جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
توصیه‌های نویسندگی جاناتان فرانزن/با اینترنت هیچ وقت نویسنده نخواهید شد

جاناتان فرانزن رمان‌نویس مشهور آمریکایی بیشتر نوشته‌هایش را درباره آمریکای معاصر و جامعه آن نوشته است که به خاطر همین او را از مهمترین نویسندگان اجتماعی نسل خودش می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، جاناتان فرانزن رمان‌نویس مشهور آمریکایی بیشتر نوشته‌هایش را درباره آمریکا معاصر و جامعه آن نوشته است که به خاطر همین او را از مهمترین نویسندگان اجتماعی نسل خودش می‌دانند. فرانزن در سال 1959 در شهر شیکاگو به دنیا آمد و در خاطراتش نوشته است که همیشه یکی از علاقه‌هایش کتاب خواندن در کتابخانه محلی نزدیک خانه‌شان بوده است.
 
فرانزن در سال ۱۹۸۱، به عنوان دانشجوی مهمان دوره‌ای را در یکی از دانشگاه‌های برلین آلمان گذارند و پس از مراجعت به آمریکا شروع به نوشتن اولین رمانش کرد که مجبور بود هشت ساعت در روز روی رمانش کار کند ولی برای امرار معاش نیز مجبور بود در دانشگاه هاروارد کار کند و به خاطر همین این رمان با عنوان «شهر بیست و هفتم» هفت سال بعد یعنی در سال 1988 منتشر شد.
 
رمان‌های فرانزن از جمله «تصحیحات» و «آزادی» از آثار مهم ادبی معاصر است. فرانزن به بهانه انتشار تازه‌ترین کتاب خود «پایان پایان زمین» ۱۰ قانون عجیب و غریبی برای نویسندگان تازه‌کار در سایت لیت‌هاب نوشت که اقدامی است معمول اما عجیب بودن برخی از این توصیه‌ها و قوانین زمینه را برای شوخی‌های تند و تیز دیگر نویسنده‌ها و همکاران نویسنده سرشناس آمریکایی فراهم کرد.
 
«خواننده یک دوست است، نه دشمن یا تماشاچی»، «شما باید عاشق باشید پیش از آنکه بتوانید بی‌رحم باشید»، «شما بیشتر می‌نشینید تا اینکه دنبال چیزی باشید»، «بعید است کسی با داشتن یک خط اینترنت در محل کار بتواند داستان خوب بنویسد» و «وقتی اطلاعات آزاد و در دنیا در دسترس باشد، پژوهش‌های گسترده برای یک رمان بی‌ارزش می‌شود» از جمله این قوانین است که درست میانه ماه نوامبر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
این نویسنده مشهور آمریکایی بعد از این توصیه‌ها به صورت ویدیویی پیامی برای سایت مذکور ارسال کرد که جدیت بیشتری دارد. او به نویسنده‌های جوان توصیه کرده است که بیشتر از اینکه بخواهید به دنبال حرفه و شغل نویسندگی باشید، بهتر است به علاقه و سرگرمی خود توجه کنید. فرانزن می‌گوید همیشه یادتان باشد به جای تمرکز روی کتاب روی این مسئله تمرکز کنید که آیا از نوشتن چنین مطلبی لذت می‌برید چون باید خودتان از نوشته لذت ببرید و بعد از خواننده انتظار داشته باشید که از مطلب شما لذت ببرد.
 
فرانزن در این پیام ویدیویی می‌گوید نویسنده‌های جوان همیشه باید به این نکته اساسی در نویسندگی توجه داشته باشند که آنها در مرکز توجه مخاطب نیستند بلکه این نوشته‌های آنهاست که مخاطب را جذب می‌کند و به خاطر همین فکر کنید که این بازی است. تا خودتان از بازی‌کردن لذت نبرید نباید انتظار داشته باشید که دیگران هم از آن سرگرم شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها