چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۸
انتخاب برترين رمان دهه اخير روسيه

موسسه جايزه بوكر روسيه قصد دارد تا بهترين رمان دهه اول قرن بيست و يكم را انتخاب كند. برنده جايزه بوكر دهه در تاريخ اول دسامبر(10 آذر) معرفي مي شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل ازآر.تي، 5 نامزد نهايي اين رقابت به انتخاب يك گروه متخصص داوري از ميان فهرستي متشكل از 60 كتابي انتخاب شده‌اند كه در فاصله 2001 تا 2010 در فهرست نهايي جايزه بوكر روسيه جاي داشتند. 

نخستين مراسم اهداي جايزه بوكر روسي در سال 1992 برگزار شد و از آن پس هر سال اين جايزه برترين رمان سال را انتخاب كرده است. امسال با توجه به تغييراتي كه در تركيب سازماني و گروه داوري و ساختار اين جايزه داده شده، قرار است تا برترين رمان دهه انتخاب شود. 

يكي از 5 رمان راه يافته به فهرست نهايي اين جايزه كه پيش از اين نيز به نوعي با هم در رقابت بودند، اولگ پاولوف با رمان «آيين مراسم تشييع جنازه در كاراگاندا» يا «داستان دوران اخير» است كه در سال 2002 جايزه بوكر روسي را از آن خود كرد. زاهار پريلپين با رمان «اسنكايا» كه نامزد نهايي اين جايزه در سال 2006 بود دومين نامزد اين فهرست است. رومن سنچين با رمان «التيشفز» كه فيناليست سال 2009 بود و لودميلا اوليتسكايا با رمان «دانيل اشتاين؛ مترجم» فيناليست سال 2007 و آلكساندر چوداكوف با رمان «مه تا بالاي پله‌ها پايين آمده است» كه نامزد سال 2001 بود ديگر رقباي اين فهرست را تشكيل مي دهند.

برنده جايزه بوكر دهه در تاريخ اول دسامبر(10 آذر) معرفي مي شود. اگر گروه داوري موفق به اخذ يك تصميم مشترك نشوند، ممكن است يك دور ديگر براي انتخاب برنده برگزار شود. اين جايزه به ارزش 20 هزار دلار به نويسنده برنده اهدا مي‌شود. 

كميته بوكر روسيه به رياست «جورج والدن» نويسنده، روزنامه نگار و ديپلمات انگليسي اخيرا يك قانون جديد به اين رقابت افزودند و نويسندگان درگذشته را نيز در كنار نويسندگان در قيد حيات به اين رقابت وارد كردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها