یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰
هورامان كردستان از نگاهي پژوهشي

پژوهشگر اجتماعي از انتشار كتاب «تجربه نوسازي» كه نگاهي پژوهشي به منطقه هورامان كردستان دارد خبر داد و گفت: اين كتاب با روشي كيفي به مطالعه تغيير و توسعه هورامان با روش نظريه زمينه‌اي مي‌پردازد. اين كتاب تا زمان برپايي بيست‌ و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر مي‌شود._

احمد محمد‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) بيان داشت: اين كتاب نگاهي جديد به مطالعات پژوهشي روستاهاي كشور دارد كه تاكنون كمتر محقق يا مولفي براي پژوهش آن پيشقدم شده است. در واقع، مي‌توان ساده‌ترين و بديهي‌ترين دليل اين كم‌ كاري را فقدان ادبيات پژوهشي كافي در اين باره دانست. 

محمد‌پور افزود: با اين كه بخشي عمده‌اي از جمعيت كشور روستا‌نشين‌اند، بيشتر مطالعات در حوزه‌هاي شهري به نگارش در ‌آمده‌اند و مطالعات اندك و انگشت‌شماري به روش كيفي درباره مسايل مختلف روستايي تاليف شده‌اند. به همين دليل كتاب «تجربه نوسازي: مطالعه تغيير و توسعه در هورامان با روش نظريه زمينه‌اي» مي‌تواند بخشي از كمبود مطالعات كيفي روستايي را برطرف سازد.

محمدپور گفت: مطالعاتي كه پيش از اين پژوهش بر روي منطقه هورامان صورت گرفته، بيشتر به ابعاد تاريخي،‌ نژادي، زباني يا تاريخ سياسي محدود شده‌اند و اين بدان معناست كه هنوز تحقيق علمي درباره ابعاد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اين منطقه صورت نگرفته است.

وي افزود: اين كتاب در هفت فصل «كليات، پيشينه مطالعاتي، مروري بر رويكرد‌هاي نظري، روش‌شناسي، ميدان مطالعه، داده‌ها و يافته‌ها، نتيجه‌گيري» تدوين و به صورت ميداني مردم‌نگارانه جمع‌آوري و تاليف شده است. 

محمد‌پور با اشاره به ويژگي‌هاي اين اثر گفت: مطالعه اين اثر از جنبه‌هاي مختلف مفيد است. نخست آن كه داراي ارزشي روش‌شناختي است، زيرا اين پژوهش از روش نظريه‌ زمينه‌اي به عنوان يكي از مهمترين روش‌هاي كيفي استفاده مي‌كند و مي‌تواند نمونه مفصل و مناسبي از چگونگي كاربرد علمي اين روش براي دانشجويان علوم اجتماعي و رفتاري باشد. ديگر آن كه اين اثر متكي بر رويكرد تفسير گرايي اجتماعي و رهيافت آميك است و فرايند نوسازي و توسعه را از چشم‌انداز بومي ساكنان درگير منعكس مي‌سازد.

وي ادامه داد: اين كتاب مطالعه‌ كنوني درك و تجربه يك جامعه روستايي و سنتي را از فرايند نوسازي به تصوير كشيده است و نوعي الگوي توسعه محلي بومي را براي طراحي سياست توسعه محلي ارايه مي‌دهد. 

محمدپور در پايان گفت: كتاب «تجربه نوسازي: مطالعه تغيير و توسعه در هورامان با روش نظريه زمينه‌اي» اثري پژوهشي در حوزه روستا‌يي است كه در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از سوي انتشارات جامعه‌شناسان عرضه مي‌شود.

بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 14 تا 24 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط