دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۵
سمير امين جايزه انديشه آزاد را گرفت

«سمیر امین» اقتصاددان و نویسنده مصری جایزه «اندیشه آزاد» را که هر سال از سوي موسسه «ابن رشد برای اندیشه آزاد» در برلین اهدا می‌شود، از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، موسسه ابن رشد با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد، سمیر امین اندیشه‌ اقتصادی ارائه می‌دهد که اندیشه‌های سرمایه‌داری را پشت سر می‌گذارد. وی از مهم‌ترین متفکران جهان سوم محسوب می‌شود که تاثیرات عمیقی بر اندیشه‌های اقتصادی کشورهای در حال توسعه و عربی گذاشته است. امین با تفکرات جدیدش همواره پشت کشورهای در حال توسعه بوده تا آن کشورها بتوانند بر پای خود بایستند و راه توسعه را خود به تنهایی و با اعتماد به نفس طی کنند.

مقر موسسه ابن رشد برای اندیشه آزاد در برلین پایتخت آلمان واقع شده و 11 ساله است که هر سال به بهترین چهره پژوهشگر، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عربي که مورد تایید اهداف موسسه باشد، جایزه می‌دهد. ارزش این جایزه 2500 یورو است و در دسامبر آینده به امین اهدا خواهد شد.

اعضای موسسه ابن رشد فرهنگیان و چهره‌های فرهنگی مهاجر عربی است که این موسسه را به طور کامل حمایت و اداره می‌کنند.

سمیر امین متولد قاهره و فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه پاریس است. وی سال‌ها ريیس بخش پژوهش در مرکز تحول اقتصادی قاهره بود. امین همچنین سال‌ها است که مشاور اقتصادی کشورهای مختلف آفریقایی را بر عهده دارد که از جمله آنها می‌توان به کشورهای مالی، کنگو و ماداگاسکار اشاره کرد. او همچنین مدیر مرکز توسعه اقتصادی سازمان ملل در داکار پایتخت سنگال نیز بوده است. وی از سال 1980 تا کنون مدیر مرکز کشورهای جهان سوم وابسته به مرکز برنامه‌های کشورهای در حال توسعه سازمان ملل که یک موسسه جهانی غیر دولتی است و بیشتر کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام می‌دهد، است.

امین تا کنون 30 کتاب به رشته تحریر در آورده که مهمترین آنها عبارتند از «نگرش‌های نقدی و مالی در مصر»، «مبادلات غیر پیشرفته و قانون قیمت گذاری»، «تاریخ قانون قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری»، «اقتصاد معاصر عربی»، «بحران امپریالیستی.. بحرانی زیربنایی»، «پس از سرمایه‌داری» و «مشکلات قرن.. تاملاتی بر سر سوسیالیت در قرن 21».

چهره‌هایی که از سال 1999 تا کنون جایزه ابن رشد برای اندیشه آزاد را از آن خود کرده‌اند، عبارتند از «عزمی بشاره» و «عصام عبدالهادی» هر دو از فلسطین، «محمد ارکون» از الجزایر، «محمد عابد الجابری» از مغرب، «نوری بویزید» کارگردان تونسی، «فاطمه احمد ابراهیم» از سودان، «محمود امین العالم»، «صنع‌الله ابراهیم» و «نصر حامد ابوزید» هر سه از مصر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها