یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
شیرعلی‌نیا: «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» به زودی منتشر می‌شود

جعفر شیرعلی‌نیا، پژوهشگر حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بیست و یکمین نشست «صبح ناشر» گفت: به زودی کتاب «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» مجوز انتشار خواهد گرفت. اکنون در حال نگارش دایره‌المعارف جمهوری اسلامی ایران هستم

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بیست و یکمین نشست «صبح ناشر» یکشنبه 17 خرداد 1394 با حضور حامد کفاش، مدیر نشر سایان و جعفر شیرعلی‌نیا، پژوهشگر حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در محل مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

جعفر شیرعلی‌نیا در این برنامه گفت: دغدغه ما در انتشار «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» و دیگر آثار این بود که گزارشگر انقلاب اسلامی باشیم. معتقد نیستم که این گزارش از تحریف جلوگیری خواهد کرد اما روایت‌های مختلف و محققانه است که سبب شفافیت فضای تحقیق در جامعه خواهد شد و می‌توان به تحریف نشدن امیدوار بود.

وی افزود: دغدغه‌ام به عنوان محقق و فردی که با وجود کمبود مطالعه در ایران، حدود 600 اثر را مطالعه و فضای رسانه‌ای حول آن موضوع را پیگیری می‌کند، این بود که بتوانم راهی برای روایت خود از انقلاب اسلامی بیابم و آن را در اختیار جامعه و مردم بگذارد. در ایران تصور می‌شد که دایره‌المعارف مصور متعلق به گروه سنی نوجوان است اما به این دلیل که برای عکس‌ها خاصیت متنی قائل هستیم، کوشیدیم این طرز تفکر را تغییر دهیم. گاهی یک عکس ساعت‌ها وقت مخاطب را به خود اختصاص می‌دهد و او می‌تواند مطالب بسیاری را با نگاه به آن‌ها دریابد.

وی درباره محتوای «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» گفت: روایتی از 75 سال زندگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از سال 1318 تا سال 1393 است. البته کوشیدیم به 75 سالگی ایشان برسد که برابر با بیست و پنجمین سال رهبری ایشان بود. ایده‌آل‌مان این بود «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شود اما به دلایلی این امر برای نمایشگاه امسال محقق شد.

کتابی متقن و جذاب
شیرعلی‌نیا در بیان ویژگی‌های محتوای این اثر توضیح داد: «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» به زندگی و زمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته است. در دل زمانه زندگی ایشان نیز بیان شده است. زمانه از نگاه ایشان، تاثیر زمانه بر زندگی رهبر و تاثیر این فرد بر زمانه ایشان از ویژگی‌های متن و تصویر‌های این کتاب است. بیشتر کار‌های منتشر شده در حوزه رجال سیاسی ایران، ورودی به فعالیت‌ها پس از انقلاب اسلامی ندارد اما این کار به این فصل زندگی هم در 9 بخش پرداخته است.

وی درباره دیدگاه بیت رهبر معظم انقلاب نسبت به کتاب «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» گفت: این کتاب با استقبال بیت رهبری روبه‌رو شد. حتی پیشنهاد‌هایی برای چاپ مشترک اثر وجود داشت اما بنا به استدلال‌هایی چون ادامه یافتن فعالیت‌مان به صورت مستقل، این اثر فقط به کوشش نشر سایان منتشر شد. بازخوردی که در گفت‌و گو با یکی از آقازاده‌های رهبری داشتم، مثبت بود و آن‌ها بر گیرا بودن «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» تاکید داشتند. دغدغه آن‌ها این بود که کار ضمن جذاب بودن، متقن هم باشد.

شیرعلی‌نیا درباره ضرورت نوشتن آثاری که انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در قالب دایره‌المعارف می‌پردازند، گفت: فضای ابهام و عدم شفافیت، فضای تحریف است. فضایی که می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. از دوره نوجوانی به کتاب‌ خواندن علاقه چندانی نداشتم اما با وجود تفاوت‌هایی که فضای شفاهی درباره جنگ و مستنداتی که در این باره وجود دارد، متفاوت بود. در ایران بیشتر با ذهن شفاهی روبه‌روییم. این مساله هرچند گاهی به سودمان بوده است اما به فضای تحریف و شایعه دامن می‌زند. رفته رفته کشف حقایقی که چیزی درباره آن شنیده بودم، برایم عادت شد و جذابیت داشت.

وی ادامه داد: سپس، این دغدغه را یافتم که شاید در فضای مکتوب هم به صورت شفاهی عمل کرده باشیم! یعنی بدون نگاه به اسناد تاریخی و تنها بر اساس منویات ذهنی. من خواستم یافته‌هایم را با مخاطبانم در میان بگذارم. دردناک است که برای مخاطب سوال شود که نویسنده کتاب «دایره‌المعارف مصور جنگ» کجا کار می‌کند و آن‌گاه طالب آثار او شود. در حالی که بسیاری از افرادی که در نهادهایی چون سپاه و ارتش کار می‌کنند هم دغدغه بیان حقایق را دارند.

پیش‌بینی جنگ تاریخی
وی با تاکید بر این‌که ملت ایران دشمنانی دارد که هر بار از یک جنبه وارد می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنم به زودی وارد جنگ تاریخی شویم. یعنی روایت تاریخ از زبان آن‌ها. موج مستند‌سازی در حال شروع است. اگر چنین آثاری را ننویسیم دستمان خالی خواهد بود. من به عنوان محقق پیشنهاد‌های همکاری از دیگر مراکز رسانه‌ای و دانشگاهی خارج از کشور داشته‌ام که پاسخم منفی بود.

این پژوهشگر از در دست تالیف داشتن «دایره‌المعارف مصور جمهوری اسلامی» خبر داد و گفت: این کتاب در فرمت جدید و از سال 1357 تا 1394 به مباحث فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، سایست خارجی و... در جمهوری اسلامی می‌پردازد. حدود دو سال از آغاز پژوهش در این حوزه می‌گذرد. کاری متفاوت از دیگر آثار خواهد بود.

همه از خصوصی بودن دم می‌زنند
کفاش درباره مشکلات اداره نشر خصوصی در ایران و این که آیا سایان واقعا انتشاراتی خصوصی است، توضیح داد: امروزه همه دم از خصوصی بودن می‌زنند در حالی که بیشتر ناشران این حوزه، در یکی از مراحل ایده راه‌اندازی انتشارات، بودجه تولید آثار و توزیع، به دولت وابسته هستند. به نظر من در هر یک از این سه مرحله اگر وابستگی وجود داشته باشد، ناشر خصوصی محسوب نمی‌شود.

وی گفت: ناشری که نتواند پس از فروش آثارش کتاب دیگری را تولید و عرضه کند و [با شوخی و خنده] چند چک‌های برگشتی داشته باشد! به یقین ناشری خصوصی است. معیارهایی برای خصوصی دانستن ناشر باید وجود داشته باشد و صرفا داشتن مجوز بر اساس نام اشخاص کافی نیست. کار در بخش خصوصی بسیار سخت است. به دلیل کیفیت آثارمان، بسیاری «سایان» را نشری دولتی می‌دانند در حالی که هیچ سازمان دولتی حاضر نیست بدون درج نشان آن سازمان بر کتاب، از ناشر حمایت کند. تاکنون هیچ یک از کتاب‌های سایان، چنین حامی‌ نداشته‌ است.

این ناشر با بیان این‌که بازخورد‌های خوبی در دو نمایشگاه کتاب اخیر داشته‌ایم، گفت: ما روایت خودمان را امام خمینی(ره)، جنگ تحمیلی و... در کتاب‌هایمان داشته‌ایم اما مخاطبان از اقشار مختلف فکری حس می‌کنند که فارغ از قرائت دولتی و آزادانه به این موضوع‌ها پرداخته شده است.

دایره‌المعارفی برای روسای جمهور ایران
وی به ماجرای بساط کردن کتابش در روز قدس سال 1393، در زیر «پل کالج» اشاره کرد و گفت: داوطلبانه و فقط با هدف دریافت بازخورد مردم نسبت به آثار منتشر شده سایان کتاب‌هایم را در این روز عرضه کردم. برایم جالب بود که مردم زیادی درباره این آثار به مباحثه پرداختند و حتی فروشم از «دایره‌المعارف جنگ»، «دایره‌المعارف مصور تاریخ فلسطین» و یک اثر دیگر بیشتر از یک روز نمایشگاه کتاب بود. باور دارم که اگر چنین فروشی از آثارمان نداشتیم، نمی‌توانستیم آثار دیگری چاپ کنیم. اگر فقط دو کتاب ما در مسیر جلب مخاطب شکست بخورد و به چاپ‌های دیگر نرسد، ادامه نشر آثار ممکن نخواهد بود. در مرحله تولید با مراکزی همکاری داریم که با حداقل هزینه، حداکثر کیفیت را به دست بیاوریم. این مدیریت سبب شده که ما بتوانیم کتاب‌های «سایان» را با قیمت تمام شده کمتری در اختیار مردم بگذاریم.

مدیر انتشارات سایان در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا که آیا در صدد انتشار آثاری درباره دیگر رجال سیاسی انقلاب اسلامی هم هستید؟ گفت: دو گونه کار در سایان انجام می‌دهیم. نخست کار‌های شخصیت‌محور مثل حضرت امام خمینی(ره) و دیگر، کارهای موضوع‌محور مثل جنگ تحمیلی. تصمیم داریم در سال‌های آینده به موضوع‌هایی چون روسای جمهور، نخست‌وزیران و... هم بپردازیم که شهیدان مطهری و بهشتی هم شامل می‌شود. اکنون وارد حوزه ترجمه هم شده‌ایم و ترجمه کتاب «یهودیت» را برای کشور ترکیه درنظر گرفته‌ایم. ترجمه این کتاب در ترکیه انجام و در همین کشور توزیع و با استقبال مواجه شد. برای سال آینده در نظر داریم کتاب‌های دیگر را هم ترجمه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها