دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
انتشار «تاریخ به روایت مردم» به قلم سید احمد وکیلیان

سید احمد وکیلیان، پژوهشگر فرهنگ مردم از گردآوری مجموعه‌ای از قصه‌های تاریخی ایران‌زمین و انتشار آن در ماه‌های آینده، در قالب کتابی با عنوان «تاریخ به روایت مردم» خبر داد.-

وکیلیان در این باره به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: به اعتقاد پژوهشگران فرهنگ مردم، بخشی از تاریخ ما (البته منظور، تاریخ رسمی نیست بلکه تاریخ شفاهی است) فرمایشی بوده است. این مساله مربوط به مواقعی است که درباریان در جمع پادشاهان مدح می‌گفتند و داستان‌سرایی کرده و اعمال نادرست آنان را درست جلوه می‌دادند و در نتیجه بخشی از تاریخ شفاهی ما انباشته از دروغ است!

وی افزود: در این مواقع مردم که مشاهده می‌کردند در این داستان‌سرایی‌ها، سلطان‌ها و پادشاهان بی‌دین و کافر، ظاهر متشرع به خود گرفته‌اند، در مقابل قصه‌هایی می‌ساختند و آنان را رسوا می‌کردند. این داستان‌های مردمی و شفاهی، به صورت فرهنگ مردم درآمده و سینه به سینه نقل شده است و هم‌اکنون در حال گردآوری این قصه‌ها هستم.

وکیلیان با اشاره به جمع‌آوری این داستان‌ها از سراسر ایران ادامه داد: این داستان‌ها از دوره باستان تا دوران پهلوی را در بر می‌‌گیرد. در زمان قاجار از این داستان‌های تاریخی زیاد داشته‌ایم اما در زمان پهلوی، چون تقریبا فرهنگ شفاهی از بین رفته بود، داستان‌های شفاهی زیادی وجود ندارد اما امیدوارم از این دوره نیز نمونه‌ای به دست آید.

این پژوهشگر فرهنگ مردم با اشاره به این‌که حدود 200 قصه تاریخی در این کتاب ارایه خواهد شد، افزود: امیدوارم این کتاب در چند ماه آینده آماده انتشار شود. 

سید احمد وکیلیان، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ مردم است. وی همچنین مدیر مسوول فصلنامه تخصصی «فرهنگ مردم» و صاحب آثار بسیاری در این حوزه است که از آن جمله می‌توان به «چیستان‌های خواندنی»، «مثل‌ها و افسانه‌های ایرانی»، «افسانه‌های ایرانی، به روایت دیروز و امروز»، «تمثیل و مثل» و «رمضان در فرهنگ مردم» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط