شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
حقانی: انقلاب اسلامی دسترسی به اسناد بسیاری را برای ما فر اهم کرد/ رویکرد تشویقی جشنواره

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد به بسیاری از اسناد دسترسی پیدا نمی‌کردیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین پایانی نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی»، شنبه ۲۳ اسفندماه با حضور ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در محل پژوهشکده تاریخ معاصر ایران برگزار ‌شد.
 
ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم با ابراز خرسندی از همکاری و همدلی دوستان در پژوهشگاه تاریخ معاصر ایران در برپایی این جشنواره گفت: تیم هیئت داوران علاوه بر مشغله علمی که دارند ما را در برپایی این جشنواره تنها نگذاشتند و به ما کمک کردند که در روزهای پایانی سال شاهد برپایی این جشنواره در حوزه تاریخ‌نگاری معاصر انقلاب اسلامی که بسیار مهم است، باشیم.
 
وی اظهار کرد: یکی از اهداف فلسفه تشکیل این جایزه، این است که از افرادی که به این مهم اهتمام داشته و دارند تقدیر کنیم و انشاالله این جایزه آغازی برای اتقان بیشتر در حوزه تاریخ‌نگاری، مخصوصاً تاریخ معاصر کشورمان باشد.
 
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه بیانیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» را قرائت کرد.



محمد رجبی، به عنوان سخنران دیگر این مراسم به معرفی دو اثر، یکی کتاب «خاطرات حجت‌الاسلام فلسفی» و دیگری کتاب «نقد عمر» پرداخت و گفت: مرحوم فلسفی حدود 60 سال واعظ کشور بود و در سال 1360 از ایشان دعوت می‌شود که یک دهه در مجلس شورای اسلامی سخنرانی داشته باشند که نشان‌دهنده مقام علمی ایشان است. لذا بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار شد ایشان خاطرات خود را بازگو کنند و در حدود 15 جلسه این خاطرات بیان شد و تدوین و تنظیم آن به مرحوم پدرم واگذار شد، چون حدود 30 سال با ایشان و سلیقه‌شان آشنا بودند و قرار شد اخوی بزرگ بنده ویراستاری کار را بر عهده بگیرند و بنده توفیق داشتم پانوشت خاطرات را بر اساس اسناد و مدارک موجود در ساواک، شهربانی، روزنامه‌ها و کتاب‌هایی که به نحوی به ایشان اشاره شده بود و همچنین مدارک شخصی ایشان این کار را بر عهده بگیریم و در واقع این اثر محصول یک سال کار شبانه‌روزی پدرم، برادرم و بنده است.
 
وی اظهار کرد: هر قسمت از کار که به اتمام می‌رسید برای ایشان ارسال می‌شد و گاهی مطالبی به ذهن ایشان می‌رسید، بنابراین نیاز به بازنویسی بود و شاید کلا 10 بار این اثر ویرایش شد تا اینکه به فضل الهی چاپ اول کتاب در سال 1375 به سرانجام رسید. البته آن زمان مصادف با سال‌های پرالتهاب بود و این کتاب بازتاب لازم را پیدا نکرد.
 
رجبی عنوان کرد: کتاب «نقد عمر» نیز مربوط به خاطرات مرحوم پدرم است که در اواخر عمر ایشان نگاشته شد و مجموعه دیده‌ها و شنیده‌های ایشان از دوران انقلاب است و البته شرح حالی از علمایی که با ایشان محشور بودند و همچنین شرح حوزه‌های علمیه عراق و ایران و تحولاتی که در این کشورها رخ داده نیز در کتاب درج شده است و درواقع این کتاب تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران و عراق را شامل می‌شود.
 
در ادامه این مراسم، موسی فقیه حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیر علمی جایزه، در سخنانی، انقلاب اسلامی را جلوه‌ای از بعثت و برانگیختگی عنوان کرد که روح خدا در این ملت با تأسی از شیوه پیامبران رقم زد و گفت: در آیاتی که در شب مبعث بر پیامبر(ص) نازل شد به خواندن و نوشتن تأکید شده است زیرا بدین وسیله انسان آنچه را نمی‌دانست می‌آموزد.
 
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب بزرگ است و مردمی‌ترین انقلاب قرن بیستم نام گرفت و شایسته است درباره تاریخ‌نگاری آن کار جدی صورت پذیرد و افراد دست به قلم شوند. امام خمینی(ره) همواره تأکید داشتند که تاریخ را بنویسید قبل از اینکه دیگران بنویسند. حال بعد از 42 سال دم از بازنگری تاریخ معاصر می‌زنیم و کسی که می‌خواهد برای انقلاب قلم بزند باید اقدام به بازنگری تاریخ معاصر کند و سپس با اسنادی که وجود دارد دست به پژوهش و تدوین اثر بزند.
 


رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر افزود: اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد به بسیاری از اسناد دسترسی پیدا نمی‌کردیم اما حالا درباره این اسناد چند هزار کتاب منتشر شده و بایسته بود از اوایل انقلاب اسلامی این جشنواره برگزار می‌شد.
 
وی عنوان کرد: جشنواره را به دو بخش تقسیم کردیم از سال 1357 تا 1395 این جشنواره رویکرد تشویقی دارد، زیرا این افراد که در آن دوران دست به قلم شدند امکانات بسیار کمی در اختیار داشتند و نمی‌توان آنها را با آثار امروزی مقایسه کرد. برگزیدگان این جشنواره را در سال‌های 1396 و 1397 را با رویکرد رقابتی انتخاب کردیم که در قالب جوایز از آنها تقدیر به‌عمل می‌آید.
 
حقانی گفت: 2500 اثر به جشنواره ارسال شد که در مرحله اول داوری به 600 اثر رسید و در مرحله دوم 50 اثر نامزد دریافت جایزه شدند که از بین آن‌ها 35 اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. برای سال آینده نیز در نظر داریم با معیارهای رقابتی آثار را مورد ارزیابی قرار دهیم.
 
وی تصریح کرد: ما در حوزه‌هایی نیاز به کار جدی داریم مثل حوزه کودک و نوجوان همچنین حجم کارهایی که در حوزه تاریخ‌نگاری با تحریف توأم است بیشتر از آثاری است که در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در حال تألیف است. امید است در آینده شاهد آثاری درباره پیامدهای انقلاب اسلامی باشیم.
 
در ادامه این مراسم از برترین‌های این جشنواره در حوزه‌های مختلف با اهدای هدایا تجلیل به‌عمل آمد.


 
بخش کلیات
کتاب «روزشمار تاریخ انقلاب اسلامی»، تألیف میرزاباقر علیان‌نژاد
کتاب «داستان‌ سیاسی؛ داستان انقلاب»: سیری در ادبیات داستانی سیاسی ایران و جهان، تألیف محمد حنیف
 
بخش تاریخ
کتاب «گرگ سالی»، تألیف زنده‌یاد امیرحسین فردی
کتاب «عاشقی به سبک ون گوگ»، به قلم محمدرضا شرفی
کتاب «مفتون و فیروزه»، تألیف سعید تشکری
 
بخش اسنادی
کتاب «سیر مبارزات امام خمینی(ره) در آئینه اسناد به روایت ساواک» تألیف شده از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)
کتاب «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک» تألیف هدایت‌الله بهبودی
کتاب «اسناد لانه جاسوسی» تدوین مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی
 
بخش مستندنگاری
کتاب «انقلاب به روایت اکبر ناظمی» به کوشش اکبر ناظمی
کتاب «روزهای انقلاب اسلامی» زیر نظر سیدعباس میرهاشمی و فرهاد سلیمانی
 
بخش تاریخ شفاهی
کتاب «خاطرات و مبارزات حجت‌الاسلام فلسفی»، تألیف محمدحسن رجبی
کتاب «خاطرات و مبارزات شهید محلاتی»، به اهتمام علیرضا کمره‌ای
کتاب «عشق و تلاش»، تألیف محمدجواد حجتی کرمانی
 
بخش تحقیقات و پژوهش‌ها
کتاب «نهضت امام خمینی(ره)»، تألیف سیدحمید روحانی
کتاب «ظهور و سقوط پهلوی»، تألیف عبدالله شهبازی
کتاب «فراتر از روش، آزمون و خطا»، تألیف زنده‌یاد علی ابوالحسنی
 
بخش خاطرات
کتاب «نقد عمر» تألیف زنده‌یاد علی دوانی
کتاب «خاطره‌ها» تألیف محمد محمدی ری‌شهری
کتاب «زوایای تاریک» به اهتمام جلال‌الدین فارسی
 
بخش کودک و نوجوان
کتاب «فصل پنجم؛ سکوت»، تألیف محمدرضا بایرامی
کتاب «پایان شب سیه»، تألیف جعفر ابراهیمی شاهد
کتاب «تنگه زاغ»، تألیف هادی حکیمیان
 


همچنین در بخش رقابتی ویژه سال 1396 و 1397 
«باران تمشک»، تألیف مصطفی فعله‌گری به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
کتاب «رؤیای آق تاریم»، نوشته مصطفی جمشیدی نیز شایسته تقدیر شناخته شد.
 
در حوزه پژوهش‌های اسنادی
کتاب «انقلاب به روایت اسناد ساواک»، تألیف محمدباقر نوذری به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
کتاب «نفوذ بهائیان در حکومت پهلوی» تألیف مجتبی مجدآبادی نیز شایسته تقدیر شناخته شد.
 
در حوزه مستندنگاری
مجموعه «فرهنگ مردم کاشان در انقلاب اسلامی»، تألیف موسی کیخا به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
کتاب «دارساوین؛ یادداشت‌های روزانه فتح‌الله جعفری»، تدوین سعید علامیان شایسته تقدیر شناخته شد.
 
در حوزه تاریخ
کتاب «خون دلی که لعل شد»، تألیف محمدعلی آذرشب به عنوان کتاب برگزیده انتخاب و معرفی شد.
 
در حوزه تاریخ شفاهی
کتاب «انقلاب اسلامی در اراک به روایت مردم»، تألیف مریم حاجی‌زاده و ساره مشهور میقانی و کتاب «هشت میلیمتر از انقلاب»، تألیف محمد اصغرزاده به عنوان کتاب برگزیده معرفی شدند.
 
در حوزه تحقیقات پژوهشی
کتاب «حوزه علمیه و تحولات سیاسی ایران از جنبش مشروطه تا انقلاب»، تألیف حمید بصیرت‌منش، به عنوان کتاب برگزیده این جشنواره انتخاب شد.
 
در حوزه کودک و نوجوان
کتاب «پاییز مزه خرمالو می‌دهد»، تألیف زهرا حیدری به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
کتاب «رؤیای بعدازظهر»، تألیف نیلوفر مالک نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها