پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
نخستین نشست کارگروه پژوهشی، ادبیات عامه و فرهنگ برگزار شد

نخستین نشست از سلسله مباحث کارگروه پژوهشی، ادبیات عامه و فرهنگ با عنوان «تلقی درست از فرهنگ عامه در عصر حاضر» از سوی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به انقل از انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، نخستین نشست کارگروه پژوهشی، ادبیات عامه و فرهنگ با عنوان «تلقی درست از فرهنگ عامه در عصر حاضر» 29 اردیبهشت‌مناه با حضور احمد تمیم‌داری، استاد ممتاز ادبیات عامه کشور و حسن ذوالفقاری، استاد ممتاز ادبیات عامه ایران و رئیس کارگروه، ادبیات عامه وفرهنگ برگزار شد.

تمیم‌داری در این نشست، به جدی بودن  مطالعات فرهنگ عامه اشاره و بیان کرد: استادان بزرگی که در گذشته در زمینه ادبیات فارسی و ادبیات عامه مطالعه و تحقیق می‌کردند و دانشجویان این رشته، بیشتر به تصحیح متون علاقه‌مند بودند و کمتر به بحث ریشه‌شناسی و روش‌شناسی تحقیق که از قرن 18 در غرب آغاز شده بود توجه می‌کردند البته محمد معین، کمی از این فضا ادول کردند و با نگارش برخی از کتاب‌ها در این حوزه، فصل جدیدی از تحقیق را  پیش روی استادان و دانشجویان قرار دادند.  

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: برخی از تحقیقاتی که در حوزه ادبیات عامه صورت گرفته است بیشتر به جشن‌ها مانند، جشن نوروز و جشن مهرگان پرداخته شده است که اغلب جنبه توصیفی و تشریحی دارد. در این زمینه تئوری و نظریه‌ای نداریم همان‌طور که حکیم ابن‌سینا گفته است هر کس که می‌خواهد رشته‌ای را تأسیس کند باید قبل‌تر آن را در  تعقل و فلسفه محکم کند.  همانطور که در کتاب‌های فلسفه هنر داریم و نگارش شده است.

حسن ذوالفقاری، استاد ممتاز ادبیات عامه ایران و رئیس کارگروه، ادبیات عامه وفرهنگ در ادامه این نشست بیان کرد:  می‌توان مطالعات در حوزه ادبیات عامه را به سه دوره تقسیم کرد. دوره اول، دوره پیش از مشروطه که آثاری در این حوزه مکتوب نشده، دوره دوم، دوران رضا شاهی و دوره سوم بعد از انقلاب دوره بالندگی ادبیات عامه است. ادبیات عامه در دوران قبل از انقلاب به رسمیت شناخته نشده بود و بعد از انقلاب به اهمیت این گرایش توجه بیشتری شد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس، افزود: فرهنگ و ادبیات عامه را با مسائل روز جامعه باید هماهنگ کنیم؛ به‌عنوان مثال در دوران کرونا، تحقیق کردم و تأثیرات این دوران  را بر روی فرهنگ و ادبیات عامه مورد تفحص و توجه قرار دادم.


کارگاه‌های تخصصی و عمومی و نشست‌های کارگروه ادبیات عامه و فرهنگ ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها