چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵

فرخ مجیدی، فیلمبردار باسابقه سینما و تلویزیون ایران، سال گذشته کتابی با عنوان «فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» را منتشر کرد که امسال در بخش تالیف کتاب سال سینمایی، نامزد شد. این کتاب را باید اولین اثر تالیفی از سوی جامعه فیلمبرداران سینمای ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» حاصل سال‌ها تجربه‌کاری و فعالیت‌های آموزشی فرخ مجیدی، فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران است که با هدف ارتقاء دانش و  توان تکنیکی کاربران، طی دو سال به رشته تحریر درآمده است.

به گفته نویسنده، کتاب در وهله اول مرجع و راهنمایی قابل استناد برای، فیلمبرداران و تصویربرداران، تدوینگران و صدابرداران است و در مرحله بعد منبعی برای مطالعه کارگردانان، تهیه‌کنندگان، طراحان‌صحنه و برنامه‌ریزان و سایر دست‌اندر کاران فیلم و سینما است تا به مباحث تکنیکی مدیوم سینما احاطه یابند و از آن ذهنیتی ملموس به دست آورند.

کتاب «فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» آن چنان که از نامش بر می‌آید، طیف وسیعی از مطالب و مباحث موجود در منظومه تکنیکی سینما، از دوربین، فیلم و لابراتوار گرفته تا ویدئوی آنالوگ و دیجیتال، از تدوین کلاسیک گرفته تا تدوین غیر خطی دیجیتالی و از صدابرداری گرفته تا صداگذاری را در بر می‌گیرد که به نوعی حاصل سال‌ها تجریبات فرخ مجیدی از فعالیت در سینماست.

همچنین برای پرداختی شایسته به این طیف گسترده و متنوع مباحث فنی، از کمک و هم‌فکری استادان فن در هر یک از این رشته‌ها استفاده شده است؛ به ویژه از مرتضی‌ دهنوی(صدابردار)، سهراب میرسپاسی(تدوینگر)، امیر بوالی و ارسطو مداحی‌گیوی، که نویسنده در ابتدای کتاب از آنها نام برده است.

نویسنده در مقدمه کتاب با اشاره به این نکته مهم که «یك اثر سینمایی، زمانی از حداكثر بازدهی و كیفیت برخوردار خواهد شد كه یک سلسله اطلاعات پایه‌ای مشترك، اعضای گروه را به هم پیوند دهد»، هدف اصلی این کتاب را ارائه چنین مبانی پایه‌ای دانسته و توضیح می‌دهد:«کتاب حاضر درپی آن است كه ضمن آشنا‌ نمودن علاقمندان با آخرین اطلاعات و دستاوردهای فنی در سطح عملی، تا حد ممكن از درگیر كردن آن‌ها با مسائل تكنیكی پیچیده و تخصصی خودداری نماید»

کتاب در دو جلد و در 20 فصل کلی تدوین شده است در جلد اول این کتاب ده فصلِ «فیلم»، «نورسنج و کنترل نوردهی»، «دوربین فیلم‌برداری»، «تکنی‌کالر و دوربین‌های منشوری»، «دوربین‌های ویدئویی»، «تفاوت آنالوگ با دیجیتال»، «عدسی، پروژکتورها و نمایشگرهای ویدئویی»، «دستگاه ضبط ویدئو» و «رنگ و فیلتر» مطالعه و تشریح می‌شوند.

در جلد دوم کتاب، «ویژگی دوربین‌های دیجیتال»، «صدا در فیلم و ویدئو»، «تکنیک ضبط صدا»، «تدوین فیلم»، «تدوین خطی و غیر خطی»، «RAID و Interpolation»، «ویرایش صدا»، «لابراتوار فیلم»، «فیلم و تبدیل دیجیتالی» و «تله‌سینی و دیجیتال سینما» عناوین فصول اصلی را تشکیل می‌دهند.

ویژگی‌های کتاب از نگاه مرتضی جان‌بخش
مرتضی جان‌بخش مترجم دو کتاب مهم «کنتراست» و «فرآیند نوردهی» و مدرس شناخته شده عکاسی و تصویربرداری، مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب را چنین بر‌شمرده است:

1- بخش زیادی از محتوای این کتاب پیش از این در هیج کتاب فارسی دیده نشده است و از این رو در بین کتب فارسی مرتبط با تصویربرداری کتابی بدیع و پیشرو محسوب می‌شود.

2- فهم کامل مباحث تصویربرداری منوط به آگاهی از فرایند ثبت تصویر شیمیایی (فیلم‌برداری) است و خوشبختانه در این کتاب ابتدا توضیح مفصّلی در چند فصل درخصوص فیلم‌برداری ارائه شده و سپس به تصویربرداری می‌پردازد.

3- اکثر تصویربرداران سازمان سینمایی با زبان انگلیسی آشنایی کافی ندارند تا پاسخ پرسش‌های تخصصی خود را در اینترنت یا کتب مرجع غیرفارسی بیابند، اما با این کتاب جامع می‌توانند پاسخ بسیاری از پرسش‌های حرفه‌ای خود را به سهولت پیدا نمایند.

4- در روزگاری که ایده‌هایی نظیر : One-man Journalist وSingle Person Production در شبکه‌های تلویزیونی دنیا پیگیری می‌شود، تصویربردار بایستی غیر از حرفه خود با سایر حرفه‌های تولیدی نیز آشنا باشد. از جمله، آگاهی کافی از صدابرداری، تدوین و همچنین مبانی فنی ویدئو. خوشبختانه این کتاب در کنار مباحث فیلم‌برداری و تصویربرداری، فصولی تکمیلی را در تشریح تدوین، صدا، و اصول فنی ویدئو ارائه کرده است که هم دانش تصویربرداران را کامل‌تر می‌کند و هم کتاب را برای تدوینگران، صدابرداران، تکنیسین‌های فنی و همچنین دانشجویان و دیگر هنرجویان فرایند تولید تلویزیونی، کاربردی و قابل استفاده می‌سازد.

5- کتاب بر پایه مبانی دقیق علمی و کاملا قابل استناد نگارش یافته است و محتوای آن به گونه‌ای تنظیم شده که هم در فضای حرفه‌ای و هم در فضای آکادمیک، قابل استفاده باشد.

6- از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب، وجود تصاویر با کیفیتی است که با متنِ نوشتار همراه شده‌اند. این تصاویر ضمن تقویت جنبه آموزشی مباحث، فهم آن‌ها را ساده‌تر کرده‌اند. همچنین چاپ با کیفیت کتاب نیز توانسته خواننده را در مطالعه و پیگیری مطالب آن مشتاق و مصمم کند.

چاپ اول کتاب «فیلم و ویدئو در عصر دیجیتال» در دو جلد و 725 صفحه با شمارگان 2500 نسخه و بهای 70 هزار تومان توسط خود مولف بهار 1392 به چاپ رسیده است. طرح روی جلد کتاب را مهسا مجیدی انجام داده است.

درباره مولف کتاب
فرخ مجیدي، متولد 1323 و فارغ‌التحصیل رشته فیلمبرداري از مدرسه عالي سینما و تلویزیون است و تاکنون فیلمبردار سریال‌ها و فیلم‌هاي متعددي بوده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:
 
- سریال «اسرار دریای سرخ» (مشترک ایران – فرانسه)
- سینمایي «شطرنج باد»(فیلم‌بردار، مدیر فیلم‌برداری هوشنگ بهارلو) محمدرضا اصلاني.
- سینمایي «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» داریوش مهرجویي.
- سینمایي «سیاحت در ایران» داریوش مهرجویي.
- فیلمبردار و کارگردان 16 بخش از سری مستند سی‌سال سینمای ایران
- سریال بوعلی‌سینا

و همچنین از کارهای اخیر او می‌توان به مدیر فیلمبرداری «نارنجی‌‌پوش»، «آسمان محبوب» (داریوش مهرجویی)، «فرزند صبح» (بهروز افخمی) و «رویای خیس» (پوران درخشنده) اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها