سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
پرسش از کارایی و اثربخشی اجتماعی علوم انسانی

کتاب حاضر در پی فهم بیشتری در باب تأثیر اجتماعیِ «علوم انسانی و اجتماعی» در توسعه جامعه ایران است. پرسش از کارایی و اثربخشی اجتماعی این علوم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «علوم انسانی و مساله تاثیر اجتماعی» عنوان اثر جدیدی از مقصود فراستخواه جامعه شناس ایرانی است. کتاب حاضر یکی از آثار برگرفته از طرح جامع اعتلای علوم‌انسانی معطوف به پیشرفت کشور است. طرح جامع اعتلا مجموعه پروژه‌هایی به هم‌پیوسته و مسئله‎‎‌محور است که بر مبنای منشور پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال‌های اخیر مبنی بر در پیش‌گرفتن رهیافت بومیو کاربردی‌سازی علوم‌انسانی شکل گرفته و بر پایه خردجمعی و تعاطی افکار خبرگان، نخست طی یک سال و نیم، از گذرگاه انجام فاز مطالعاتی و تدوین RFP عبور کرده سپس وارد اجرای طرح‌ها شده است.
 

فراستخواه در مقدمه کتاب می‌نویسد: «کیفیت، کارآمدی و تأثیرعلوم انسانیِ دانشگاه‌ها محل مناقشه قرارگرفته است. انتقاد ‌می‌شود که علوم انسانی به‌رغم رشد و گسترش کمّی در طی چنددهه گذشته خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی و با وجود انبوهی از‌ انواع رشته‌ها و دوره‌ها نتوانسته است در حل مسائل بومی‌ و توسعه ملی چندان گره‌گشا و اثربخش باشد. گفته‌ می‌شود برنامه‌های آموزشی و تحقیقات علوم انسانی، با وجود صرفِ هزینه‌های هنگفت، عملاً از ارائه راهکارها و شیوه‌های مؤثرکاربردی برای رفع مشکلاتِ ذهنی و روحی و اخلاقی و اقسام مختلف نابسامانی‌های اجتماعی درمانده ‌شده‌اند. افزایش دانش‌آموختگان و مدارک تحصیلی و کتب و مقالات و پژوهش‌های علوم انسانی در عمل نتوانسته است برای‌ افزایش رفاه اجتماعی و کیفیت زندگی و گره‌گشایی از معضلات موجود کشور در ابعاد مختلف کاری انجامدهد.

علوم انسانی یعنی نصف جمعیت دانشجویی ما. انبوهی که هر روز به کلاس‌های درس‌می‌روند و با برنامه‌های آموزشی و درسی علوم انسانی سروکار دارند. بیش از نصف نشریات علمی غیرپزشکی و بیش از 40 درصد کل نشریات علمی ما متعلق به علوم انسانی است. چند صدهزار پایان‌نامه و رساله در این حوزه کار‌ می‌شود. آینده ایران تحت‌تأثیر دانش‌آموختگان رو به تزایدِ علوم انسانی خواهد بود که عهده‌دار مشاغل مختلف تخصصی کشور‌ می‌شوند و درادارۀ امور آینده ایران بسته به‌نحوه تعلیم و تربیتی که در علوم انسانی شده‌اند نقش‌آفرینی خواهند کرد.

اگر اختلافاتی داریم عمدتاً از علوم انسانی بر‌می‌خیزد و اگر قرار است توافقی بشود بازموکول به علوم انسانی است. هم‌اکنون بیشتر مناظرات و مناقشات کنونی کشور ما درباب دین، اندیشه، اخلاق، فرهنگ، سیاست، امنیت، سبک زندگی، دیپلماسی، هویت، ارتباطات، حکم‌رانی، اقتصاد و حقوق گروه‌های اجتماعی و بسیاری ازگفتمان‌های مهم دیگر به علوم انسانی ارجاع‌ می‌شوند.

سازمان‌های ما چگونه کار‌ می‌کنند و اقتصاد و سیاست و فرهنگ ما چه وضعی دارد؟ این نیز‌ از بسیاری جهات موکول به علوم انسانی است! نحوه اداره سازمان‌ها و فعالیت کسب‌وکارها،راهبرد دستگاه‌ها و آینده خدمات و کالاها در ایران و بلکه مسیر زندگی عمومی و نظم اجتماعی و اخلاق و تربیت و شخصیت ملی منوط به عملکرد علوم انسانی است. موضوع بسیاری از آنچه در رسانه‌ها ‌بحث‌می‌شود به‌نحوی با علوم انسانی ارتباط دارد.

کتاب حاضر در پی فهم بیشتری در باب تأثیر اجتماعیِ «علوم انسانی و اجتماعی» در توسعه جامعه ایران است. پرسش از کارایی و اثربخشی اجتماعی این علوم است. برای پی‌جویی موضوع، نویسنده ضمن تأمل مجدد‌ درمطالعات پیشین خود طی بیش از دو دهه اخیر، ‌مصاحبه‌هایی نیز با‌تعدادی از خبره‌های موضوع، اعضای هیئت‌ علمی، ذی‌نفعان اجتماعی علوم انسانی، مدیران دانشگاهی‌، سیاست‌گذاران‌، دانش‌آموختگان و اعضای انجمن‌های تخصصی داشته است و در همین‌جا از همه ‌آن‌ها سپاسگزاری‌ می‌شود.»

کتاب «علوم انسانی و مساله تاثیر اجتماعی» نوشته مقصود فراستخواه با شمارگان 500 نسخه در 371 صفحه به بهای 54 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها