سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۶
احمد خاتمی: ترجمه منشور حکمت و حکومت اقدامی بزرگ برای معرفی تفکر شیعی است

احمد خاتمی، مولف کتاب «منشور حکمت و حکومت» در آیین رونمایی از هشت ترجمه اين کتاب گفت: ترجمه این کتاب می‌تواند اقدام عظیم و پربرکت برای معرفی تفکر شیعی به جهان باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از هشت ترجمه کتاب منشور حکمت و حکومت (عهدنامه مالک‌اشتر) با همکاری برج میلاد تهران، بنیاد نهج‌البلاغه و مرکز سامان‌دهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي امروز سه‌شنبه (21 آذرماه) در سالن گنبد آسمان برج میلاد تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهمن اکبری رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی در اين مراسم با اشاره به ویژگی‌های برجسته منشور حکمت و حکومت گفت: این منشور متعلق به 14 قرن پیش نیست بلکه برای 14 قرن آینده است. همان‌گونه که قرآن متعلق به گذشته نبوده و تنها در گذشته حادث شده است.

وی ادامه داد: ‌در این منشور، حکمت و حکومت با هم آمیخته شده است و امیر‌المومنین به مالک اشتر آموزش می‌دهد که چگونه بر مردم حکومت کند.

اكبری افزود: در این منشور بزرگ و حکیمانه، نظام اسلامی به تصویر کشیده شده و نشان داده می‌شود که رابطه با مردم، حکومت، سیاست‌گزاران و کارگزاران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. 

رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی همچنين از ترجمه این منشور به زبان پرتقالی خبر داد و افزود: شب گذشته این ترجمه به دست ما رسید و در واقع در آیین امروز رونمایی از 9 ترجمه این اثر انجام می‌شود.

اکبری یادآور شد: ترجمه این پژوهش اندیشمندانه برای معرفی این اثر به مخاطبان خارج از کشور صورت گرفته و نوشتاری روزآمد است که ما آن را در نمایندگی‌های فرهنگی خود در خارج از کشور ارسال و منتشر کردیم.

وی تأکید کرد: منشور حکمت و حکومت اکنون به زبان‌های آفریقایی، زبان کشورهای جنوب شرقی آسیا، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسه و پرتقالی ترجمه شده است.

در بخش دیگری از این مراسم، سیداحمد خاتمی مؤلف «منشور حکمت و حکومت» طی سخنانی اظهار کرد: حدود 170 موضوع مستقل از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر استخراج کردیم که هر کدام قابلیت یک تحلیل جامعه‌شناسی و تبديل شدن به کتابی مستقل را دارد.

وی به برخی از فرازهایی که امیرالمومنین(ع) در نامه خود آن را بیان کرده، اشاره کرد و گفت: آفت منت نهادن به دیگران، اختصاص اوقات ملاقات عمومی با مردم، اهمیت قاضیان در حکومت، اهمیت مردم و ضرورت توجه به ایشان، اهمیت وفای به عهد، بدفرجامی ریختن خون به ناحق و ... از این موضوعات است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین برخی از توصیه‌های امام در این نامه را نام برد و اضافه کرد: توصیه به انجام امور در وقت مناسب، توصیه به بردباری در برابر شاکیان، توصیه به پیروی از عوامل الهی در قرآن، توصیه به تقوای الهی و ... از دیگر مواردی که امیرالمومنین(ع) در این منشور آن را به مالک اشتر توصیه کرده است.

خاتمی با بیان این که ترجمه این کتاب می‌تواند اقدام عظیم و پربرکت برای معرفی تفکر شیعی در جهان باشد گفت: بنیاد نهج‌البلاغه این اثر را به عنوان یک سند حقوقی در یونسکو ثبت کرد چرا که این نامه قرن‌ها جلوتر از نامه‌هایی است که دنیای امروزی از داشتن آن به خود می‌بالد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسلمان صفوی رییس مرکز صلح در لندن با اشاره به معنای حکمت و فلسفه گفت: ابزار وصول به حکمت عقل یا خرد است.

وی ادامه داد: عقل همه عالمیان به یک اندازه نیست. از سوی دیگر ما با 14 نوع عقل در ادبیات دینی روبه‌رو هستیم و عقلی که ناظر به منشور حکمت و حکومت است دارای سه نوع عقل است.

وی افزود: عقل معاش، عقل معاد و عقل ربانی این سه نوع عقل را تشکیل می‌دهند. عقل معاش متولی اداره امور دنیوی ماست و عقل معاد به زندگی اخروی می‌پردازد. عقل ربانی نیز حلقه واسط بین این دو است و تعادل بین عقل معاش و عقل معاد را ایجاد می‌کند.

صفوی با بیان این که انواع حکمت در نهج‌البلاغه موجود است، اضافه کرد: کار حکومت بر اساس نامه امیر‌المؤمنین(ع) به مالک اشتر، اداره معیشت مردم است.

وی تأکید کرد: در نهج‌البلاغه با شعور مواجهیم و نه شعار و این وقتی فراهم می‌شود که دل‌ها پاک شده باشد و کارگزاران حکومت دل‌های‌ الهی داشته باشند تا خدمت به خلق را بندگی حضرت حق بدانند.

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، پهلوان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود که به نمایندگی از بنیاد نهج‌البلاغه سخن گفت.

وی با اشاره به این‌که نهج‌البلاغه دستورالعمل حکومتی است، عنوان کرد: کسانی که می‌خواهند حکومت کنند، بهترين منشور حكومت را نهج‌البلاغه می‌دانند؛ چرا كه بسیاری از مسایل امروزی مانند حقوق شهروندی در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: خوشبختانه این منشور سال گذشته توسط بنیاد نهج‌البلاغه به عنوان سندی حقوقی در یونسکو به ثبت رسید.

در پایان این مراسم نیز از کتاب هشت‌زبانه منشور حکمت و حکومت رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها