جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
در سرزمین غول‌ها

«پشت دریاها کجاست؟» شعرهایی دارد ساده و صمیمانه و کوتاه در مفاهیم مختلفی مانند محیط زیست، احترام به سالمندان، میهن، آفرینش، حیوانات، تخیل، خداوند، عاشورا و ...؛ بر موج واژه‌ها سفر کنید به آن سوی دریاها.


​​خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدآیین موسوی زاده- کتاب مجموعه‌ شعر کودکانه‌ «پشت دریاها کجاست؟» سروده‌ مریم زرنشان با تصویرسازی گلریز گرگانی مناسبِ بالاتر از ۹ سال از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده است.

کتاب را ورق می‌زنم و می‌بینم. گرگانی هرچقدر هم از مدرسه‌ هنرهای کاربردی ام.ژ.ام پاریس آموخته باشد، آخر کارهایش به شدت ایرانی است. از پروژه‌ی ما همه گربه هستیم که بازآفرینی گربه‌ای نقاشی‌های مشهور جهان بود بگیرید تا بیایید همین جا پشت دریاها، ببینید چه خبر است. تصویرسازی‌های گرگانی باز هم خوب و چشم‌نواز هستند. چهارده قاب تصویر که از مدادرنگی و آبرنگ‌های او بیرون آمده و تصاویر چشم‌نوازی را برای مخاطب آفریده است؛ تصاویری که به خوبی فضاسازی شده‌اند و کاملا در خدمت محتوا هستند.


محتوای این قاب‌های هنرمندانه را مریم زرنشان سروده است. زرنشان -که پیش از این جوایزی مانند جایزه‌ی ادبی هگمتانه،
جایزه‌ی ادبی دفاع و جشنواره‌ی ادبی ملی فارس را از آن خود کرده است- این بار هنر خود را با دوازده قطعه‌شعر با عنوان‌های کارِ خدا، نقّاش نقشه، سوال، تصویر، زبانِ جوجه‌ای، نقّاش، جادّه‌ی نخ، بندباز، درختِ بااراده، دخترِ مهتاب، سیبِ شیرین و حرفِ دریا به مخاطب ارائه کرده است.

در شعر سوال -که عنوان کتاب هم از سطری از همین سروده برگرفته شده- آمده است:
«فکر کردم با خودم
پشت دریاها کجاست
شاید آنجا پشت آب
سرزمین غول‌هاست
 
یا که خورشید قشنگ
خانه دارد پشت آب
یا که باغ پرگلی ست
توی شهر آفتاب
 
توی فکرم می‌روم
پشت دریاهای دور
ناگهان گم می‌شوم
توی موج آب شور.»


زرنشان -که پیش از این، مخاطب، بارها آثارش را در کیهان بچه‌ها و انواع مجلات رشد و نبات و سروش کودکان و سنجاقک و دوست و غیره خوانده- در این کتاب، شعرهایی ساده و صمیمانه و کوتاه را در مفاهیم مختلفی مانند محیط زیست، احترام به سالمندان، میهن، آفرینش، حیوانات، تخیل، خداوند، عاشورا و مانند آن سروده است. گرچه شعرها بسیار خوب هستند؛ اما شاید یک نخ تسبیح محتوایی می‌توانست اثر را ارزش‌مندتر کند.

در تصویرها گرگانی اغلب قاب‌ها را با محوریت پسربچه‌ها نقاشی کرده و تنها دو دختربچه را به صورت حاشیه‌ای در کتاب می‌بینیم؛ در صورتی که شعرها لزوما پسرانه نیستند. اگر توازن جنسیتی لحاظ می‌شد، قطعا مخاطب ارتباط بهتری با تصاویر برقرار می‌کرد.

صفحه‌آرایی اثر را ماهدیس ماهرخ به خوبی انجام داده و کمال طباطبایی و سمیرا فرجی نظارت و مدیریت هنری اثر را برعهده داشته‌اند.

تنها نقص مهم کتاب اما اولین چیزی ست که مخاطب با آن مواجه می‌شود: جلد. بر خلاف همه‌ی اجزای کتاب، ظاهراً جلد خیلی با عجله اجرا شده و چندان روی آن تامل نشده است. حتی انتخاب تصویر هم مناسب نیست و اگر دقیقا از شعر سوال -که عنوان اثر برگرفته از آن است- تصویر نیز انتخاب می‌شد، قطعا با جلد جذاب‌تری روبه‌رو بودیم.


هم‌چنین این اثر برای گروه سنی نونهال، بالای ۹ سال ارزیابی شده است که به نظر می‌رسد انتخاب درستی نبوده. گروه سنی نوخوان (بالای هفت سال) شاید با محتوای اثر بیش‌تر تناسب داشته باشد. گرچه کودکان بالای نه سال نیز با شعر و تصویر این کتاب ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد.
 
این کتاب در ۳۲ صفحه تمام‌رنگی، با کاغذ روغنی و صحافی مفتول و در قطع خشتی بزرگ، در  شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و به قیمت ۱۵هزار تومان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در چاپخانه‌ی واژه‌پرداز آشنا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها