چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
برنامه اشتراک کتاب؛ شگرد خلاقانه کتابفروشان چینی برای توسعه فرهنگ

در سال‌های گذشته بزرگترین کتابفروشی‌های شهر پکن اقدام به تاسیس انجمنی خصوصی تحت عنوان «برنامه اشتراک کتاب» کرده اند که در ایام کرونا کمک زیادی به کتابفروشان این شهر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از استریت تایمز (straitstimes)، کتابفروشی‌های چین با شگردهای خلاقانه اقدام به فروش بیشتر کتاب‌های خود می کنند که این روش‌ها در ایام قرنطینه کرونا بیشتر هم شده است.
 
بر اساس این گزارش بیشتر کتابفروشی‌ها در این کشور اقدام به ایجاد اشتراک‌هایی با مشتری‌ها و همکاران کتاب فروش برای تعامل بیشتر می‌کنند.
 
اخیراً 9 فروشگاه از بزرگترین کتابفروشی‌های شهر پکن اقدام به تاسیس انجمنی خصوصی تحت عنوان «برنامه اشتراک کتاب» کرده‌اند که مهمترین هدف آن فروش بیشتر کتاب است ولی در کنار فروش کتاب به ترویج فرهنگ و بالا بردن روحیه مشارکت مردم اقدام می‌کنند.
 

این برنامه اولین بار توسط کتابفروشی به نام هیفی (Hefei) در استان آنهوی چین آغاز شده بود که در آنجا مشتری‌های این کتابفروشی اقدام به ایجاد حساب مشترک برای قرض گرفتن و خریداری کتاب های مورد نیاز خود می‌کردند.
 
اساس برنامه اشتراک کتاب در چین می‌گوید هر مشتری یا خواننده کتاب می‌تواند با حداقل حساب ذخیره 99 یوانی (20 دلار) و نصب اپلیکیشن مخصوص این برنامه کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کند یا آنها را به طور موقت قرض بگیرد.
 
به گفته «زو فی» مدیر مسئول این برنامه در شبکه اجتماعی شین‌هوا، کسانی که در این برنامه مشترک می‌شوند با خریداری کتابها می‌توانند حساب و ارزش آن را افزایش دهند و حتی با اعتبار به دست آمده به صورت رایگان از کتاب‌ها استفاده کنند.

 
کاربران این اپلیکیشن تنها می توانند کد QR پشت جلد کتابها را اسکن کنند و اطلاعات مورد نیاز برای خریداری یا شرایط امانت آنها را به دست آورند.
 
از زمان آغاز این برنامه اشتراک (ماه جولای سال گذشته) تا کنون حدود 20هزار مشترک نزدیک به 100هزار کتاب را از طریق این برنامه خریداری یا قرض گرفته‌اند.
 

به گفته مدیر این پروژه حدود 90 درصد از کسانی که کتابها را به امانت می‌گیرند ترجیح می‌دهند کتابها را نزد خود نگه دارند و آنها را خریداری کنند.
 
یکی از نکات جالبی که دست اندرکاران این پروژه می‌‌گویند این است که هدف بزرگ این برنامه سود و منفعت اقتصادی نیست بلکه اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی بین شهروندان چینی خیلی مهم‌تر است. آنها می‌گویند سود این پروژه از طریق فروش اجناس و کالاهای تزئینی و فرهنگی به دست می‌آید.
 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها