یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
کتاب «دشت پارسوا» برگزیده شد

کتاب «دشت پارسوا» به عنوان اثر برگزیده بخش تالیفی ششمین دوره جایزه کتاب مهر انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم اختتامیه ششمین دوره جایزه کتاب مهر، عصر شنبه (2 تیرماه 1397) در فرهنگسرای سرو برگزار شد. دختران تحت حمایت موسسه نیکوکاری مهرطه و دو موسسه دیگر مهروماه و پرنده درخت کوچک رمان‌های نوجوان ترجمه و تالیفی چاپ اول سال 95 را داوری کردند و کتاب‌های برگزیده  و تقدیری خود را انتخاب کردند.

شیدا رنجبر، نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نو جوان و دبیر جشنواره مهر در این مراسم گفت: این ششمین دوره برگزاری جشنواره مهر است که با همکاری سه موسسه مهرطه، مهر ماه، و پرنده درخت کوچک برگزار می‌شود. 

وی افزود: جشنواره مهر کتاب‌های رمان نوجوان را یا به صورت هدیه، یا با تخفیف، از ناشران تحویل می‌گیرد و بررسی می‌کند و بررس‌های ما دختران نوجوان ۱۲-۱۹ سال هستند. و هر سال، کتاب‌های چاپ سال گذشته بررسی می‌شوند. امسال کتاب‌های چاپ سال ۹۵ بررسی شدند. کتاب‌ها از هر نویسنده‌ای، چه تالیف و چه ترجمه، و با هر حجمی و هر تیراژی و هر میزان استقبالی که در بازار از آنها شده بررسی می‌شوند.

رنجبر در ادامه بیان کرد: سعی می‌شود از هر کتاب ۳ نسخه تهیه شود که یک نسخه در اختیار هر موسسه قرار بگیرد. برخی از ناشرانی که با آنها تماس گرفته شده تمایلی به همکاری نداشتند، یک سری از آنها رمان نوجوان نداشتند. و یک سری با تخفیف و برخی به رایگان به ما کتاب دادند. ناشرهایی هم بودند که کتاب‌هایی به ما دادند که بخشی از یک مجموعه بوده که طبعا  قادر به بررسی‌شان نبودیم و یا حتی کتاب‌هایی که اصلا چاپ سال ۹۵ نبودند.

به گفته دبیر جشنواره، ناشرانی که آثارشان در جشنواره ششم بررسی شده عبارتند از: افق، قدیانی، پیدایش، محراب قلم، کانون پرورش فکری و مبتکران.
 

رنجبر با بیان اینکه در جشنواره امسال جمعا ۶۹ عنوان کتاب در طول ۱۰ ماه‌ بررسی شده است، گفت: جمعا ۲۵ داور داشتیم؛ ۹ داور در مهر و ماه، ۷ داور در مهر طه و ۹ داور هم در انجمن پرنده درخت کوچک. همچنین ۳ جلسه هماهنگی داشتیم که یکی در ابتدای سال، یکی اواسط سال و یک نشست هم در پایان سال به جهت انتخاب نهایی کتاب‌ها که هر گروه کتاب‌های کاندیدای‌شان را معرفی کردند، درباره‌اش صحبت کردند و از نظرهای‌شان دفاع کردند و نهایتا هم رای گیری و انتخاب کتاب‌های برگزیده و تقدیری.

به گفته رنجبر، متن‌هایی که بچه‌ها تهیه کرده‌اند و ارایه می‌دهند را خودشان نوشته‌اند که همه نظرها و برداشت‌های خودشان است.اگر به نکته  مثبتی اشاره می‌کنند ، خیلی خوب است و نشان می‌دهد نویسندگان توانسته‌اند از این روزن به قلب و جان آنها رخنه کنند، و اگر از چیزی انتقاد کردند، بهتر است مورد توجه نویسندگان در نوشته‌ها و آثار بعدی قرار گیرد.

در این مراسم کتاب «یکی برای خانواده مورفی» با ترجمه فرخ بهبهانی و کتاب «ظهورفرانکشتاین» با ترجمه محمدرضا ملکی به عنوان آثار تقدیری بخش ترجمه معرفی شدند و کتاب «آسفالتی‌ها» با ترجمه ناصر زاهدی اثر برگزیده در حوزه ترجمه انتخاب شد.

داوران 
کتاب «دشت پارسوا» نوشته مریم عزیزی را به عنوان اثر برگزیده در حوزه تالیف انتخاب کردند اما هیچ کدام از کتاب‌های تالیفی را به عنوان به اثر تقدیری انتخاب نکردند.
 

نشر افق، پیدایش، کانون پرورش فکری، قدیانی، محراب قلم، مبتکران از ناشرانی بودند که با اهدای کتاب‌های خود در این دوره از داوری کتاب مشارکت کردند.

داوارن نوجوان در ششمین دوره جایزه کتاب مهر از هادی نیلچیان، مدیر هنری و فعال حوزه کودک و نوجوان هم تقدیر کردند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها