یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸

رمان «هـ هـ حـ هـ» برنده جایزه رمان اول گنکور 2010 اثر لوران بینه و ترجمه احمد پرهیزی توسط نشر ماهی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ هـ هـ حـ هـ نخستین رمان لوران بینه، نویسنده فرانسوی، است که در سال 2010 به چاپ رسید و جایزه گنکور رمان اول را برای او به ارمغان آورد. این رمان تاریخی، پس از ترجمه به زبان انگلیسی، در فهرست رمان‌های برجسته سال 2016 نشریه نیویورک تایمز جای گرفت.
 
هـ هـ حـ هـ ماجرای «عملیات آنتروپوید» را روایت می‌کند که در جنگ جهانی دوم رخ داد و طی آن چتربازان چک راینهارد هایدریش را به قتل رساندند، مردی ملقب به «قصاب پراگ»، یکی از رهبران نازی، معمار اصلی هولوکاست و خطرناک‌ترین مهره‌ آدولف هیتلر.
 
مورخان هایدریش را «تاریک‌ترین» شخصیت در میان مقامات بلندپایه آلمان نازی می‌دانند. او که به «مرد آهنین‌دل» نیز شهرت داشت، در سال 1904 به دنیا آمد. این ژنرال آلمانی از فرماندهان ارشد اس‌اس، گردان حفاظتی آلمان نازی، به شمار می‌آمد. او بلندپایه‌ـرین مقام حکومت نازی است که طی جنگ جهانی دوم ترور شده است. هایدریش در سال‌های پایانی عمر به مقام نیابت فرمانداری نظام بوهم ـ موراویا رسید، اما در واقع خود مرد شماره یک آن اقلیم بود.
 
هـ هـ حـ هـ پس از انتشار بلافاصله با استقبال منتقدان روبه‌رو شد و آنان به‌خصوص کیفیت ادبی و فرم روایی آن را بسیار ستودند. نشریه فرانسوی لیر (به معنی «خواندن») این اثر را در فهرست «بهترین کتاب‌های سال» قرارداد و نیویورک تایمز آن را «کتاب برجسته سال 2012» نامید. نخستین رمان بینه همچنین برنده و نامزد چندین جایزه‌ ادبی فرانسوی، انگلیسی و هلندی نیز شده است. ماریو بارگاس یوسا در روزنامه اسپانیای زبان آل پاییس مقاله‌ای در ستایش از این رمان نوشت و مطالعه آن را به خوانندگان توصیه کرد. یوسا می‌گوید پس از سه دهه، «یک رمان فرانسوی عالی» خوانده است.
 
این کتاب تاکنون به بیش از بیست زبان ترجمه شده و حدود پانصد هزار نسخه از آن به فروش رفته است. در سال 2017، با اقتباس از آن فیلمی ساخته شد به نام مردم آهنین‌دل، به کارگردانی سدریک خیمه‌نز و با بازی جیسون کلارک و روزامون پایک، که موفقیتی نسبی به همراه داشت.
 
لوران بینه، متولد 1972 در پاریس، فرزند مورخی فرانسوی است. از آثار دیگر او می‌توان به هفتمین کارکرد زبان اشاره کرد که در سال 2015 روانه بازار شد. بینه دانش‌آموخته رشته ادبیات است و در دانشگاه‌های مختلف زبان فرانسوی درس می‌دهد.
 
کتاب « هـ هـ حـ هـ» در 380 صفحه با شمارگان 1500 نسخه به بهای 65هزار تومان توسط نشر ماهی راهی بازار نشر شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها