شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۵

«یلنا تیشووا» نویسنده روسی به خاطر نگارش رمان «زمان زنان» معتبرترین جایزه ادبی روسیه موسوم به «بوکر» را کسب کرد. این رمان در مورد شهر سن‌پترزبورگ در سال 1960 میلادی نوشته شده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، هیات داوران این رمان را به عنوان بهترین رمان روسی زبان و نیز حافظه تاریخی لنینگراد، با جایزه 20 هزار دلاري مورد تقدیر قرار داد.

در این رمان كه از بين 500 اثر انتخاب شده، داستان زندگي سه زن با تكيه بر يك زن 52 ساله در محیط عمومی یک آپارتمان بيان و وضعیت زندگي در دوره شوروی به شکل عمیقی تجزیه و تحلیل شده است.
 
این نویسنده در جریان دريافت جایزه‌اش اظهار کرد: من در نظر داشتم که نقش این زن را به عنوان حامل حافظه تاریخی روشن کنم. در قرن 20 مردان بسياري در جنگ‌های جهانی و جنگ‌های داخلی کشته شدند. در زمان کودکی من مساله محاصره لنینگراد و وحشت‌های دیگر جنگ موضوع‌هايي بودند که مردم هميشه در مورد آن‌ها صحبت می‌کردند. 

جایزه بوکر روسیه با الگو برداری از جایزه بوکر انگلستان در سال 1992 راه‌اندازی شده و هر سال به نویسندگان برگزیده اهدا می‌شود. «تیشووا» در سال‌های 2003 و 2005 نیز در فهرست نهايي نامزدهای این جایزه جای گرفت ولی موفق به کسب آن نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها