شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷

هنریک سینکیویچ، کریستوفر مورلی، الیزابت جین کوکران، اسکات وسترفلد، ایگناسیو رامونت و میکلوس رادنوتی از نویسندگانی هستند که در روزی چون امروز به دنیا آمده اند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا)، این ستارگان که پنجم ماه «می» یادآور آنهاست، خدمت بسیاري به جامعه ادبی کرده اند. 

هنریک سینکیویچ
هنریک سینکیویچ رمان نویس و روزنامه نگار لهستانی در چنین روزی در سال1846 در روستایی در غرب لهستان به دنیا آمد. وی در نوشتن رمان های تاریخی بسیار شهرت داشت و از معروفترین آثار تاریخی وی می توان به «با آتش و شمشیر»، «توفان» و «آتش در جلگه» اشاره کرد. شاهکار ادبی وی با عنوان «کجا می روی؟» در سال 1905 برنده جایزه نوبل شد و در زمان کوتاهی به 50 زبان ترجمه شد و بسیاری از ادیبان این کتاب را از برترین آثار ادبی قرن نوزدهم می دانند. از دیگر آثار وی می توان به «فرزندان خاک» و «سلحشوران صلیب» اشاره کرد. وی نوامبر 1916 دیده از جهان فروبست. 

کریستوفر مورلی
کریستوفر مورلی رمان نویس و روزنامه نگار آمریکایی در چنین روزی در سال 1890 در هاورفرد پنسیلوانیا دیده به جهان گشود. وی با تربیت مادری شاعر و موسیقی دان بزرگ شد و از همان کودکی به وی عشق به ادبیات و شاعری آموخته شد. در کارنامه ادبی وی 100 رمان ، کتاب و مقاله و شعر به چشم می خورد. او در سال 1910 از دانشگاه آکسفورد در رشته تاریخ مدرن فارغ التحصیل شد و در سال 1912 نخستین مجموعه شعرش با عنوان «هشت گناه» را منتشر کرد. از آثار وی می توان به کتاب «شکسپیر و هاوایی»، «شرلوک هلمز و دکتر واتسون» و «مردی که با خودش دوست بود» اشاره کرد. او در سال 1956 دیده از جهان فروبست. 

الیزابت جین کوکران
الیزابت جین کوکران نویسنده و روزنامه نگار مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1864 در پنسیلوانیا دیده به جهان گشود. او در سن 21 سالگی نام مستعار نلی بلای را برای انتشار آثارش انتخاب کرد. او در دو کار شهرت پیدا کرد یکی این که رکورد سفر به دور دنیا در شبیه سازی رمان ژول ورن را شکست و به طور واقعی این رمان را تجربه کرد و دیگر اینکه خود را به دیوانگی زد تا در یک آسایشگاه روانی بستری شود و بتواند این مکان را از داخل مطالعه کند. دولت آمریکا برای تجلیل از فعالیت های ادبی وی یک تمبر پستی به نام و یاد او منتشر کرده‌است. وی در ژانویه 1922 در حالی که 57 ساله بود، بر اثر بیماری ذات الریه از دنیا رفت. 

اسکات وسترفلد
اسکات وسترفلد نویسنده آمریکایی داستان های علمی تخیلی در چنین روزی در سال 1963 در تگزاس دیده به جهان گشود. وی بیشتر برای مجموعه «زشت ها» که در سال 2005 منتشر شد به شهرت رسید که از روی آن فیلمی نیز تهیه شد. کتاب های وی معمولا در فهرست پرفروش ها قرار می گیرد. در کارنامه ادبی وی جوایز بسیاری وجود دارد و «کشتار جهان» از دیگر آثار اوست. 

ایگناسیو رامونت
ایگناسیو رامونت نویسنده و روزنامه نگار اسپانیایی در چنین روزی در سال 1943 به دنیا آمد. وی ویراستار روزنامه لوموند دیپلماتیک است و با بیش از صد ساعت مصاحبه با رییس جمهور کوبا کتابی با عنوان «تاریخ به روایت فیدل کاسترو: صد ساعت با فیدل» منتشر کرد. در کارنامه ادبی وی رمان، داستان کوتاه و مصاحبه وجود دارد. 

میکلوش رادنوتی
میکلوش رادنوتی شاعر مجار در چنین روزی در سال 1909 در بوداپست دیده به جهان گشود. از آثار وی می توان به «سرود شبان مدرن» و «ماه دوقلو» اشاره کرد. وی در نوامبر 1944 در حالی که تنها 35 سال داشت، توسط نازی ها اعدام و در یک گور دسته جمعی دفن شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها