دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
کتابخانه‌دار شدن روستای «سلین» به‌همت عکاس کتاب‌دوست سنندجی

فقدان کتابخانه در «سلین»، یکی از روستاهای هدف گردشگری کردستان، یک دختر هنرمند و عکاس در سنندج را ترغیب کرد تا با ایجاد پویشی در فضای مجازی، زمینه راه‌اندازی یک باب کتابخانه برای دسترسی مردم روستا به کتاب را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، روستای «سلین» در استان کردستان از توابع بخش اورامان تخت در شهرستان سروآباد است. سلین در فاصله هفت کیلومتری شهر اورامان تخت، در هفتاد کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان و فاصله‌اش تا سنندج حدود دویست کیلومتر است.

این روستا در دامنه ارتفاعات شاهو از رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده و بافتی پلکانی و خشکه‌چین دارد و از منظر گردشگری و اکوتوریسم در مسیر توسعه است. روستای سلین در دامنه کوه زیبای کوسالان به همراه طبیعت بکر آن که ترکیبی از کوه، جنگل و دریاچه است، به‌مانند یک تابلوی زیبای نقاشی است که زیبایی‌های بی‌نظیری برای گردشگران دارد. با این تفاسیر نوشتن از جاذبه‌های گردشگری سلین هدف نگارنده نیست.
 

 
بالغ بر 200 خانوار با جمعیتی بیشتر از 1000 نفر اهالی روستای سلین را تشکیل می‌دهند که غالبا افرادی تحصیل‌کرده و باسواد هستند؛ با این وجود مردمان سلین از داشتن یک کتابخانه، محروم‌اند.

فعلا «سلین» را همین قدر بشناسیم تا به سراغ سارا جعفری، عکاس جوان سنندجی برویم که دست به کاری زده است شاهکار.

او که متولد سال 71 و ساکن سنندج است، برای خبرنگار ایبنا تعریف می‌کند که اهل سفر است و زمانی که تصمیم می‌گیرد برای آموزش کودکان روستایی به یکی از روستاهای استان برود و در آنجا یک ماه زندگی کند، طبیعت گردشگری برای عکاسی و فرهنگ مردمان روستایی او را به سلین می‌رساند.

«به سلین که آمدم مردمانش را تحصیلکرده و باسواد دیدم و طبیعتش بی‌نهایت بکر و دیدنی بود اما اینجا چیزی کم داشت که من بی‌نهایت دنبال آن بودم. چرا سلین کتابخانه ندارد، چرا دختران و زنان این روستا نمی‌توانند با کتاب، با دنیای آن سوی خود بیشتر آشنا شوند؟ این سوال در طی مدتی که آنجا بودم، هرروز در من تکرار می‌شد و دوست داشتم آنجا کتابخانه‌ای داشته باشد».

سارا تعریف می‌کند که کتاب دوست همیشگی و همراهش است، از کودکی با او بوده و زمانی با حداقل پول‌توجیبی‌هایش برای خود و برادرش محمد کتاب می‌خریده و کنج تنهایی‌شان را با کتاب پر می‌کرده است.
 

 
او گفت: بعد از برگشتن از سلین با مشورت دوستانم و چند نفری که مشغول جمع‌آوری کتاب برای مناطق فاقد کتابخانه در شهرستان مریوان هستند، تصمیم گرفتم از کمک‌های مردمی برای راه‌اندازی یک کتابخانه در سلین بهره بگیرم و فراخوان اهدای کتاب نیز هفتم مهرماه سال جاری عملی شد و در فضای مجازی انعکاس یافت.

به گفته خانم جعفری، بعد از این فراخوان مردم فرهنگ دوست ایران از جای جای کشور برایش کتاب فرستاده‌اند و او به‌صورت روزانه کتاب‌های زیادی را دریافت می‌کرده که هر روز شوق و ذوقش را برای عملیاتی کردن تصمیمم اضافه‌تر می‌کرده است.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: بالغ بر 600 جلد کتاب در زمینه‌های مختلف به دستم رسید که 500 جلد آن را که متناسب با فرهنگ و مذهب منطقه بود، جدا کردم و به صورت متناوب به این روستا منتقل کردم.

جعفری با اشاره به اختصاص یک باب مغازه در یکی از اهالی روستا برای کتابخانه بیان کرد: چند قفسه و میز مطالعه نیز برای این کتابخانه اهدا شد که در طول این مدت به سلین منتقل شد. به امید خدا فردا 8 بهمن با همراهی مردم روستا شاهد افتتاح آن خواهیم بود.
 

 
وی استفاده‌ی دختران و زنان روستایی از کتاب را آرزوی خود می‌داند و می‌گوید: معتقدم برای داشتن جامعه‌ی توسعه یافته باید روی رشد زنان آن جامعه سرمایه‌گذاری کرد و امروز خوشحالم که زنان روستایی با خواندن کتاب پرورش یابند و کودکان را تربیت کنند که بتوانند برای سرزمینم افتخارآفرین باشند.

جعفری در خصوص برنامه‌های آتی خود نیز گفت: بعد از تکمیل کتابخانه روستای سلین مشغول جمع‌آوری کتاب برای احداث کتابخانه در یکی از محلات ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج خواهیم شد و با همراهی دوستانم تلاش می‌کنیم که روزی بتوانیم با کتاب‌های اهدایی مردم در تمام محلات حاشیه‌نشین و مناطق محروم کتابخانه ایجاد کنیم.
 

 
این فعال فرهنگی اجتماعی گفت‌وگوی خودش را با ما اینگونه خاتمه داد که کتاب در شادی‌ها، غم‌ها و تنهایی‌هایم همیشه همراهم بوده و باعث شده هر لحظه‌ام روشن‌تر از روز قبل باشد، با کتاب زندگی کرده‌ام و آنچه را که به آن نیاز داشته‌ام، با خواندن کتاب به دست آورده‌ام و امیدوارم زنان و دختران سرزمین با انس با کتاب به دنیایی روشنایی قدم بگذارند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاکاموز ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    درود خوشحالیم از اینکه داوطلبین و داوطلب خواه محترم توسط مرجع کارداوطلبانه ایران والنتیرینگ در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی به نتیجه رسیدن
  • Milad ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    خیلی برام جالب و با ارزشه که یه نفر تو اوج جوانی که تمام فکر و ذهنش ساختن آینده خودشه و به فکر خودشه اینجوری بیاد و از خود گذشتگی نشون بده و دغدغه ش بشه کتابخونه روستاها و مناطق محروم دغدغه ش بشه اطلاعات و فرهنگ مردمش واقعا شاید با حرف زدن آسون به نظر بیاد ولی تو عمل خیلی سخته خیلیییییی من واقعا دستمریزاد میگم به این خانوم سارا جعفری و آرزوی موفقیت میکنم برا ادامه مسیر زیبای زندگیش ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها