پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
«هنر مقدس» بورکهارت به چاپ هفتم رسید

هفتمین انتشار کتاب «هنر مقدس» از مشهورترین آثار تیتوس بورکهارت، متفکر سنت‌گرای آلمانی با ترجمه جلال ستاری منتشر شد. چاپ پیشین این اثر شهریور سال گذشته راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بورکهارت در این کتاب به بررسی و همچنین شرح و بسط تفکرات زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر، سه چهره مهم نحله فلسفی سنت‌گرایی، یعنی رنه گنون، آناندا کوماراسوآمی و فریتیوف شوآن پرداخته است. 

نویسنده کتاب در را در 6 بخش کلی به سرفصل‌هایی با نام‌های «تکوین معبد هندو»، «آن در منم؛ ملاحظاتی درباره شمایل نگاری درگاه شکوهمند کلیسای رومی وار»، «مبانی هنر اسلامی»، «تمثال بودا؛ چگونگی وابستگی هنر بودا، به تمثال گل لوطوس»، «منظره در هنر خاور دور؛ نقش نگاری و نقاشی چینیان» و «انحطاط و احیا هنر مسیحی» تقسیم کرده است. 


بورکهارت در این کتاب (به ویژه در مقدمه آن) ضمن ارایه تعریفی از هنر مذهبی و هنر قدسی، این دو مفهوم را از هم متمایز می‌کند. به باور او هنر دینی محتوایی دین محور دارد و می‌تواند با ساختارهایی غیردینی ارایه شود، اما هنر مقدس حتماً صورت‌های قدسی دارد. 

این کتاب یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در زمینه فلسفه هنر از نظرگاه حکمت خالده است و معمولا به عنوان متن درسی مورد استفاده دانشجویان فلسفه هنر و یا پژوهش هنر قرار می‌گیرد. چاپ پیشین و یا ششم این کتاب در شهریور سال گذشته با شمارگان هزار و 400 نسخه و بهای هفت هزار و 500 تومان منتشر شده بود. 

پنجمین نوبت انتشار این کتاب نیز در سال 1390 با شمارگان دو هزار نسخه و بهای چهار هزار و 500 تومان منتشر شده بود. همچنین لازم به ذکر است که نخستین چاپ این کتاب در سال 1369 با شمارگان 6 هزار نسخه و بهای 90 تومان منتشر شده بود. 

چاپ هفتم «هنر مقدس» تیتوس بورکهارت و ترجمه جلال ستاری با شمارگان هزار و 500 نسخه، 212 صفحه و بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات سروش روانه کتابفروشی‌ها شده و در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مخاطبان عرضه می‌شود. 

تیتوس بورکهارت، پژوهشگر و دین‌شناسی معروف آلمانی (سویسی تبار) و یکی از مهم‌ترین پیشگامان سنت‌گرایی و یا حکمت خالده در دوران معاصر است. 

وی یکی از محققان پرکار در زمینه معماری و هنرهای اسلامی، تمدن اسلامی و همچنین عرفان و تصوف به شمار می‌رود. 

«مبانی هنر مسيحی»، «هنر اسلامی؛ زبان و بيان»، «درآمدی بر آیين تصوف»، «مبانی هنر اسلامی»، «كيميا: علم جهان، علم جان»، «جهان‌شناسی سنتی و علم جديد» و «فاس، شهر اسلام» نام تعدادی از کتاب‌های منتشر شده بورکهارت در ایران است._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها