شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
راه جلوگیری از تحریف حقایق جنگ، هم‌روائی و ضبط خاطرات آن است

«محمدرضا نوریان»، مؤسس انتشارات مهر زهرا (س) در نجف آباد گفت: راه جلوگیری از تحریف حقایق جنگ، هم‌روائی و ضبط آن است؛ ضمن اینکه خاطرات و روایات باید توسط ناشر و یا کارشناسانی راستی‌آزمائی شود.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، «محمدرضا نوریان» متولد شهرستان نجف‌آباد، یکی از فعالان فرهنگی در حوزه نشر و اشاعه مضامین دفاع مقدس است. وی در سال 1364 به جبهه‌ها اعزام شد و چهار ماه مشغول خدمت بود و نهایتا در عملیات قادر به اسارت نیروهای رژیم بعث عراق درآمد. وی پنج سال در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق اسیر بود و پس از آزادی و بازگشت به وطن، درس را در حیطه کارشناسی ادبیات و زبان عرب و ارشد علوم قرآن و حدیث ادامه داد. نوریان بنیانگذار نشر «مهر زهرا (س)» در نجف‌آباد است که از سال 1390 تاکنون بیش از چهارصد عنوان کتاب به چاپ رسانده است. به گفته نوریان، تمرکز این نشر بر روشن کردن نسل جدید از تاریخ جنگ و دفاع مقدس است. همچنین 40 عنوان کتاب در همین حوزه توسط این نشر منتشر شده است. «خواب نیستم» و «معجزه شیلر» از کتاب‌های تألیفی نوریان در این حوزه است.

مؤسس نشر مهر زهرا (س)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به انگیزه‌اش برای فعالیت مستمر در حوزه تاریخ مکتوب و ادبیات داستانی با مضمون دفاع مقدس بیان کرد: یکی از دلایلی که در بحث دفاع مقدس وارد شدم، این است که معتقد بودم زنده نگه داشتن یاد شهدا کم از شهادت نیست. یکی از هدف‌های ما این بود که نسلی که تجربه حضور در آن دوران را نداشته، با مطالعه کتاب‌ها به یک‌سری حقایق دست پیدا کند. به‌طور مثال کتابی توسط نشر ما چاپ شد با عنوان «خاطرات بهشتی» که مشتمل بر خاطرات کوتاه از دوران دفاع مقدس است. حتی در اردو‌های راهیان نور از روایت این خاطرات استفاده می‌شد و خوشبختانه در این حوزه تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: تعداد زیادی از خاطرات که در این کتاب‌ها است، بر مخاطب دغدغه‌مند تأثیر می‌گذارد و الحمدلله اقبال خوبی هم به آن شده است. من خودم راوی کتاب «خواب نیستم» بودم و آقای «حسین موحدی» آن را به رشته تحریر درآورده است. من در 17 سالگی به اسارت درآمدم و از بدو جوانی در دوران اسارت با مسائل مختلفی روبه‌رو شدم؛ به‌طور مثال در آن زمان خبرنگاران زیادی از کشور‌های مختلف با ما جوانان مصاحبه می‌کردند و چالش‌هایی وجود داشت که در یک کتاب خاطرات آن زمان نوشته شد که بسیار آموزنده بود. کتابی که در همین زمینه توسط نشر مهر زهرا (س) به چاپ رسید، «معجزه شیلر» نام داشت که حول محور سوژه‌ای با نام «اکبر کاظمی» پیش می‌رفت و گفت‌وگو با ایشان که تعدادی از افراد معتقد بودند ما نباید برای چاپ این کتاب اقدام کنیم.
 
 
نوریان افزود: یکی از رنج‌های ما این است که در شهرستانی هستیم که توجه زیادی به بحث انتشارات نمی‌شود. هر چند بعضی مسئولان تلاش می‌کنند کارهایی انجام بدهند؛ اما دست ما به بالا نمی‌رسد. می‌دانم که اگر این سوژه‌ها در شهری مثل تهران بود، با توجه به تمرکز بودجه و تکریم این مسائل، می‌توانستیم کتاب‌ها را در تیراژ بالا و مطلوب به چاپ برسانیم. از جهتی هم تعداد شهدا و رزمندگان نجف‌آبادی که در جبهه‌های جنگ حضور داشتند، زیاد بوده است و هر کدام یک سوژه مطلوب برای روایت هستند و هر چقدر زمان گذاشته شود، کم است. به‌طور مثال اگر توجه کنید، شهید حججی و یا شهید کاظمی شاخص می‌شوند، اما ما شهدای بسیار زیادی داریم که اگر پشتیبانی معنوی و مادی انجام شود می‌توان این افراد و خاطراتشان را کشف کرد و کار‌های خاصی را در این حوزه انجام داد.
 
مؤسس نشر مهر زهرا (س) ادامه داد: در بحث ادبیات داستانی، نشر مهر زهرا (س) دوره‌های آموزشی را با اساتید مطرح کشوری برگزار کرده است و تأکید کردیم که از تخیلات جوانان برای پرداخت مضمون‌ها استفاده شود. اما از هدف اصلی و آموزه‌های داستان‌ها نباید دریغ شود. ما حاضر نیستیم که چیزی از تاریخ و حقیقت اصلی تحریف بشود تا بتوان مثل یک کتاب تاریخی ادبی به آن اتکا کرد. از جهتی مقام معظم رهبری هم تأکید کردند که نباید در این حوزه تحریفی صورت بپذیرد. همیشه گفته‌ام که یک کتاب در حوزه دفاع مقدس فقط قرار نیست اشک دربیاورد. خاطرات طنزی که از آن زمان وجود دارد، جذاب‌ترین خاطرات است که اگر با قلم قدرتمندی نوشته شود، می‌تواند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

نوریان تصریح کرد: بعد از گذشت چهل سال از آغاز جنگ، هنوز در حوزه ادبیات جنگ عقب مانده‌ایم. خیلی از مباحث را می‌توان به شیوه تطبیق در عملکرد روزانه به‌کار ببریم. به‌طور مثال مدیریت در زمان جنگ را می‌توان برای این زمان استفاده کرد. اما هنوز در حوزه تاریخ شفاهی، مشکل وجود دارد. بعضی اوقات بزرگواران و سردارانی در معرض توجه فرهنگی قرار نمی‌گیرند؛ اما بعضی دیگر به دلایل حاشیه‌ای و یا بعضاً سیاسی مورد توجه قرار می‌گیرند. اگر به آن‌ها توجه داشته باشند و هرکس به اندازه سهم خود مورد توجه قرار بگیرد، اتفاقات درستی رقم می‌خورد. باید در این حوزه کارشناسانی وجود داشته باشند که با دقت آثار را بررسی کنند تا سلیقه‌ای عمل نشود. تلاش ما در انتشارات، این بوده که سلیقه‌ای عمل نشود و کتاب‌هایی چاپ شود که به دل بنشیند و جوان‌ها را با فرهنگ ایثار و مقاومت آشنا کند.
 
این ایثارگر و آزاده اهل قلم در پایان افزود: راه جلوگیری از تحریف حقایق جنگ، هم‌روائی و ضبط آن است. هم‌روائی به معنی اینکه چند رزمنده در جلساتی باشند و خاطراتی را بیان کنند و رزمندگان دیگری مسائل و جزئیات را یادآوری و اصلاح می‌کنند. همچنین خاطراتن و روایات باید توسط ناشر از راه‌هایی راستی‌آزمائی بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها