یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۶
رمان «عقرب روی پله های راه آهن اندیمشک» رمان متفاوت سال شد

عصر روز گذشته چهارمین دوره جایزه ادبی متفاوت واو با انتخاب رمان و ناشر متفاوت سال به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،«فائزه شاکری» دبیر جایزه با اشاره به برخي از مشكلاتي كه براي برگزاري مراسم اختتاميه با آن روبرو بوده‌اند، گفت: در دوره هاي قبل برای برگزاری مراسم با مشکل پیدا کردن مکان مناسب براي برگزاري مواجه نبوده‌ایم، از این رو برای برگزاری دوره های قبل باید قدردان «بهروز غریب پور» باشیم.

وی افزود: رقابت ميان نامزدهاي اين جايزه بسيار نزديك بود، البته نامزدهاي جايزه واو با ديگر جوايز نيز يكسان بودند و اين بازگو كننده اين مطلب است كه در ديگر جوايز نيز به تفاوت اهميت مي دهند.

«مهدی یزدانی خرم» نويسنده رمان «به گزارش اداره هواشناسي فردا اين خورشيد لعنتي ...» که اثرش به عنوان رمان متفاوت دوره قبل برگزیده شده بود، گفت: جوایز ادبی در کشور ما به همت افراد برگزار می شوند، از این رو باید قدردان دوستان برگزار کننده جوایز باشیم.

وی با اشاره به جوان بودن عمر جوایز ادبی در کشور گفت: همزمان با برگزاری نخستین دوره جایزه ادبیات متفاوت، کمتر نشریه ای این جایزه را جدی گرفت، ولی جدیت و استمرار کار این گروه موجب شد که آنها جدی گرفته شوند.

این منتقد با بیان این مطلب که در رمان یا داستان متفاوت لزوماً اتفاق خاصی نمی افتد، افزود: بی شک رمان متفاوت ساختار متفاوتی نباید داشته باشد، اما نویسندگان این آثار نسبت به عرف معمول متفاوت می نویسند.

این منتقد یادآور شد: در یکی دو ساله اخیر آثار ادبی ایرانی به ویژه آثار نویسندگان هم نسل من دچار نوعی کپی نویسی شده‌اند و در آثار این گروه همواره شاهد پرداختن نویسندگان به موضوعاتی چون دعوای زن و شوهری و زندگی آپارتمانی هستیم.

«یزدانی خرم» افزود: بسیاری از داستان نویسان نسل جدید آثار بسیار ضعیفی خلق می‌کنند و بسیار پرمدعا هستند.

در ادامه «مهرنوش صفایی» نویسنده داستان های عامه پسند با بیان اینکه تحصیلاتش با رشته ادبیات غیر مرتبط است، اما توانسته مخاطبان بسیاری را علاقمند به آثارش بکند،گفت: من کارشناس مامایی و 32 سال سن ساله دارم و هیچ تجربه ای در زمینه ادبیات داستانی ندارم اما 2 کتاب من در سال 85 و 86 در شمار پرفروش ترین آثار داستانی است و مردم نیز به کتاب های من بسیار اقبال نشان داده اند.

وی افزود: من بدون تحصیلاتی مرتبط با ادبیات، مردم پسندترین نویسنده ایرانم و با نگارش و انتشار آثارم به گفته ناشرم صنعت نشر را متحول مي کنم و صنعت نشر ایران مدیون من و امثال من است.

نویسنده رمان عامه پسند «خلوت خولوت» یادآورشد: تاکنون هیچ جایزه ای برای داستان نویسی دریافت نکرده ام، اما گرفتن لقب مردم پسندترین نویسنده، معادل کسب خیلی از جایزه ها برای من ارزشمند است.

در بخش پایانی این جایزه هیات داوران رمان «عقرب روی پله های راه آهن اندیمشک» را به دلیل تعدد راوی و پرداخت مناسب شایسته دریافت تندیس لوح تقدیر و جایزه نقدی معرفی کرد .

همچنین هیات داوران رمان «دیلماج» نوشته «حمید رضا شاه آبادی» را به دلیل بهره گیری از ترفندهایی داستانی برای واقعی کردن یک واقعه غیر تاریخی شایسته تقدیر و دریافت لوح تقدیر دانست.

شاه آبادی هنگام دریافت جایزه گفت: بسیار خوشحالم گروهی که تا امروز با هیچ یک از اعضای آن ارتباطی نداشته ام، کتابم را انتخاب و از آن تقدیر کرده است.

هیئت داوران همچنین از میان نامزدهای ناشر آثار متفاوت؛ نشر نی را به دلیل انتشار رمان «عقرب روی پله های راه آهن اندیمشک»  شایسته تقدیر دانستند.

جعفر همایی هنگام دریافت جایزه، با بیان این مطلب که من 3 بار راهی جهبه جنگ شده ام و بسیاری از دوستانم را در جنگ از دست داده‌ام، گفت:جنگ دنیایی متفاوتی دارد، در جنگ گاه ترسیده و گاه تشویق شده‌ام، از این رو به جنگ از دریچه های مختلفی باید نگریست.

جوایز برگزیدگان توسط «محمود دولت آبادی»، «امیر حسین زادگان» مدیر انتشارات ققنوس، «مهدی یزدانی خرم» و «حسین فدوی» یکی از داوران جایزه ادبیات متفاوت به آنها اهدا شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط