چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
«بحارالحقیقه» تصحيح شد

«بحارالحقیقه» یکی از تالیف‌های «شیخ احمد جام ژنده پیل» عارف قرن پنج و ششم خراساني است که منظومه فکری وي را نشان می‌دهد. تصحيح اين اثر از سوي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني انتشارات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، این اثر كه در دهه پایانی عمر شیخ‌جام تالیف شد، مجموعه‌ای از جلوه‌های عرفانی و اندیشه‌ورزی او را به تصوير مي‌كشد و به نکته‌هایي از واقعیت‌های زندگی او قبل و بعد از تحول روحی‌اش اشاره می‌کند. 

بحارالحقیقه شامل یک مقدمه و هیجده باب است و آغاز آن نشان از اسلوب مجلس‌گویی شیخ دارد. مقدمه و بسیاری از باب‌هاي اين اثر، گفته‌هاي شیخ در جمع مریدان و مخاطبان در مجلس است. اين مطالب توسط مریدانی کتابت و سپس استنساخ و رونویسی شدند. القاب شانزده‌گانه این مجموعه به خوبي تکریم مریدان و فرزندان شیخ به وي را نشان مي‌دهد. 

مقدمه «بحارالحقیقه» تناسب و تشابه بسیاري با مقدمه «کنوزالحکمه» دیگر اثر شيخ جامي دارد. مقدمه شیخ در این اثر موضوع‌هایی نظير اهمیت علم حکمت، سبب نام کتاب، در فضیلت سخن، حکمت و گفتار در ارجمندی کتاب را شامل مي‌شود.
 
باب‌های هجده‌گانه كتاب به دو دسته کلی باب‌های تفسیری که به تفسیر آیاتی از کلام مبین پرداخته‌اند و باب‌های موضوعی شامل به چهارده باب با عنوان مشترک «در بیان کردن...» تقسیم می‌شوند. این موضوع‌ها اغلب دربر دارنده نکته‌هاي عرفانی و مسايل زهد و سلوک و خداجویی‌اند. 

شیخ جامي هنگام تالیف این اثر در مقدمه به سن خود اشاره کرده‌است؛ «ما را هشتاد و اند عمر است.»(ص 5) بنابراين بحارالحقيقه محصول دوره پایانی و دوره کامل و کهولت شیخ و دیدگاه‌های نهایی او بوده است. 

چاپ نخست كتاب «بحارالحقیقه» در شمارگان 1000 نسخه، 460 صفحه و بهاي 110000 با تصحيح حسين نصيري جامي از سوي انتشارات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط