چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
کتاب «ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران» وحدت را در قالب یک قالی می‌بیند

امیرسرتیپ مسعود بختیاری در نشست بررسی کتاب «ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران» گفت: وقتی به کلیت قالی می‌نگریم، زیبایی آن را درک می‌کنیم. کشور ما هم چنین است. ارتش یکی از سازندگان انسجام ملی است و کتاب «ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران» به این موضوع می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست بررسی کتاب «ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران» عصر امروز 23 اردیبهشت با حضور امیرسرتیپ مسعود بختیاری، سرهنگ حمید کریمی و علی ایمانی، نویسنده این کتاب در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

امیرسرتیپ مسعود بختیاری در این نشست به ضرورت‌های تامین امنیت از سوی کشور‌ها پرداخت و گفت: سرباز‌ها از مناطق مختلف کشور برای خدمت اعزام می‌شوند. وظیفه ارتش‌ها این است که از انسان‌های محلی، بومی و با ویژگی‌های قومی خاص خود، انسان‌هایی ملی بسازند که به منافع مشترک بالاتر نظر دارند. در واقع لغت انسجام در چنین مواقعی بروز و ظهور می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که ایران از قوم‌های مختلف تشکیل می‌شود، گفت: یک قالی از گل‌های بسیاری تشکیل می‌شود. شاید اگر به یک گل قالی نگاه کنیم، زیبا نباشد اما وقتی به کلیت قالی می‌نگریم، زیبایی آن را درک می‌کنیم. کشور ما هم چنین است. ارتش یکی از سازندگان انسجام ملی است و به دلیل شیوه کار خود، فارغ از هر گونه سوگیری انسان‌ها را بی آن‌که از مغز تهی کند، انسجام می‌بخشد. کتاب «ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران» به این موضوع می‌پردازد.

امیر بختیاری در بخش دیگری از سخنانش گفت: اصفهان در سال 1725 میلادی به دست قوم ایرانی سقوط کرد که از دست حکومت به ستوه آمده بودند. در آن زمان ارتش ایران به شیوه ایلاتی اداره می‌شد. در بحث انسجام ملی نبود یک ارتش ملی که بتواند امنیت ملی را تامین کند و قوم‌ها را به یک چشم ببیند می‌تواند باعث شود حکومتی چون صفویه به آسانی فرو بپاشد.

وی ادامه داد: در زمان فتح خرمشهر افزون بر انسجام ملی، ارتش و دولت مدرن در اختیار داشتیم. انسجام ملی در این گونه موارد خود را به خوبی نشان می‌دهد. خوزستان مردم عرب زبان زیادی داشت اما آنان به ارتش صدام خوش‌آمد نگفتند.

بختیاری با بیان این‌که نمی‌توان با دشمن‌تراشی به انسجام ملی دست یافت، افزود: باید نیروی نظامی داشته باشیم که هیچ دشمنی جرات تعدی به آن را نداشته باشد. انسجام ملی را باید با از بین بردن فقر و فاصله طبقاتی ایجاد کرد.

ارتش یک سازمان ملت‌گراست
حمید کریمی، دیگر سخنران این آیین بود. وی در سخنانش به انسجام ارتش در پیش و پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: با تحلیلی ساده می‌توان به نقش ارتش در انسجام ملی در هر دو دوره زمانی پی برد.

وی افزود: محققی به نام زهرا نظام‌مافی، در تحلیلی در سال‌‌های گذشته روحانیت، بازار و ارتش را سه رکن یک حکومت معرفی کرد و پیوستن هر یک از این ارکان به مردم را سبب بروز انقلاب دانست، همان‌طور که در انقلاب مشروطه رخ داد. در انقلاب اسلامی نیز با پیوستن ارتش به قاطبه مردم شاهد تکامل انقلاب بودیم.

کریمی احترام کوچکتر به بزرگتر را از شاخصه‌های انسجام دانست و گفت: در آموزه‌های نظامی نیز این رویه را به سربازان آموزش می‌دهیم. شاعران بسیاری از جمله اقبال، به اهمیت انسجام و وحدت کلمه میان اقوام پرداختند و ارتش نیز همواره این وظیفه را بر دوش داشته است.  

آزادسازی خرمشهر مهمترین حادثه تاریخی ایران در دوران معاصر
علی ایمانی، نویسنده کتاب «ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران» نیز درباره  انسجام ملی در ایران به سه دوره تاریخی اشاره کرد و گفت: سقط اصفهان در 1725، عهد نامه ترکمنچای در 1728 و عملیات آزادسازی خرمشهر، دوران حساس کشور ما بودند. آزادسازی خرمشهر اما مهمترین حادثه تاریخی کشور ما در دوران معاصر است. در این دوره بود که با انسجام ملی در برابر مهاجمان به خوبی مقابله کردیم.

وی ادامه داد: امنیت‌زایی را در کتاب «ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران» عاملی ثانویه می‌دانم زیرا مهمترین اصل آن ملت‌سازی است. ارتش طلایه‌دار تقسیم کار اجتماعی است. این نیرو، رویکرد سیستمی دارد. پیش از انقلاب اسلامی، ارتش به عنوان یک سازمان ملت‌گرا، به مردم پیوست تا اثبات کند که وابستگی به فرد ندارد.

ایمانی طرح نظام اجباری را زمینه‌ساز تحولات گسترده در شیوه حکومت‌داری دانست و تصریح کرد: سازمان ثبت احوال و توسعه راه‌ها بخشی از این تحول بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها