پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۰
نقادي قوه عملي عقل در دومين حلقه از سه‌گانه مشهور

دكتر منوچهر صانعي دره‌بيدي، مدرس و مترجم فلسفه، دومين حلقه از سه‌گانه مشهور «امانوئل كانت» فيلسوف برجسته آلماني را به فارسي برگردانده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به ‌گفته صانعي دره‌بيدي؛ «نقد عقل عملی» یکی از سه نقد مهم و مشهور کانت است که در کنار آن دو نقد دیگر یعنی «نقد عقل محض» و «نقد قوه حکم»، به «نقد دوم» مشهور است. 

وي گفت: «نقد عقل عملی» به لحاظ فصل‌بندی و تدوین مباحث به «نقد عقل محض» شباهت دارد. این كتاب نیز همانند «نقد عقل محض» شامل دو بخش عناصر و روش‌شناسی است. بخش عناصر آن نیز همانند عناصر «نقد عقل محض» به دو دفتر «تحلیل» و «جدل» تقسیم می‌شود، ولی تفاوت‌هایی اساسی میان آنها وجود دارد. 

صانعي دره‌بيدي درباره يكي از تفاوت‌هاي عمده دو كتاب «نقد عقل محض» و «نقد عقل عملی» عنوان كرد: در تحليل اول، معرفت مشروع و راستین، معرفتی است که به شهود (ادراک حسی) وفادار بماند و پا را از دایره تجربه ممکن فراتر نگذارد، اما طبق دستاورد تحلیل در نقد دوم، عمل اخلاقی راستین، عملی است که از قید هرگونه امر تجربی و محسوس آزاد باشد و فقط از عقل محض نشأت بگیرد. 

به اعتقاد عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، در حالی که در نقد نخست هرگاه عقل (که در اینجا عقل نظری است) از قید تجربه آزاد شود، متعالی می‌شود و عملکردی ناصواب و نامشروع دارد، در نقد دوم، عکس مطلب صادق است. به این معنا که عقل عملی در صورت وابستگی به تجربه متعالی و نامشروع می‌شود. 

صانعي دره‌بيدي گفت: كانت در اين رساله مي‌خواهد اثبات كند عقل عملي محض، موجود است و به اين منظور تمام قوه عملي عقل را به نقادي مي‌گذارد.

اين كتاب كه پيش ‌از اين درسال 1385با ترجمه دكتر انشاالله رحمتي از سوي انتشارات نور الثقلین منتشر شده ‌بود، به‌زودي با برگردان منوچهر صانعي ‌دره‌بيدي توسط انتشارات انتشارات نقش ‌و نگار روانه بازار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها