شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
پرواز به من انگیزه نوشتن می‌دهد

«بهرام مرادی» نویسنده خلبان جوان کرمانشاهی معتقد است: اگر یک خلبان ذوق نوشتن داشته باشد می‌تواند با برقرار کردن ارتباط پرواز با نوشتن، لحظاتی را در ذهن خواننده ایجاد کند که بسیار لذت‌بخش و ورای تصور او باشد؛ این کار البته به تخصص و آگاهی از اصطلاحات خاص جنگی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، سرهنگ دوم خلبان «بهرام مرادی» با 39 سال سن، تاکنون موفق به‌چاپ 53 عنوان کتاب در حوزه علوم سیاسی و دفاع‌ مقدس شده است. «جت رنجر» و «عرشیان قلاویز» تازه‌ترین آثار این مولف و نویسنده کرمانشاهی است که برای چاپ در هفته اخیر تحویل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع‌مقدس شده است. «مردی برای تمام فصول»، «سایت پدافند»، «حماسه پایگاه یکم هوانیروز»، «حافظ اسرار»، «بلندآسمان جایگاه من است»، «نماد اقتدار»، «روایت شیخ» بخشی از آثار چاپ شده این مولف است.

او که دارای مدرک دکترای علوم سیاسی است و در ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان خلبان عملیاتی در حال فعالیت است، می‌گوید که ایده‌های نوشتن را از پروازهای خود هدیه می‌گیرد. او هم‌اکنون نیز در دانشگاه­‌های آزاد اسلامی «ولی‌ عصر تهران» و «خواجه نصیرالدین‌ طوسی» مشغول به تدریس در همین حوزه است. درخصوص لحظات شیرین و دلهره‌آور پرواز و ارتباط آن با نویسندگی، با این نویسنده خلبان‌ به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 

کی برای نخستین‌بار قلم به‌دست شدید؟
 
در سال 1377 وارد دانشگاه افسری امام‌علی (ع) شدم و چند ماه پس از شهادت سرلشکر سپهبد «صیاد شیرازی» در آنجا با مجله صیاد دلها آشنا شدم و برای اولین‌بار دست به قلم شدم و اولین مقاله را در حوزه ادبیات دفاع مقدس و ایثار و مقاومت نوشتم و به چاپ رساندم.
 
از موضوع تازه‌ترین آثار خود بگویید.
 
کتاب «جت رنجر» در خصوص زندگی‌نامه یکی از خلبانان استان کرمانشاه به‌نام «حسنعلی امیری» است و اثر دیگر با عنوان «عرشیان قلاویز» در خصوص زندگی «سرهنگ پاسدار منصور شیرزادی» است که از عوامل و رزمنده­های تخریب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. 
 
 
 موضوع اصلی این 53 عنوان کتاب چاپ‌ شده از شما، چیست؟
 
تعدادی از کتاب­‌هاییبه‌چاپ رسیده، دانشگاهی و در حوزه علوم سیاسی است و تعدادی هم مربوط به دوران دفاع مقدس است که با نام­‌هایی همچون «فرشتگان آسمانی»،«خلبان مشاور» و «قطره­ای از دریا» توسط هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و تعدادی نیز با نام‌­های «خاطرات شهید امیری و شهید کلوشادی» توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس کرمانشاه به چاپ رسیده­ است.
 

کمی بیشتر درباره کتاب‌های پرمخاطب خود برایمان بگویید.
 
«کتاب­های فرشتگان آسمانی» و «قطره‌­ای از دریا» پرمخاطب‌ترین آثار و نوشته‌های من است. کتاب «قطره‌­ای از دریا» در مورد پیشکسوتان دفاع مقدس است که در آن خاطرات «سرهنگ ایرج میرزایی، سرهنگ حسنعلی امیری،  شهید احمد کشوری و شهید علی اکبر شیرودی» و دیگر پیشکسوتان دفاع‌مقدس را در خود جای داده و به دلیل استقبال فراوان تا کنون چندین بار به چاپ رسیده است.
 
چگونه پرواز از شما یک نویسنده ساخت؟
 
در لحظات پرواز و حتی غیر از آن، زمانی که به استقامت، شجاعت، شهامت و ایثار عزیزانی فکر می­کردم که بسیاری از آنها علاوه بر پروازهای مادی، پروازهایی معنوی داشته­اند و ارتباطی که در این پروازها با معبود خود برقرار کرده‌­اند که فراتر از ذهن و فکر ما است، برآن شدم تا برای رضای خدا و به پاس زحمات این دلاوران قلم را بردارم و شروع به نوشتن کنم.
 

 
چطور می‌توان نوشتن و پرواز را که دو حرفه متفاوت با توانمندی‌های متمایز است، به‌ هم ارتباط داد؟
 
هیچ لذتی بالاتر از لذت پرواز نیست، زمان پرواز چون از زمین جدا می‌شوم احساس بسیار خوب نزدیک‌شدن به خداوند را تجربه می‌کنم و متوجه می­شوم تنها چیزی که من را بین زمین و آسمان نگه داشته اراده و خواست خداوند بزرگ است که این تفکر، احساس آرامش عجیبی به من می­‌دهد.
 
 
ابعاد دفاع‌ مقدس، گسترده‌ و جذاب است و نباید اجازه داد فرصت ثبت‌ و ضبط آنها از دست برود. اما نویسندگی در این عرصه توانمندی می‌خواهد. این تخصص را چطور به‌دست آورده‌اید؟
 
نویسندگی نیاز به تفکر، اندیشیدن و قلم‌فرسایی دارد اما نوشتن و قلم‌ زدن در حوزه دفاع مقدس علاوه بر مواردی که گفته شد نیاز به تخصص و آگاهی از اصطلاحات خاص دارد تا شخص بتواند آن ارتباط و لحظاتی را که به وجود آمده تصور کند و در مورد آن سخن بگوید.

 به عنوان مثال یک نویسنده عادی به‌صورت تخصصی نمی­تواند در مورد اصطلاحات پروازی قلم بزند زیرا در این مورد تخصصی ندارد اما یک خلبان که متخصص این کار است اگر ذوق نوشتن را داشته باشد می­تواند با برقرار کردن ارتباط پرواز با نوشتن، لحظاتی را در ذهن خواننده هنگام خواندن کتاب به وجود بیاورد که بسیار لذت بخش و ورای تصور او خواهد بود.

کتاب­‌هایی که در مورد دوران دفاع‌مقدس نوشته­ام در مقایسه با تالیفات دیگر نویسندگان عادی در این حوزه، تفاوت‌هایی دارد و علت آن هم ایجاد ارتباط و درک تخصصی و تصور آن لحظاتی است که رزمندگان ما دفاع کردند، جنگیدند، ایثار کردند و حتی جان خود را فدای آرمان‌هایشان کردند تا دشمن نتواند نفس راحتی بکشد و این تصور برای افراد عادی که تخصصی در این حوزه نداشته یا ندارند بسیار سخت است.
 

 
محتوای همه آثار شما به پرواز تعلق دارد؟

همه آثاری که به چاپ رسانده‌­ام فقط در حوزه پرواز نیست، چون بیشتر استادان بنده خلبان بودند و خاطراتی را بیان می‌کردند، بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه افسری امام علی (ع) و شروع فعالیتم در سال 1381، در اولین یگان خدمتی‌ام که پایگاه هوانیروز کرمانشاه بود، جرقه نویسندگی در ذهنم زده شد و شروع به جمع‌­آوری خاطرات و نوشتن کردم و هنوز هم در حال نویسندگی هستم. 
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها