چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
رونمایی از نسخه ۷۶۸ ساله نهج‌البلاغه در حرم رضوی

در آستانه میلاد حضرت علی (ع)، به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روز گذشته (سه‌شنبه 5 اسفندماه) از نسخه خطی نفیس نهج‌البلاغه با قدمت 768 سال در حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، سیدرضا صداقت حسینی، کارشناس نسخ خطی در هفتاد و پنجمین برنامه سه‌شنبه‎های علمی فرهنگی سازمان کتابخانهها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که با مشارکت موسسه آفرینش‌های هنری این آستان مقدس و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم برگزار شد، طی سخنانی به تشریح ابعاد مختلف این نسخه کهن پرداخت.

وی این اثر را یکی از نسخ بسیار نفیس موجود در گنجینه نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی دانست و تصریح کرد: این نسخه در تاریخ سه‌شنبه 24 ذیحجه 674 به خط نسخ مشکول توسط محمد بن حسین برهان نظامی کتابت شده است.

صداقت عدم افتادگی در عبارات این نسخه را از امیتازات آن برشمرد و آن را به لحاظ تاریخ کتابت، دومین نسخه قدیمی تاریخ‌دار نهج البلاغه در آستان قدس رضوی و یکی از نسخه‌های ارزشمند موجود در کتابخانه‎های ایران عنوان کرد.

وی همچنین بهره مند بودن کاتب این نسخه از علم و دانش را از امتیاز دیگر این نسخه عنوان کرد و گفت: در این نسخه ضبط صحیح واژگان و عبارات کتاب نهایت دقت به‎کار رفته است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین قیس عطار، پژوهشگر متون اسلامی، یکی از سخنرانان ویژه این مراسم نیز به معرفی این نسخه از نهج‌البلاغه و مقایسه آن با دیگر نسخ پرداخت.

وی با بیان اینکه نسخه‌های نفیس از نظر بلاغی، حدودا 20 نسخه است، این اثر را یکی از نفیس‌ترین نسخ خطی نهج‌البلاغه خواند و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که یک نسخه را نفیس می‌کند این است که باید مضبوط باشد و تمام ویژگی‌های بلاغی در آن لحاظ شده باشد.

این پژوهشگر متون اسلامی، نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه را در سه گروه بغدادی، ایرانی و یمنی دسته‌بندی کرد و اظهار داشت: این نسخه ظاهراً ایرانی است و برای تبرک، در روز 24 ذی‌الحجه مصادف با روز مباهله سال 674 کتابت آن به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه این نسخه کامل است افزود: از نهج البلاغه نسخه‌های خطی بسیاری کتابت شده است اما اکثر آنها به ویژه صفحات اول یا آخر آنها افتادگی دارد که معمولاً مشخصات اثر و کاتب نیز در این صفحات است.

عطار ادامه داد: این نسخه کامل است و جز اینکه چهار برگ آن به خط متاخر است، کمبودی ندارد.

او به دیگر ویژگی‌های این نسخه اشاره کرد و گفت: ضبط این اثر بسیار دقیق است و همچنین زیر کلمات علاوه بر شروح عربی، دارای شروح فارسی است.

در ادامه جلسه نیز، علیرضا کاوند، معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، با محوریت پاسخ به شبهات وارد بر کتاب شریف نهج‎البلاغه، به ایراد سخن پرداخت.

اضافه می‌شود در حال حاضر در مرکز نسخ خطی گنجینه رضوی، حدود 57 هزار نسخه خطی نگه‎داری می‎شود که 588 نسخه آن مرتبط با حضرت علی (ع) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها