چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
بررسي حيات مطبوعاتي ماهنامه «صدف»

چاپ نخست كتاب «صدف» به اهتمام سيدفريد قاسمي از سوي شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي، وابسته به موسسه انتشارات اميركبير، منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه چهاردهمين كتاب از مجموعه آثار «گزيده مطبوعات ايران» است، به بررسي حيات مطبوعات 172 ساله در ايران مي‌پردازد و ماهنامه «صدف» را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

ماهنامه صدف را كه از مهر 1336 تا اسفند 1337 در مجموع 12 شماره منتشر شد، به تعبيري مي‌توان خلف دوره نخست و سلف دوره دوم انتقاد كتاب دانست، زيرا انتقاد كتاب، صفحاتي از صدف را در برمي‌گرفت.

«ادبيات ايراني»، «شعرفارسي»، «داستان‌ها»، «نمايشنامه‌ها»، «قطعه‌ها»، «معرفي»، «قطعاتي از آثار كلاسيك»، «ادبيات محلي»، «ادبيات خارجي»، «قطعات گوناگون» و «متفرقه» از جمله بخش‌هاي ديگر اين مجله بودند.

در «آغاز» صدف آورده شده است: «با اين شماره مجله صدف زندگي خود را آغاز مي‌كند. صدف مجله‌اي است ادبي و هنري كه مي‌خواهد جنبه انتقادي سالمي داشته باشد، و در اين راه سعي مي‌كند قدم‌هاي استواري بردارد و ذوق نقد آثار ادبي و هنري را در ميان كساني كه امروز كتاب خواندن از احتياجات مبرم زندگي‌شان شده است و خوشبختانه همه ساله بر عده‌شان افزوده مي‌شود، پرورش دهد.»

اداره مجله صدف را زنده‌ياد احمد عظيمي زواره‌اي برعهده داشت كه از همكاري بي‌دريغ شماري از اهل قلم و فرهنگ برخوردار بود.

شروع فعاليت انتشاراتي احمد عظيمي زواره‌اي به سال 1334 برمي‌گردد كه به همراه دو تن از دوستانش، كانون انتشارات «نيل» را روبه‌روي مجلس شوراي ملي تاسيس كرد و در آن هنگام همچنين به انتشار مجله صدف همت گماشت. در سال 1336 با پيوستن چند تن به جمع شركاي نيل، اين انتشارات به شركت سهامي مبدل شد و به ميدان مخبرالدوله، اول كوچه رفاهي انتقال يافت. مرحوم عظيمي در اين سال‌ها همچنان به خدمت در دانشگاه تهران نيز ادامه داد.

احمد عظيمي كه نياز به يك مركز فروش كتاب در مقابل دانشگاه را احساس مي‌كرد، در سال 1339 با ياري برادرش كتاب فروشي دهخدا را در آن محل تاسيس كرد كه نخستين كتاب‌فروشي در مقابل دانشگاه تهران بود. به دنبال ورشكستگي نيل در همان سال، شادروان عظيمي اين انتشارات را در اوايل دهه چهل احيا كرد و به تنهايي اداره آن را به عهده گرفت و تا سال 1354 بدين نحو به فعاليت مستمر پرداخت. فهرست انتشارات نيل تا سال 1354 خود يك كتاب است. 

پس از انتقال محل انتشارات نيل به مقابل دانشگاه و تبديل دوباره آن به شركت و دشواري‌هايي كه در كار پديد آمد، فعاليت اين موسسه با سابقه تعطيل شد. سرانجام احمد عظيمي زواره‌اي دي ماه 1374 در تهران درگذشت.

چاپ نخست كتاب «صدف» در شمارگان 3000 نسخه، 152 صفحه و بهاي 15000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط