جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
خانجانی با کاراکتر منفعل کشش خاصی به رمان می­‌دهد

کیهان خانجانی نویسنده‌ای است که آثارش همیشه پس از انتشار با بازخوردهای زیادی مواجه می‌شود. آخرین اثر او رمان بند محکومین درباره زندان و زندگی زندانیان است،‌ داریوش احمدی نویسنده «خانه کوچک ما» یادداشتی درباره این رمان نوشته و در اختیار ایبنا قرار داده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)-داریوش احمدی: رمان «بند محکومین»، رمانی است که به قشر خاصی از جامعه می‌پردازد که عمدتاً منفور و سرخورده هستند. قشر خاصی که زبان و اصطلاحات خاص خود را دارند. این رمان از شانزده  بخش­ به نام‌­های: حکایت زاپاتا، آزمان، بدَلَج، عمو وزیر، سیاسیاسیا، یک نفس، افغان، آخان، روباه، لیلاج، شاه دماغ، پهلوان، رفیق مهندس، درویش، گاز، و حکایت دختره، تشکیل شده است که هر کدام از آن­ها می­‌تواند به تنهایی یک داستان کوتاه باشد که به شرح داستانی از آن کاراکتر و دنیای او می­‌پردازد.

رمان، سرشار از تشبیهات، استعارات، متلک­‌ها و اصطلاحات لمپنی و غیر معمولی ( slang / jargon) است. زبان خانجانی به واسطه­ تحقیقات و پژوهش‌­های میدانی، بسیار ماهرانه است. این داستان‌های­ کوتاه، که رمان «بند محکومین» را می‌­سازند، از یک تعلیق بزرگ و پیچیده که تا آخر داستان مشخص نمی­‌شود «ورود دختر به زندان»، پیروی می‌­کند. و اگر آن تعلیق در داستان وجود نداشت، رمان تا اندازه­ زیادی به یک رمان معمولی تنزل پیدا می­‌کرد.

راوی که با نام «زاپاتا»، داستان زندانیانِ «لاکان» رشت را روایت می­‌کند، با اینکه سری به معقولات دارد، آنچنان در لاکِ شخصیت­‌ها و ذهنیت آنها فرو می­‌رود که نگاه و ذهنیت و حالت و رفتارش ­کمتر از آن­ها نیست. صفحات 217 تا 225، مدعای این معنا و تراژدی فجیع انسانی است. شاید بتوان گفت یکی از عوامل کشش و جذابیت داستانی این رمان، نقش دختری است که به عنوان چهره‌­ای مشکوک و مظلوم وارد زندان می­‌شود.

دختر می­‌تواند در عین قهرمان بودن، یک ضد قهرمان، یک عنصر نفوذی هم باشد. چون سکوت او، باطن و شخصیت او را برملا نمی­‌کند. هر چند شفقت خواننده را به عنوان یک دختر مظلوم و معصوم بر می‌انگیزد. هرگاه این دختر که هویت و جنسیت او در داستان نامشخص است، از رمان حذف می­‌شد، داستان جذابیت و تعلیق ذاتی خود را از دست می­‌داد. اما خانجانی با این کاراکتر صامت و منفعل، که از شخصیت‌های دیگرِ رمان پررنگ­‌تر است، جذابیت و کشش خاصی به رمان می­‌دهد. او می‌­تواند روح زخم خورده­ بسیاری از دختران سرزمین ما باشد که از تیمارستان‌­ها و زندان‌­ها و خانه­‌های عفاف، فراتر نرفتند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها