سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
بخشی از برنامه‏‌های حمایتی معاونت فرهنگی از ناشران  و کتاب‌فروشان اعلام شد

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‎های حمایتی این معاونت در پی برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی دربارۀ برنامه‌های حمایتی معاونت امور فرهنگی در پی برگزار نشدن سی و سومین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران گفت: این برنامه شامل  بخش‌های مختلف نشر می‌شود. برای حمایت از کتابفروشی‌ها طرح‌ فصلی تابستانه کتاب (در مردادماه) و پاییزه کتاب ( همزمان با هفته کتاب در آبان‎ماه) با افزایش 50 درصدی اعتبارات اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی‏های به عمل آمده تلاش خواهد شد تا حداکثر سه هفته پس از برگزاری طرح‎های حمایتی از کتابفروشی‎ها، تسویه حساب با کتابفروشی‎های مجری انجام شود.

محسن جوادی با تاکید بر استمرار خرید کتاب از ناشران برای تقویت کتابخانه‏های عمومی و تخصصی در راستای حمایت از ناشران گفت: دومین حلقۀ مورد حمایت معاونت امور فرهنگی تسویه حساب سریع با ناشران است.  با برنامه‎ریزی‎های به عمل آمده تا حداکثر یک ماه پس از تحویل کتاب به انبار و تکمیل مدارک، تسویه‎سازی با ناشران انجام خواهد شد. در همین راستا پرداخت بدهی‌های خرید کتاب در چهار ماه گذشته در تهران و استان‏ها از مرداد ماه آغاز می‎شود.

معاون امور فرهنگی از حمایت این معاونت از ناشران تازه‎کاری که نخستین آثار آن‌ها در ایام کرونا منتشر شده خبر داد و گفت: این گروه از ناشران که فروش آثار آن‌ها مقارن با ایام کرونا بوده‌است بر حسب کیفیت آثار چاپ شده و میزان تولید مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

محسن جوادی به برگزاری نمایشگاه  مجازی کتاب  به‌صورت جامع و فراگیر(‌شامل همه حوزه‌های نشر‌) اشاره کرد و گفت: امکان برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی فراگیر  در دست بررسی است و تا حداکثر یک ماه آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.
معاون امور فرهنگی تاکید کرد: این اقدام به‌منظور تقویت نقدینگی نشر کشور و توزیع عادلانه یارانه نشر انجام می‎شود و در تلاش هستیم تا حامی‏های دولتی و خصوصی در برگزاری این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: از همین رو در موسسه نمایشگاه‎های فرهنگی ایران و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران جلساتی با این موضوع برگزار شده‌است. خوشبختانه با تلاش‎های خستگی‎ناپذیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگاه ویژه آقای دکتر نوبخت اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شده‌است. این اقدامات برای توزیع عادلانه یارانه نشر و جلوگیری از آسیب رسیدن به کتابفروشی‎های کشور و ایجاد فرصتی برای مراکز دانشگاهی، حوزوی، آموزش‌و‌پرورش و کتابخانه‏‎های عمومی و تخصصی و موسسات فرهنگی برای تجهیز منابع کتابخانه‎ای است.

محسن جوادی دربارۀ دیگر اقدامات معاونت امور فرهنگی برای حمایت از ناشران و کتابفروشان به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران گفت: یکی دیگر از برنامه‎های حمایتی تسریع در توزیع کاغذ دولتی به ناشران متقاضی و تسهل در فرایند آن خواهد بود.

معاون امور فرهنگی با تاکید بر تحقق شعار «ایران تهران نیست» در برنامه‏های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از ناشران و کتابفروشان استانی اعلام کرد: اعتبار خرید کتاب استانی در مراکز استان‏ها تا سقف 30 درصد افزایش خواهد یافت و صورتحساب‎های ارسالی ظرف یک ماه تسویه خواهند شد.

از دیگر برنامه های حمایتی، تمدید  تفاهم‎نامه با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای ارسال محموله‏ های فرهنگی(کتاب)  است. این برنامه در بهار شروع و مورد استقبال قرار گرفت که قرار شده است برای تابستان و پاییز تمدید شود.

وی اصلی‎ترین برنامۀ معاونت امور فرهنگی برای حمایت از ناشران را که در آستانه نهایی شدن است، ایجاد فرصت‎های مناسب برای دریافت تسهیلات ویژه اعلام کرد و گفت: این اقدام با همکاری چند سازمان و بنگاه اقتصادی دولتی و خصوصی در حال انجام است و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. همچنین با هماهنگی‎های انجام شده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال صدور کارت اعتباری خرید فرهنگی هستیم.

محسن جوادی در پایان از آمادگی معاونت امور فرهنگی برای دریافت پیشنهادات فعالان حوزه کتاب خبر داد و گفت: معاونت امور فرهنگی از پیشنهادات فعالان حوزه کتاب و رسته‎های متنوع این حوزه استقابل می‏کند و در تلاش است تا امکانات بیشتری در این حوزه به اهالی نشر و کتاب ارایه دهد.

براساس این گزارش، براساس اعلام صریح دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تکلیف همگانی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع در سطح کشور و همچنین نبود چشم‌انداز روشن در امکان برگزاری نمایشگاه در ماه‌های آتی، شورای سیاست‌گذاری برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری را منتفی دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها