پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸

جایزه ادبی بوکر روسیه که از مهم ترین جوایز کتاب این کشور است، از میان 6 نامزد نهایی خود، برنده سال 2012 را انتخاب کرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از صدای روسیه، این جایزه به آندری دیمیتریف نویسنده 56 ساله مسکویی برای نوشتن رمانی به نام «روستایی و نوجوان» تعلق گرفت.
 
این دوره بیست و یکمین دوره ارایه جایزه بوکر روسیه بود. طبق معمول انتخاب برنده از میان 6 نامزدی که به مرحله نهایی راه یافته بودند کار دشواری بود و گروه داوری برای انتخاب برنده با هم متفق القول نبودند. 

«روستایی و نوجوان» با نظر مثبت منتقدان ادبی روبه رو شده و ایگور شیاتانوف از منتقدان ادبی روسیه در این باره گفت: هدف ما تلاش برای رقابتی کردن و معرفی کتاب های خوب روسی در بازار کتاب این کشور است. فکر می کنم این کتاب می تواند بازار خوبی به دست بیاورد . این حرف به این معنی نیست که مخاطب زیادی ممکن است جذب این رمان شود، برعکس این کتاب دوستداران ادبیات را جذب خود می کند. 

آثار آندری دیمیتریف از اوایل دهه 80 قرن بیستم منتشر می شوند و او کارش را با انتشار مجموعه داستان کوتاه «باد صفر» که برای منتقدان یادآور آهنگ آثار بونین و جزییات آثار چخوف بود، شروع کرد. او از پیروان سبک سنتی روسی یعنی رآلیسم کلاسیک است. 

این رمان درباره یک روستای در حال مرگ است ؛ جایی که یک جوان شهری برای خدمت سربازی وارد آن می شود. شخصیت های اصلی افرادی تنها در جهانی اجتماعی هستند. در نهایت آن ها دیگر خیلی هم تنها نیستند و به هم احساس نزدیکی بیشتری می کنند. 

دیمیتریف در این باره گفت : من درباره گذشته خودم نوشته ام، احساس خودم و درکم از جاهایی که شناختم و دوستشان داشتم. بدون این مکان ها و این احساس هرگز نمی توانستم این رمان را بنویسم. 

از سال 2011 برنده این جایزه 600 هزار روبل (تقریبا 20 هزار دلار) و هر یک از نامزدهای نهایی 2 هزار دلار دریافت می کنند. 

این جایزه سال پیش به الکساندر چوداکف برای رمانی با عنوان «دلتنگی از پله های دیرینه پایین می آید» رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها