شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
چرا زنان بيشترين مشتريان روانپزشکان هستند؟/خدمت و خیانت زنان از زبان شهلا زرلکی

در این کتاب نظرات و دیدگاه‌های شهلا زرلکی را با استناد به نظریات و تئوری‏‌های شناخته شده فلسفه، روان‌شناسی و حتی روان‌پزشکی می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «در خدمت و خیانت زنان» با عنوان فرعی «گفتارهایی در باب زنان» نوشته شهلا زرلکی، توسط انتشارات رسا چاپ و روانه بازار کتاب شد. این کتاب که با موضوع زن و رویکرد روانشناسی و جامعه‌شناسی نوشته شده برعکس كتاب‌های دیگر زرلکی ربطی به ادبیات و نقد ادبی ندارد. كتاب «در خدمت و خیانت زنان» همه‌نظرات و دیدگاه‌های شخصی نویسنده است با اتکا و استناد به نظریات و تئوری‏‌های شناخته‌شده فلسفه، روانشناسی و حتی روان‌پزشکی.

 زرلکی در مقدمه «در خدمت و خیانت زنان» نوشته است: «در این کتاب تا آنجا که توانسته‌ام از پرداختن به فرهنگ و تاریخ مردسالار و نقش آن در فروکاستن نقش‌های زنانه پرهیز کرده‌ام. تنها به این دلیل ساده که امروز هر روزنی را که بگشایی، سخن از ستم تاریخی مردان است و مظلومیت زنان. پس نخواستم مرتکب تکرار این قصه مکرر شوم که تکرار مکررات جز ملال حاصل دیگری ندارد. تمرکز بحث‌های این کتاب بر بازنمایی و توصیف ویژگی‌های زیستی زن است. گاه مبنا را بر کاستی‌ها و کژی‌های تنانه ناگزیر گذاشته‌ام و گاه بر خصوصیات زنانه معرفی شده به واسطه علم روانشناسی و روانپزشکی. در این مسیر از ادله و نظریات مطرح روانشناسی برای تبیین مفاهیم و تعاریف یاری گرفته‌ام.»

زرلکی متولد 1355 فارغ التحصیل رشته کارشناسی ادبیات فارسی است که فعالیت مطبوعاتی را با نوشتن نقد سینمایی در سال 1377 آغاز کرده و سپس به طور حرفه‌ای به نگارش مقاله و نقد ادبی در نشریات و روزنامه‌های مختلف پرداخته است. این نویسنده پیش از نوشتن این اثر، با انتشار کتاب «زنان علیه زنان» که جستاری روانکاوانه در زندگی عاطفی و اجتماعی زن با نگاهی به آثار نویسنده زن معاصر، آلبادسس پِدس است، در حوزه زنان اثری خلق کرد که بیشتر بر بحث ها و مطالعات روان شناسانه متکی بود و در آن به ویژگی های متضاد زن در نقش های دختر، همسر، مادر و نقش های فرعی دیگر، پرداخت. «جادوگر سرزمین سامبا» نقد و بررسی آثار پائولو کوئلیو، «انسان گرای تمام عیار» نقد و بررسی آثار ژوزه ساراماگو، «خلسه خاطرات» بررسی و تحلیل آثار گلی‏ ترقی از دیگر کتاب‌های منتشر شده این نویسنده است.

این کتاب که دو سال و نیم پیش با نام «زن‌‏‏ها و آدم‏‌ها» به ناشر سپرده شد و به پیشنهاد ارشاد نامش به «در خدمت و خیانت زنان» تغییر کرد، در چهار بخش با عناوین «ازدواج، توهم یک ضرورت»، «گهواره‏‌ای که هر ماه ویران می‏‌شود»، «در خدمت و خیانت زنان» و «جنس سوم» تالیف شده و هر یک از این بخش‌ها نیز به بخش‌‏های فرعی دیگری تقسیم شده است که مقولات و موضوعاتی در ارتباط با زن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در معرفی پشت جلد این کتاب آمده است:
«آمار کلینیک‌های اعصاب و روان، همچنان زنان را بیشترین مشتریان روان‌شناسی و روانپزشکی معرفی می‌کند. مانند دوران اولیه آزادی زنان در سال‌های پس از انقلاب صنعتی، همچنان زنان بیمارترند. فشار و استرس زندگی‌های دوگانه بر پیکر شکننده زن سنگینی می‌کند. تطابق و هماهنگی نقش رئیس یا کارمند، با نقش‌های مادری و خانه‌داری چندان آسان نیست. این تعویض چهره رفتاری روزمره است که به خستگی‌های زن دامن می‌زند. افسردگی‌ها و اضطراب‌های ماهانه و چرخه کاستی و فزونی هورمون‌های تعیین کننده رفتار، مزید بر علت‌اند.
اما اینکه زن تازه به خواسته‌های توأمان رسیده و لذت این بهره‌مندی را چشیده، چه باید بکند که بدون قربانی کردن یکی در درگاه دیگری، همچنان از هر دو عرصه بهره‌مند باشد؟ پرسشی است که کتاب حاضر به آن پرداخته است. شاید با مطالعه این کتاب و آگاهی زنان از ویژگی‌ها و توانمندی‌های خود، بخشی از ناسازگاری این دوگانه‌گی برطرف گردد و زن اجتماع کنونی ما، با شناخت بهتر از جایگاه خویش، گام در مسیری بردارد که رسیدن او به خواسته‌هایش، کمترین هزینه را داشته باشد.»

انتشارات رسا کتاب «در خدمت و خیانت زنان» را در 207 صفحه با شمارگان 2000 نسخه، به قیمت 7500 تومان منتشر کرده است.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها