون سال 44 باید 1 و نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها در اختیار کتابخانه‌ها قرار می‌گرفت که بعدها به نیم درصد کاهش پیدا کرد ولی با توجه به این که این رقم، در شرایط حاضر و با افزایش درآمد برخی از شهرداریها میزان بالایی است ضمانت اجرایی برای آن در نظر نگرفته شده است.

محمدبیگی افزود: در حال حاضر نیم درصد سهم ما از سال 83 تا 94 پرداخت نشده است در شرایطی که 116 کارمند در استان قزوین داریم که  حدودا در استان قزوین سالیانه 6 میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری اعتبار نیاز داریم.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که  حدودا سالیانه 100 میلیون تومان هزینه‌های انرژی پرداخت می‌کنیم که حتی توان تامین این هزینه را نداریم.

کتابخانه سیار راهکار موقتی ما برای رفع مشکلات فرهنگی در مناطق محروم است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به مشکل کمبود تعداد کتابخانه‌ها در استان گفت: امروز تقاضای مردم برای تاسیس کتابخانه بسیار زیاد است اما توان ایجاد ساختمان را نداریم ولی برای این مشکل راهکاری موقتی اندیشیده‌ایم که ایجاد کتابخانه سیار است.

وی بیان کرد: تجربه نشان داده است کتابخانه سیار میتواند بسیاری از مشکلات و نیازهای فرهنگی منطقه را رفع کند و بر همین اساس تلاش کردیم تا در استان بتوانیم این طرح را کلید بزنیم.

محمد بیگی افزود: ما این آمادگی را داریم که تجهیز منابع و نیروی انسانی را انجام دهیم برای تاسیس کتابخانه سیار ولی تامین خودروی آن در توان ما نیست و در حال حاضر با همراهی سپاه یک خودرو در اختیار ما قرار گرفته است که در منطقه الموت فعال شده است.

وی تصریح کرد: امروز کتاب‌رسانی به مناطق محروم و حتی نواحی منفصل شهری که در نزدیکی قزوین قرار دارند با طرح کتابخانه سیار امکان پذیر است به شرطی که خودروی مناسب در اختیار داشته باشیم و در این زمینه از مسئولین استانی خواستار مساعدت هستیم.

قزوین دچار فقر اعتباری است/ مسئولین استان با می‌توانند در خدمات فرهنگی در کتابخانه‌ها تسهیل گری کنند
لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این بازدید با اشاره به این که برخی از مشکلات موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در بسیاری از ادارات و دستگاه‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم استان قزوین دچار فقر اعتباری است و بودجه‌ای که سالانه برای ما در نظر گرفته شده است بسیار کم است و حتی پاسخگوی نیازهای ما نیز نیست.

وی بیان کرد: امروز بسیاری از دستگاه‌های ما برای اجرای طرح‌های اولویت دار خود دچار مشکل هستند و بنابراین مشکلات اعتباری تا حدود زیادی همه دستگاه‌ها را درگیر کرده است اما باید قبول کرد که در این شرایط هم میتوان برنامه ریزی مناسب داشت و بهره‌وری را افزایش داد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده تلاش می‌کنم با برگزاری جلسات با مجموعه شهرداری مطالبات نهاد شما را پیگیری کنم.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: قطعا در استان عزمی جدی برای رفع مشکلات فرهنگی وجود دارد و با برگزاری جلسات مشترک و تشریک مساعی میتوان بخشی از نیازهای این حوزه را شناسایی و برای رفع آن اقدام کرد.

وی افزود: مجموعه شهرداری قزوین می‌تواند با پرداخت به موقع بدهی خود به این نهاد برخی از مشکلات را رفع کند و از سوی دیگر می‌توانیم با رایزنی با نهادهای مختلف نیاز کتابخانه‌ها به اتومبیل برای ایجاد کتابخانه سیار را نیز پیگیری کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به نظر می‌رسد برخی از مشکلاتی که امروز نهاد کتابخانه‌ها با آن مواجه است به دلیل نقص در قانون است که باید در ابعاد کلان پیگیری و رسیدگی شود که به همین منظور جلسه‌ای با مدیریت کل نهاد کتابخانه‌ها در کشور خواهیم داشت و می‌توانیم پس از بررسی کامل مسئله این طرح را در مجلس پیگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها