شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
چشم‌انداز شهر هوشمند برای انسان عصر حاضر

کتاب «اینترنت اشیاء برای شهرهای هوشمند»، ضمن تشریح مولفه‌هایی همچون فناوری‌های حسگر، فناورِ‌ی‌های ارتباطات، تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها و امنیت، بیان می‌کند که هدف پیش‌بینی‌شده برای شهر هوشمند، مقرون به‌صرفه، هوشمند، خودکار بودن و سهولت استفاده است که زندگی با کیفیت بهتر را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اینترنت اشیاء (Internet of Things)، به‌طور کلی به اشیاء و تجهیزات محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد. اینترنت اشیاء به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربران‌شان تعامل کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک. از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاک، این شبکه بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را در برمی‌گیرد.
 
کتاب «اینترنت اشیاء برای شهرهای هوشمند؛ فناوری‌ها، کلان‌داده‌ها و امنیت» تألیف ولید اعجاز و آلاگان آنپالاگان در پنج فصل ابتدا کلیاتی از مبحث اینترنت اشیاء و شهر و زندگی هوشمند را مطرح می‌کند و در ادامه به تشریح مباحث مرتبط با «فناوری‌های ارتباطات و پروتکل‌های اینترنت اشیاء»، «کاهش ابعاد تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها در اینترنت اشیاء»، «خودروهای الکتریکی دارای قابلیت اینترنت اشیاء» و «فناوری بلاک‌چین (زنجیره بلوکی) برای امنیت» می‌پردازد.
 
این اثر به‌تازگی با ترجمه بهروز یل؛ کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی تهران و امیررضا اصنافی؛ عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی به چاپ رسیده است.
 

مفهوم شهر هوشمند به‌عنوان راه‌حل بالقوه‌ای برای چالش‌های به‌وجود آمده توسط شهرنشینی همراه با فعالیت‌های پیچیده و پرهزینه معرفی شد. هدف پیش‌بینی‌شده شهر هوشمند، مقرون به‌صرفه، هوشمند، خودکار بودن و سهولت استفاده است که زندگی با کیفیت بهتر را فراهم می‌کند. بیشتر تعاریف برای شهر هوشمند شامل استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برای افزایش کیفیت زندگی شهری توأم با کاهش هزینه و مصرف منابع است. به‌تازگی همگرایی فناوری اطلاعات و ارتباط با اینترنت اشیاء به‌طور موثری مورد استفاده قرار گرفته تا بسیاری از ویژگی‌های جدید را با حداقل مداخله انسانی در شهرهای هوشمند فراهم کنند. کتاب حاضر، مولفه‌های متفاوت اینترنت اشیاء برای شهرهای هوشمند ازجمله فناوری‌های حسگر، فناورِ‌ی‌های ارتباطات، تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها و امنیت را شرح می‌دهد.


مردم هوشمند برای شهرهای هوشمند
در فصل نخست کتاب در معرفی لازمه‌های شهرهای هوشمند، به مولفه‌ «مردم هوشمند» اشاره شده است: «شهرهای هوشمند به رشد و بلوغ خود تا زمانی که حمایت از مردم هوشمند و فناوری‌‌های هوشمند وجود داشته باشد، ادامه خواهد داد. مردم هوشمند را توسط برخی از شاخص‌ها مانند آموزش، خلاقیت، نوآوری‌ها، مشارکت و غیره می‌سنجند. میزان فرهیختگی ساکنان به‌راحتی برحسب تعداد تحصیلات متوسطه، دانشکده، مقاطع آموزشی دانشگاه در میان مردم سنجیده می‌شود. خلاقیت و نوآوری، مهم هستند و بسیاری از شهرهای هوشمند، کارآفرینی را از طریق شبکه امن در صورت خرابی، حمایت می‌کنند. به عقیده نویسندگان، عامل موفقیت اصلی شهر، مشارکت مردم است. اگر ساکنان در خلق مشترک و به اشتراک‌گذاری دانش شرکت نداشته باشند، بنابراین هدف شهر هوشمند، ناگزیر به شکست خواهد انجامید.»‌


مزیت‌های خدمات درمانی هوشمند
«خدمات درمانی برای افراد زیادی خیلی گران شده است و خدمات درمانی از دسترس‌پذیری خدمات، خطاها و پسماندهای پزشکی رنج می‌برد. هرساله میلیون‌ها خطای پزشکی قابل پیشگیری وجود دارند که به تلفات می‌انجامند. با وجود این، افزودن فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات به بخش خدمات درمانی به مفهوم سلامت الکترونیکی می‌انجامد. فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در بسیاری از فعالیت‌های خدمات درمانی کمک می‌کنند. بنابراین، امکانات خدمات درمانی، مقرون به‌صرفه‌تر می‌شوند، نتایج بهتری را کسب‌ می‌کنند و میزان رضایت را در میان بیماران افزایش می‌دهند.
 
امکانات خدمات درمانی کاربردهای گوناگونی مانند ارتباط بین بیماران و پزشکان، تشخیص‌دهنده‌های از راه دور برای بیماران، سوابق پزشکی الکترونیکی، پزشکی از راه دور، پزشک متخصص از راه دور و غیره را دربرمی‌گیرند. سلامت الکترونیک نیز نیاز به سفر کردن و هزینه‌های پزشکی را کاهش می‌دهد.»


خودروهای الکتریکی سازگار با محیط زیست
بخش دیگری از این اثر، به موضوع خودروهای الکتریکی دارای قابلیت اینترنت اشیاء، می‌پردازد. براساس محتوای کتاب، حضور دائمی خودروهای الکتریکی در شهرهای هوشمند آتی، مستلزم فنون زمانبندی شارژ کارآمد و هوشمند است. از سوی دیگر، شبکه‌های هوشمند، به حسگرها و شمارش‌گرهایی مجهز می‌شوند که کمک قابل‌توجهی به نظارت و کنترل روند زمان‌بندی شارژ می‌کنند. بنابراین، ادغام خودروهای الکتریکی و شبکه‌های هوشمند در موجودیت بزرگتر اینترنت اشیاء، باعث تسهیل توسعه وسیع خودروهای الکتریکی نسبت به دوره حمل‌ونقل سبز و هوشمند می‌شود.
 
در ادامه این مبحث اشاره می‌شود که یکی از روش‌ها برای کاهش چشمگیر آلودگی ناشی از خودروهای موتوری، استفاده از خودروهای الکتریکی سبز به‌جای خودروهای متعارف دارای موتور احتراق داخلی است. از سوی دیگر، برق قالب انرژی پاکی است که به‌راحتی و به نحو کارآمدی از یک فرم انرژی به فرم دیگر تبدیل می‌شود. امروز تمرکز مقاصد و اهداف بیشتر پژوهشگران به سمت خودروهایی است که به‌جای موتورهای احتراق داخلی با موتورهای برقی کار می‌کنند. خودروهای الکتریکی با محیط زیست سازگار هستند و بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای که بر سلامتی انسان‌ها و سایر موجودات زنده تأثیر می‌گذارند، کار می‌کنند.
 
نخستین چاپ کتاب «اینترنت اشیاء برای شهرهای هوشمند؛ فناوری‌ها، کلان‌داده‌ها و امنیت» در 128 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 23 هزار تومان با همکاری انتشارات اساطیر پارسی و نشر چاپار راهی بازار نشر شده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها