چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
درباره اهمیت رمان‌نویسیِ یک امام‌جمعه

حسین علاءالدین دبیر کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر در یادداشتی برای «ایبنا» درباره رمان «دره گوز‌ن‌ها» اثر یک امام جمعه، یکی از مجاری اصلی معرفی تعالیم دینی و مذهبی را استفاده از هنر بیان کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم - حسین علاءالدین: چندی پیش آیین رونمایی از رمان «دره گوزن‌ها» اثر حجت‌الاسلام روح‌الله مختاری امام جمعه مردم شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز در حاشیه نشست تخصصی تاثیر ادبیات داستانی در احیای امر به معروف و نهی از منکر با حضور رضا رسولی از نویسندگان و نقادان ادبی کشور و همچنین محسن مومنی شریف، نویسنده و رییس سابق حوزه هنری برگزار شد.

«دره گوزن‌ها» رمانی است که در قالب ادبیات داستانی صحنه رویارویی جبهه حق و باطل را تصویر می‌کند و ضرورت پایداری و مقاومت در برابر هجمه گسترده جبهه باطل را یادآور می‌شود اما این درونمایه و سیر داستانی جذاب همه آن چیزی نیست که باعث می‌شود «دره گوزن‌ها» مورد توجه ویژه علاقمندان به حوزه ادبیات داستانی قرار بگیرد.

بدون شک یکی از مجاری اصلی معرفی تعالیم دینی و مذهبی و یکی از بسترهای موثر در جهت تبیین مبانی انقلاب اسلامی استفاده از ابزار هنر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قالب‌های هنری به خصوص هنر ادبیات داستانی است و این نکته‌ای است که بارها و بارها در سخن بزرگان انقلاب اسلامی به خصوص رهبر فرزانه انقلاب مورد تاکید و مداقه قرار گرفته است.

از سویی دیگر در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره یکی از اهداف کلان دشمنان انقلاب اسلامی ایجاد گسست و شکاف بین نظام اسلامی و بدنه جامعه به خصوص نسل جوان یعنی نسل سوم و چهارم انقلاب بوده‌است و در این راستا استفاده از ابزار هنر به خصوص در عرصه ادبیات داستانی همواره یکی از حربه‌های اصلی عناد و دشمنی دشمنان انقلاب بوده است.

با توجه به آنچه گفته شد ضرورت ایجاد ارتباط نیروهای نسل اول و دوم جبهه انقلاب اسلامی با نسل نوظهور انقلاب به واسطه ابزار هنر و به خصوص هنر ادبیات داستانی بیشتر نمایان و آشکار می‌شود.

بی‌تردید این واقعیت که امروزه دشمنان انقلاب همه سعی و توان خود را متمرکز کرده‌اند تا از ابزار هنر در دور ساختن نسل جوان از آموزه‌های دینی و مبانی انقلابی استفاده کنند این ضرورت را بیش از پیش آشکار میسازد که عناصر انقلاب و جبهه مقاومت برای ارتباط گرفتن با نسل جوان و تبیین مبانی انقلاب برای جوانان و نوجوانان راهی جز استفاده از ابزار هنر ندارند و این نکته‌ای است که باعث می‌شود به رمان «دره گوزن‌ها» نگاهی ویژه داشته باشیم چرا که نویسنده این رمان در کسوت امامت جمعه علاوه بر روش‌های سنتی و رایج یک امام جمعه، رسالت خویش را با تبیین مبانی دینی و انقلابی به واسطه تالیف یک اثر در حوزه ادبیات داستانی مناسب نسل جوان و نوجوان ادا کرده است.

با تحلیلی واقع بینانه از جامعه امروز باید گفت که بدون شک ترسیم اهداف انقلاب تنها و منحصر در قالب‌های سنتی و از جمله سخنرانی در خطبه‌های نماز جمعه یا روش‌هایی شبیه به آن هر چند امری لازم و مقدس است اما مطلقا کافی نیست چرا که امروزه نسل جوان و نوجوان بیشتر و پیشتر از آنکه مخاطب خطبه‌های نماز جمعه باشند مخاطب فراورده‌های هنری و رسانه‌ای هستند و این یک واقعیت غیر قابل انکار از حقیقت امروز جامعه است.

آنچه بدیهی است حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله مختاری امام جمعه شهرستان ساوجبلاغ و نویسنده کتاب «دره گوزن‌ها» با نوشتن این رمان ده‌ها و شاید صدها برابر مخاطبین خود در خطبه‌های نماز جمعه را در این کتاب مخاطب خود ساخته و با تبیین ادبیات جبهه مقاومت در قالب ادبیات داستانی، با زبان نسل جوان و نوجوان با این قشر سخن گفته که این خوش‌ذوقی و روش هنرمندانه علاوه بر اینکه جای «دست مریزاد» دارد، می‌تواند به عنوان الگویی موفق در مسیر تبیین مبانی دینی و انقلابی به سایر ائمه جمعه کشور نیز سرایت پیدا کند.

به هر تقدیر آنچنانکه رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشات خود تاکید کرده اند امروز موثرترین ابزار در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ابزار هنر است و امید که سربازان ولایت در عرصه رسانه و هنر به این نکته‌ کلیدی و راهگشا بیش از پیش جامه عمل بپوشانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها