شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۵
اثر جديدي از مجموعه كمدي‌هاي آريستوفان منتشر شد

نمايشنامه «ابرها» نوشته آریستوفان با ترجمه رضا شيرمرز از مجموعه كمدي‌هاي آریستوفان روانه بازار كتاب شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نمایشنامه «ابرها» با مونولوگ استرپسیادس آغاز می‌شود. استرپسیادس، پیرمردی روستایی و نادان و مورد علاقه آریستوفان است.  

استرپسیادس به دلیل ولخرجی‌های پسر اسب سوارش، فیدیپیدس به شدت مقروض است و برای یافتن راه حل، خواب را بر خود حرام کرده بالاخره تصمیم می‌گیرد از علم سوفیست‌ها برای دست به سر کردن طلبکاران و نیل به خوشبختی استفاده کند. از فیدیپیدس می‌خواهد تا این هنر مفید را بیاموزد، ولی او نمی‌پذیرد و در نتیجه خود استرپسیادوس، تصمیم به مطالعه می‌گیرد و به تفکرجاه سقراط می‌رود. 

به گفته شيرمرز، علاوه بر علاقه‌مندان و مخاطبان نمايشنامه افرادي كه با رشته فلسفه آشنايي دارند، مي‌توانند از اين اثر بهره ببرند چون از فلسفه هم در اين متن صحبت مي‌شود. آريستوفان در اين متن نوخواهي سقراط را به سخره مي‌گيرد. 

آريستوفان از بزرگ‌ترين كمدي‌نويسان يونان باستان و پدر كمدي كهن است. او بيش از چهل نمايشنامه خلق كرده ولي تنها يازده اثر از او به ما رسيده است. آزادي بيان از وجوه كمدي‌هاي اوست. او سعي دارد تمام عناصر اجتماعي، اقتصادي يا سياسي جامعه خود را نقد كند.

نمايشنامه «ابرها» نوشته آریستوفان با ترجمه رضا شيرمرز از مجموعه كمدي‌هاي آریستوفان در شمارگان 1650 نسخه و با قیمت 2000 تومان به همراه تصویر از سوي انتشارت قطره روانه بازار كتابفروشي‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها