چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
تورج زاهدی: «جذابیت عشق» فضای روشنفکران دهه 70 را بیان می‌کند/ این روزها نوشتن ریسک بزرگی است

تورج زاهدی، نویسنده رمان «جذابیت عشق»، در مراسم رونمایی از چاپ دوم کتابش گفت که جذابیت عشق به زندگی روشنفکران دهه ۷۰ و وضعیت حاکم بر جامعه در آن سال‌ها می‌پردازد. او توضیح داد که بعد از انتشار این کتاب در سال ۷۸ عده‌ای از دوستان روشنفکرش با او قطع رابطه کردند چراکه می‌گفتند این رمان ضد جامعه روشنفکری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از رمان «جذابیت عشق» عصر روز سه‌شنبه (۱۱ اسفندماه) با حضور تورج زاهدی، نویسنده اثر، هوشنگ گلمکانی، رضا کیانیان و علاقه‌مندان حوزه داستان و اهالی سینما و تلویزیون در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

هوشنگ گلمکانی، در ابتدای این نشست اظهار کرد: من کتاب را نخوانده‌ام بنابراین نمی‌خواهم مثل برخی دوستان سینمایی، فیلم ندیده را نقد کنم، به همین دلیل به‌جای پرداختن به کتاب، به بیان ویژگی‌های نویسنده کتاب می‌پردازم. بر اساس صحبت‌های مطرح‌شده این کتاب برای نخستین بار در سال ۷۸ و در دولت اصلاحات چاپ شده است و به زندگی روشنفکران می‌پردازد. از قضا شخصیت اصلی داستان هم من هستم. در این سال‌ها همیشه کنجکاو بودم که این کتاب را بخوانم اما اتفاقات عجیب مانع می‌شد. به همین دلیل تصمیم گرفتم برای مراسم رونمایی چاپ دوم این کتاب در اینجا حاضر شوم.

وی ادامه داد: با اسم کتاب مشکل دارم چراکه به نظرم این اسم مناسب یک رمان نیست و بیشتر به درد یک مقاله می‌خورد. به نظرم این اسم نمی‌تواند باعث کنجکاوی شود البته عکس روی جلد با عنوان کتاب همخوانی دارد.

این روزنامه‌نگار، در توضیح نحوه آشنایی‌اش با تورج زاهدی گفت: تورج زاهدی را از دهه ۴۰ و به واسطه همکاری در مجله «فیلم» می‌شناسم. به خاطر دارم که او به دفتر مجله آمد و پیشنهاد راه‌اندازی صفحه نقد موسیقی فیلم را داد، آن صفحه نخستین تلاش‌های جدی زاهدی در حوزه نویسندگی و مطبوعات بود.

وی افزود: تورج زاهدی همیشه شخص روراستی بوده و هیچ‌وقت اهل دورویی نبود، به همین دلیل همیشه برای او و هنرش احترام زیادی قائل هستم.

بعد از صحبت‌های گلمکانی، رضا کیانیان پشت میکروفن آمد و یک فصل کوتاه کتاب را خواند.

در ادامه مراسم، تورج زاهدی با اشاره به شخصیت‌های داستان اظهار کرد: رمان به نحوه زندگی روشنفکران در دهه ۷۰ می‌پردازد. شخصیت اصلی این داستان، فردی به اسم فریدون شباهنگ است که در مجله «ادب معاصر» کار می‌کند، فریدون، هوشنگ گلمکانی و مجله ادب معاصر، مجله فیلم است. به نظرم، رمان خواندن یک کار شخصی است زیرا در یک رمان، دیدگاه‌های سیاسی، مذهبی و روابط شخصی بیان می‌شود که مناسب جمع نیست اما امروز از رضا کیانیان خواهش کردم تا با صدای گرمش قسمتی از داستان را بخواند تا با فضای داستان آشنا شوید.

وی ادامه داد: من در خوزستان در بهترین شرایط کاری و در یک شرکت انگلیسی مشغول به کار بودم اما برای نوشتن، دور تمامی این موارد را خط کشیدم و به تهران آمدم. تا امروز روزنامه‌نگاری، نقاشی، عکاسی، موسیقی و چندین هنر دیگر را تجربه کردم اما همه این کارها در خدمت رمان نوشتن بوده است، چراکه نوشتن نیاز به تجربه کردن دارد.

نویسنده کتاب «جذابیت عشق» در توضیح رمانش گفت: این کتاب برای نخستین بار در سال ۷۸ از سوی انتشارات فردوس چاپ شد، و امسال نیز با پیشنهاد انتشارات کتاب نیستان، برای بار دوم زیر چاپ رفت. جذابیت عشق تنها رمانی است که به زندگی روشنفکران پرداخته است. اصلاً انتظار نداشتم که این کتاب مجوز بگیرد، اما به دلیل تدبیر دولت اصلاحات، این کتاب بدون حذف یک کلمه مجوز چاپ گرفت.

وی ادامه داد: نوشتن این کتاب در سال ۶۰ و با پیشنهاد دوستانی مثل علی موسوی گرمارودی آغاز شد و دو سال زمان برد. چراکه نیاز بود برخی شخصیت‌هایی را که در داستان بودند ببینم، برای مثال من تا آن روزها شاملو را ندیده بودم و برای واقعی‌تر شدن داستان، به ملاقات او رفتم.

زاهدی با اشاره به شرایط حال حاضر ممیزی اظهار کرد: متأسفانه ممیزی و نظارت بر اساس سلیقه انجام می‌شود. البته این وضعیت در دولت تدبیر و امید بسیار بهتر شده است، اما واقعاً خط‌کش و سنجشی وجود ندارد. نویسندگان دقیقاً نمی‌دانند که از چه بنویسند و از چه ننویسند. این روزها نوشتن ریسک بزرگی است. چند سال برای یک کتاب زمان می‌گذاریم اما معلوم نیست که آن کتاب مجوز نشر بگیرد.

وی افزود: ما اهل‌قلم، حدود ۳ تا ۴ هزار نفر هستیم و کتاب‌ها را برای خودمان می‌نویسیم و خودمان می‌خوانیم، در نتیجه نیازی به ممیزی و هزینه کردن برای آن نیست چراکه مردم عادی سرگرم اینترنت، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی هستند و با کتاب کاری ندارند.

این روزنامه‌نگار در توضیح حاشیه‌های انتشار «جذابیت عشق» گفت: بعد از انتشار کتاب در سال ۷۸ عده‌ای از دوستان روشنفکرم با من قطع رابطه کردند. آنها می‌گفتند این رمان ضدجامعه روشنفکری است، از طرفی عده‌ای دیگری معتقد بودند که این کتاب ضدانقلاب است، در نتیجه این صحبت‌ها، سندی بر حقانیت و بی‌طرفی من در این کتاب است. به نظرم در این کتاب به‌صورت منصفانه فضای دهه ۶۰ و  ۷۰ را شرح داده‌ام.

وی در پایان اظهار کرد: حدود ۱۵ سال است که یکی از دوستان نزدیکم را به دلیل چاپ این کتاب ندیده‌ام، دلم برای او تنگ شده اما او معتقد است که در این کتاب به روشنفکران توهین شده است. برای من بسیار جالب است که این دوست شاعر در جدیدترین اظهار نظرش معتقد است تا ممیزی وجود دارد، وضعیت نشر تغییر نخواهد کرد.

در پایان این مراسم با حضور رضا کیانیان از چاپ دوم کتاب «جذابیت عشق» رونمایی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها