دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
نتیجه تکثیر غیر‌قانونی کتاب نابودی سرمایه‌های فرهنگی کشور است

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان در برنامه گفت‌و‌گوی فرهنگی رادیو گفت‌و‌گو بیان کرد: بی‌توجهی به تکثیرغیرقانونی کتاب، موجب خالی شدن محتوا و از دست دادن سرمایه‌های فرهنگی کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی رادیو گفت‌و‌گو، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» درباره قاچاق کتاب، گفت: فحوای هر کلمه پیامی دارد زمانی که نام قاچاق عنوان می‌شود در نشانه گیری دچار مشکل می‌شویم و در برخورد حقوقی نوع برخورد با توجه به بار معنایی قاچاق انجام می‌شود اما بهتر است از تعبیر «تکثیر غیرقانونی» در حوزه کتاب استفاده کنیم. چراکه وقتی اصطلاح تکثیر غیرقانونی کتاب را به کار می‌بریم شامل قانون وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی و کتاب‌های مجوزدار وکپی‌رایت و حقوق نشر و ترجمه هم می‌شود.
 
حسن پور ادامه داد: در جلسات متعدد با مسئولین قضایی و انتظامی زمانی که مفهوم قاچاق برای پیگیری مطالبات این حوزه حذف شد به دستاوردهای خوبی رسیدیم. اقداماتی را در این زمینه در پیش گرفتیم که پلیس اماکن و دستگاه قضایی هم در این امر با ما همکاری می‌کنند، البته هم فضای مجازی و هم شیوع بیماری کرونا باعث شد بازدارندگی اقدامات در زمینه قاچاق کتاب کمرنگ شود، اما آنچه امروز باعث آسیب در حوزه تکثیر غیرقانونی کتاب مطرح است بی‌توجهی به فضای مجازی است.
 
وی افزود: در بحث چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب تنها منافع ناشران و کتابفروشان مطرح نیست. بلکه منافع افراد بیشتری ازجمله مولف و مترجم را هم در برمی‌گیرد و در نا امیدکردن مولف تمام این گروه‌ها متضرر می‌شوند.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، ادامه داد: تکثیر غیر قانونی کتاب در قالب PDF با شعار حمایت از مولف حراج چندین ساله تلاش‌های نویسنده است و با شیوع کرونا فاجعه بیشتر خود را نشان داد به‌طور مثال، برخی ناشران کتابی را منتشر کردند درحالی‌که در فضای مجازی و سایت‌ها این کتاب به فروش می‌رسد درحالی‌که خود ناشر از آن اطلاعی ندارد و دومین ضربه ارائه کتاب‌ها با تخفیف بالا در این فضا بوده که خدشه به اعتماد عمومی مردم نسبت به ناشران است.
 
وی افزود: متاسفانه در دانشگاه‌ها در بخش کپی، کتاب‌های استادان به راحتی تکثیر شده و در قالب جزوه‌های کپی از کتاب در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد که این نیز نوعی تخلف است که در حال پیگیری آن هستیم.
 
هومان حسن پور تصریح کرد: کالای کتاب از نظر اقتصادی کالایی نیست که ناشران و پدیدآوردندگان در شکایت خصوصی وارد روند قضایی شوند از سویی استدلال موضوع به شکلی که ترویج فرهنگ مطالعه است موضوع را در مسیر دیگری قرار می‌داد. برهمین اساس از حدود ۳سال قبل برای افرادی که به کارگروه صیانت اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان مراجعه می‌کنند وکیلی انتخاب شده و وکالت گرفته و به دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت می‌برد.
 
وی افزود: قضات موارد را بررسی و براساس شکایات ناشران مطرح می‌کنند ناشران می‌توانند حقوق مادی‌شان را پیگیری کنند اما لازم است قضات با فرایند تولید کتاب آشنا شوند تا بهتر براساس قانون در این موارد حکم صادر کنند البته در چند مورد پیگیری ناشران برای احقاق حقوق مادی‌شان به نتیجه رسیده است.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به حذف کتابفروشی‌ها در توزیع کتاب‌های درسی مقاطع تحصیلی گفت: در ترویج یک فرهنگ اگر می‌خواهیم به مولف و ناشر و کتاب‌فروش، احترام بگذاریم باید اول بگوییم به کتاب احترام بگذار با این سیاست دیگر کودکان و نوجوانان شاید حتی سری به کتابفروشی‌ها نزنند در حالی‌که در بسیاری از کشور‌ها کتابفروشی‌های محلی و کوچک وجود دارد. ما با سیاست‌های نادرست یکی از شاخص‌های مهم تبلیغاتی حوزه کتاب را با از دسترس خارج کردن توزیع کننده کتاب‌های درسی از دست می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها