شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۲
«موسیقی عاشورا» به محرم رسید

کتاب «موسیقی عاشورا» نوشته تورج زاهدی همزمان با ماه محرم از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است. در این کتاب نویسنده با نگاهی تاریخی به مراسم عزاداری امام حسین، موسیقی عاشورایی را بررسي كرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «موسیقی عاشورا» نوشته تورج زاهدی و تولید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، همزمان با ماه محرم از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است.

در این کتاب نویسنده با نگاهی تاریخی به مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، موسیقی عاشورایی را بررسي كرده است.
 
زاهدی موسیقی مذهبی در ایران را به چهار شاخه تقسیم می‌کند؛ روضه خوانی، نوحه‌خوانی، اذان و مناجات، و شبیه‌خوانی. بر این اساس سه شاخه از چهار شاخه کلی موسیقی مذهبی به عاشورا و امام حسین (ع) مرتبط است.

زاهدی در این کتاب از نوحه‌خوان‌ها و روضه‌خوان‌های معروفی همچون سید محمود واعظی، لسان طالقانی و اعتماد شیرازی نام برده و کار آن‌ها را شاخه‌ای از موسیقی مذهبی دانسته. وی در این مسیر برای اعتبار گفته خود از سخن استادانی همچون روح‌الله خالقی و کتاب‌هایی همچون «سرگذشت موسیقی ایران» به عنوان شاهد و منبع بهره برده است.

نقدی بر قطعه «عاشورا برای پیانوی تنها» اثر جواد معروفی بخش دیگری از این کتاب است. زاهدی بر این باور است که: «قطعه عاشورا... هرچند در کل موفق است ولی در جزئیات و دقایق و ظرایف ساختاری‌اش کم می‌آورد و نمی‌تواند به انسجام کامل دست پیدا کند.»

در این کتاب ۱۳۶ صفحه‌ای بخشی نیز به نت‌های عاشورایی اختصاص یافته که در این بخش، قسمت‌هایی از تصنیف «رو سر بنه به بالین» و سرود مشهور «ای ایران» که از روی برخی از نوحه و تصنیف‌های عاشورایی برداشت شده، آمده است.

تورج زاهدی در نگارش کتاب «موسیقی عاشورا» از منابعی همچون «گلبانگ محراب تا بانگ مضراب»، «چهره‌های موسیقی ایران»، «تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران»، «موسیقی تعزیه»، «تاریخ موسیقی نظامی ایران» استفاده کرده است.

کتاب «موسیقی عاشورا» در ۱۳۶ صفحه، در قطع رقعی، با شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه و به بهای دو هزار و ۷۰۰ تومان از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها