جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
همه ذی‌نفعان حوزه کتاب و اقتصاد نشر از طرح‌های فصلی خرید کتاب بهره می‌برند

مدیرعامل شهر کتاب گفت: نگاهی به تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد طرح‌های فصلی خرید کتاب طرح منحصر به فردی است که همه ذی‌نفعان حوزه کتاب و اقتصاد نشر از پدیدآورنده و مترجم تا موزع و کتابفروش از آن بهره می‌برند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب در گفت و گو با فارس با بیان اینکه طرح‌های فصلی خرید کتاب توانسته است به جایگاه خوبی در میان اهالی نشر دست پیدا کند، عنوان کرد: معمولا در طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از ذی‌نفعان کتاب  پوشش داده می‌شوند و اگر سازمان اقتصاد کتاب را شامل صاحب اثر یعنی مترجم و مولف بعد ناشر، موزع، کتابفروشان و سپس خریدار بدانیم معمولا طرح‌های حمایتی دو یا سه ذی‌نفع این سیکل را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به این موضوع که طرح‌های فصلی خرید کتاب مجموعه دست‌اندرکاران این حلقه و سازمان اقتصاد نشر را منتفع می‌کنند، ادامه داد: زمانی که  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این تخفیف را برای کتاب در نظر می‌گیرد خریدار منتفع می‌شود و کتاب بیشتری خریداری می‌کند، سپس کتابفروش کتاب بیشتری می‌خرد و موزع که واسط بین ناشر و کتابفروش است نیز منتفع می‌شود.

فیروزان درباره تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: این در حالی است که معمولا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موزع و کتابفروش حذف می‌شود و اگرچه این امکانی است که ارشاد ایجاد می‌کند اما دو عضو از سازمان اقتصادی نشر حذف می‌شوند و فقط ناشر، صاحب‌اثر و خریدار بهره می‌برند اما موزع و کتابفروش بهره‌ای از نمایشگاه کتاب نمی‌برند.

وی تاکید کرد: می‌توان گفت طرح‌های فصلی خرید کتاب طرح منحصر به فردی است که همه ذی‌نفعان حوزه کتاب و اقتصاد نشر از آن بهره می‌برند.

مدیرعامل شهر کتاب در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه طرح‌های حمایتی معمولا به فربه کردن عرضه منتهی می‌شود، گفت: به عنوان مثال وقتی کاغذ را با یارانه به ناشر می‌دهیم ناشران تیراژ کتاب‌های خود را بالا می‌برند و هر کتابی را منتشر می‌کنند و حتی ناشران جدیدی به دلیل فاصله قیمت کاغذ ایجاد می‌شوند در نتیجه این یارانه ناگزیر عرضه را فربه کرده در حالی که وظیفه دولت‌ها باید این باشد که تقاضا را فربه کنند.

فیروزان با توضیح درباره این موضوع عنوان کرد: منظور این است که یارانه‌ها باید باید کتاب‌خوان تولید کنند، کتاب‌خوان را بیشتر کنند و فرهنگ کتابخوانی را اشاعه بدهند نه اینکه تعداد عناوین و تیراژ کتاب‌ها بیشتر شود در حالی که شاهد هستیم طی سالیان قبل به دنبال تخصیص یارانه در قالب طرح‌های مختلف تولید کتاب ارزان شد. 

وی همچنین درباره دیگر مزایای طرح‌های فصلی خرید کتاب تاکید کرد: در کنار همه این موضوعات باید بگویم طرح فصلی خرید کتاب تقاضا را افزایش می‌دهد و وقتی تقاضا افزایش پیدا می‌کند عرضه هم بیشتر می‌شود و ناشر کتاب و عناوین بیشتر و بهتری چاپ خواهد کرد. 

به گفته فیروزان، در حالی که بسیاری از یارانه‌های ما موجب کاهش کیفیت کتاب، کتاب‌سازی و افت محتوای کتاب‌ها شده است و اکنون طرح‌های فصلی خرید کتاب که اکنون شاهد اجرای تابستانه آن هستیم از جمله طرح‌هایی است که به ارتقای ادب کتابخوان و افزایش تیراژ کتاب منجر می‌شود و می‌توانم بگویم حتی افراد بسیاری بودند که به واسطه اجرای این طرح‌ها کتابخوان شدند و برخی به دلیل تخفیف موجود در طرح تشویق به خرید کتاب شده و از مشتریان کتابفروشی‌ها شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها